Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DHY5010
Ders İsmi: Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
7
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. AYŞEGÜL ŞİMŞEK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Şimşek
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bilimsel yaklaşımların temelinde yatan prensiplerin anlaşılması, analitik düşünme becerilerinin geliştirilmesi ve etik kurallar çerçevesinde bilimsel araştırma yapma bilgi ve yeteneğinin kazanılması
Dersin İçeriği: Bilimsel bilginin niteliği ve gelişme süreci, sosyal bilimlerde yöntem ve yöntem ilkeleri, bilimsel araştırma yöntemlerine ilişkin temel bazı kavramlar, nicel ve nitel veri toplama ve analiz teknikleri, bilimsel araştırmalarda uygulanması gereken etik kurallar ve etik kurallara uygun alıntı yapma biçim ve teknikleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilim ve bilimsel bilgiyle ilgili temel bazı kavramları açıklayabilir.
2) Bilimsel araştırma sürecini ve türlerini açıklayabilir, herhangi bir eserin bilimsellik düzeyini tespit edebilir.
3) Nicel ve nitel veri toplama tekniklerinin temel özelliklerini açıklayabilir.
4) Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği, Bilimsel araştırmalarda uygulanması gereken etik kurallarını bilir.
5) Etik kurallara uygun araştırma yapmayı ve akademik çalışma haline getirmeyi uygulamalı olarak gösterebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş Bilim, araştırma ve temel kavramlar yok
2) Bilimsel Araştırma Süreci ve aşamaları Odak soru, konu belirleme literatür tarama ve inceleme yok
3) Konu: Araştırmanın tasarım tipini belirleme Sunum: Derleme – Sistematik Derleme – Meta analiz yok
4) Konu: Bilimsel Araştırmalarda Uygulanması Gereken Etik Kurallar Sunum: Tanımlayıcı araştırma Retrospektif, kesitsel yok
5) Konu: Konu, amaç, başlık, araştırma sorusu/hipotez belirleme Sunum: Nitel araştırmalar, karma yöntem araştırması yok
6) Konu: Evren Örneklem belirleme Sunum: Deneysel, yarı deneysel yok
7) Konu: Veri toplama araçları: Anket, soru formu Sunum: Ölçek geçerlilik güvenilirlik, ölçek geliştirme yok
8) Veri toplama araçları: ölçek, envanter yok
9) Ara sınav
10) Veri Toplama ve Analiz Teknikleri Sunum: Ön test sontest kontrollü araştırma yok
11) Konu: Verilerin çözümlenmesi Sunum: olgu sunumu yok
12) Konu: Verilerin analizi ve yorumlanması SPSS, Amos, R yok
13) Konu: Etik Kurallara Uygun Alıntı Yapma Biçim ve Teknikleri yok
14) Konu: Araştırma raporu hazırlama Dipnot ve Kaynak Gösterme Teknikleri yok
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Erdoğan S, Nahcivan N, Esin MN (2021) Hemşirelikte araştırma süreç, uygulama ve kritik. Nobel tıp kitabevleri, Ankara
Erdoğan S, Nahcivan N, Esin MN (2021) Hemşirelikte araştırma süreç, uygulama ve kritik. Nobel tıp kitabevleri, Ankara
Akgül A (2021) Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri, SPSS uygulamaları. Alfa Kitabevi İstanbul
Öğretim elemanının notları
Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar.
Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
Diğer Kaynaklar: Erdoğan S, Nahcivan N, Esin MN (2021) Hemşirelikte araştırma süreç, uygulama ve kritik. Nobel tıp kitabevleri, Ankara
Erdoğan S, Nahcivan N, Esin MN (2021) Hemşirelikte araştırma süreç, uygulama ve kritik. Nobel tıp kitabevleri, Ankara
Akgül A (2021) Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri, SPSS uygulamaları. Alfa Kitabevi İstanbul
Öğretim elemanının notları
Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar.
Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Doğum ve kadın hastalıkları hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirebilmek için, uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahip olmak, bu geliştirmek, derinleştirmek ve kullanmak.
2) Doğum ve kadın hastalıkları alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirebilmek, geliştirmek ve farklı gruplarla paylaşmak
3) Doğum ve kadın hastalıkları alanında sorunların tanılanmasına ve çözümüne yönelik planlanan bir araştırmayı yürütebilmek.
4) Doğum ve kadın hastalıkları alanında karşılaşacağı karmaşık durumları analiz etmek problem çözme yöntemlerini kullanarak ve çözüm önerileri geliştirebilmek
5) Bilimsel bir makaleyi ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlamak ya da bilimsel bir toplantıda sunabilmek.
6) Doğum ve kadın hastalıkları alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek.
7) Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilerek, etik davranabilmek.
8) En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Doğum ve kadın hastalıkları hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirebilmek için, uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahip olmak, bu geliştirmek, derinleştirmek ve kullanmak. 2
2) Doğum ve kadın hastalıkları alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirebilmek, geliştirmek ve farklı gruplarla paylaşmak 3
3) Doğum ve kadın hastalıkları alanında sorunların tanılanmasına ve çözümüne yönelik planlanan bir araştırmayı yürütebilmek. 3
4) Doğum ve kadın hastalıkları alanında karşılaşacağı karmaşık durumları analiz etmek problem çözme yöntemlerini kullanarak ve çözüm önerileri geliştirebilmek 3
5) Bilimsel bir makaleyi ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlamak ya da bilimsel bir toplantıda sunabilmek. 2
6) Doğum ve kadın hastalıkları alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek. 3
7) Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilerek, etik davranabilmek. 2
8) En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi). 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 19
Sunum / Seminer 10 10
Ödevler 13 13
Ara Sınavlar 2 2
Final 1 1
Toplam İş Yükü 45