Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FZY5111
Ders İsmi: Fizyoterapi Ve Rehabilitasyonda Klinik Karar Verme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. DİLEK ÇOKAR
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Yasemin Buran Çırak
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Amaç, fizyoterapi uygulamaları bağlamında klinik karar verme teorisi hakkında bilgi sağlamaktır. Fizyoterapistin uygulama sırasında aldığı karar türleri üzerinde durulacaktır. Ayrıca, kararların nasıl verildiğini ve bu kararların bazılarının nasıl iyileştirilebileceği konusunda bilgi verilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Bu ders, fizyoterapistin mesleki gelişimini profesyonel olarak sağlamak için önceki bilgi ve becerilerinin entegre edilmesine odaklanmaktadır. Ortopedi, romatoloji, kardiyopulmoner ve nörolojideki sağlık problemleri yaşayan hastalarda klinik karar verme konusuna vurgu yapılmaktadır. Bilgi, yargı, beceri ve mesleki değerler hukuk / ahlak çerçevesinde tartışılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Belirli sağlık sorununa sahip olan bireylerin yapısal sağlık hizmetleri kapsamında sağlık ihtiyaçlarını karşılamada eleştirel düşünme ve klinik karar verme becerisi kazanacak
2) Belirli bir sağlık sorununa yönelik tedaviye ihtiyaç durumlarında, hastalığın patofizyolojisi, etyolojisi, belirti ve komplikasyonlarına yönelik tedavi edici yöntemleri analiz edebilecek
3) Belirli bir sağlık sorununa yönelik tedavi planlamasını yapabilecek ve gerekli kaynakların kullanımını inceleyebilecek
4) Tedavi süreci boyunca hasta ve aileleri ile iletişim halinde olacak ve tüm süreci etik kurallar çerçevesinde yürütebilecek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Klinik Karar Verme Süreci ve Bileşenleri
2) Klinik Karar Verme ile Kanıta Dayalı Çalışmaların İlişkisi ve Kanıt Düzeyleri
3) Klinik Karar Verme ile Kanıta Dayalı Çalışmaların İlişkisi ve Kanıt Düzeyleri
4) Hasta Yönetim Modeli ve Biyopsikososyal Yaklaşım
5) Fizyoterapide Klinik Problem Çözme Stratejileri
6) Fizyoterapide Klinik Problem Çözme Stratejileri
7) Klinik Karar Vermede Kullanılanılabilecek Algoritmalar
8) Ara sınav
9) Klinik Karar Verme Algoritması Oluşturma
10) Klinik Karar Vermede Müdahale Planı Oluşturma
11) Klinik Karar Vermede Müdahale Planı Oluşturma
12) Hipotez Geliştirme ve Hipotezi Test Etme Süreci
13) Klinik Karar Vermede Sonuç Raporu Hazırlama
14) Literatür Taraması
15) Final Haftası
16) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Eddy, D. M. (1996). Clinical decision making: From theory to practice: A collection of essays from the Journal of the American Medical Association. 2- Robinson, D. L. (2002). Clinical decision making: A case study approach. Lippincott. 3- Higgs, J. (2008). Clinical reasoning in the health professions. Elsevier Health Sciences.
Diğer Kaynaklar: Ders notları haftalık olarak verilecektir.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon konusunda güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir. 1 1 2 2
2) Uzmanlaşacağı fizyoterapi alanında değerlendirme ve tedavi yöntemlerini uygulama bilgisine sahiptir. 2 2
3) Fizyoterapi uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahiptir. 2 1 2 2
4) Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylere değerlendirme ve tedavi programı planlaması yapar
5) Mesleki değerlendirme, tedavi ve uygulamalarını teknolojik gelişmelere ve sağlık politikalarına göre yönlendirir. 3
6) Alana özgü bilgi ve becerilerini kullanarak sorunları analiz eder ve uygulamaya yansıtır. 2 1 2 3
7) Fizyoterapi alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında araştırma yapar, proje tasarlayıp yürütülmesini planlar ve yönetir.
9) Fizyoterapi alanında yeni fikir geliştirip bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2 2 1 2
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyip mesleki bilgilerini etkin kullanıp öğrenme hedeflerini belirler. 1 2
11) Fizyoterapi ve rehabilitasyon konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder. 2
12) Sağlık alanında güncel gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinlerarası işbirliği içinde iletişim kurar. 1 2 2
13) Özelleşmiş olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. 1 3 2
14) Mesleki dürüstlük ve bireyin iyiliği için sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayıp doğru model oluşturarak uygular. 1 1 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon konusunda güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir. 1
2) Uzmanlaşacağı fizyoterapi alanında değerlendirme ve tedavi yöntemlerini uygulama bilgisine sahiptir. 1
3) Fizyoterapi uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahiptir. 3
4) Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylere değerlendirme ve tedavi programı planlaması yapar 2
5) Mesleki değerlendirme, tedavi ve uygulamalarını teknolojik gelişmelere ve sağlık politikalarına göre yönlendirir. 2
6) Alana özgü bilgi ve becerilerini kullanarak sorunları analiz eder ve uygulamaya yansıtır. 3
7) Fizyoterapi alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır. 2
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında araştırma yapar, proje tasarlayıp yürütülmesini planlar ve yönetir. 2
9) Fizyoterapi alanında yeni fikir geliştirip bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyip mesleki bilgilerini etkin kullanıp öğrenme hedeflerini belirler. 3
11) Fizyoterapi ve rehabilitasyon konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder. 2
12) Sağlık alanında güncel gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinlerarası işbirliği içinde iletişim kurar. 3
13) Özelleşmiş olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. 2
14) Mesleki dürüstlük ve bireyin iyiliği için sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayıp doğru model oluşturarak uygular. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 160
Final 2 4
Toplam İş Yükü 188