Tibbi Biyoloji ve Genetik (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TGY6010
Ders İsmi: Gen Anlatımının Düzenlenmesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. VEYSEL SABRİ HANÇER
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Veysel Sabri Hançer
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gen anlatımının kontrol edilmesinde iş gören faktör ve mekanizmaların farklı organizasyon düzeylerinde incelenmesi
Dersin İçeriği: Farklılaşma ve gen anlatımının farklı organizasyon düzeyindeki canlılarda incelenmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Doktora yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzamanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak.
2) Alanı ile ilgili çeşitli disiplinler arası etkileşimleri kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak.
3) Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek ve alanı ile ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek.
4) Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayı ortaya koyarak bilime katkıda bulunmak.
5) Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilmek.
6) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilmek.
7) Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilmek.
8) En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek.
9) Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak.
10) Sorun çözmede stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilmek.
11) Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretebilmek ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilmek.
12) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmek, bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genom yapısı
2) Genom yapısı, gen anlatımının tanımlanması
3) Hücre farklılaşması ile gen anlatımının düzenlenmesi arasındaki ilişki
4) Transkripsiyonel kontrol mekanizmaları
5) Farklı hücre tiplerinin oluşumunda iş gören moleküler mekanizmalar
6) Transkripsiyonel kontrol
7) Transkripsiyon sonrası kontrol
8) Prokaryotik sistemde gen anlatım düzenlenmesi
9) Ökaryotik sistemde gen anlatım düzenlenmesi
10) Ökaryotik mekanizmalar 1
11) Ökaryotik mekanizmalar 2
12) Gen anlatımı düzenlenmesinde epigenetik faktörler 1
13) Gen anlatımı düzenlenmesinde epigenetik faktörler 2
14) Kodlama yapmayan düzenleyici RNA’lar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Molecular Biology of the Gene (Ed: Watson Baker, Bell Gann, Lewine Losick) Molecular Biology (Ed: David P. Clark) Genes IX (Ed: Benjamin Lewin)
Genomes. 2nd edition. Brown TA. Oxford: Wiley-Liss; 2002. Güncel yayınlar, web siteleri, güncel kitaplar
Diğer Kaynaklar: Molecular Biology of the Gene (Ed: Watson Baker, Bell Gann, Lewine Losick) Molecular Biology (Ed: David P. Clark) Genes IX (Ed: Benjamin Lewin)
Genomes. 2nd edition. Brown TA. Oxford: Wiley-Liss; 2002. Güncel yayınlar, web siteleri, güncel kitaplar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında güncel literatürü takip eder, bilgileri toplar, uygun değerlendirme yöntemleri ile analiz eder ve sentezleyerek klinik uygulamalara yön verir.
2) Bilimsel araştırmalar için uygun yöntem ve teknolojik yapıyı kullanır, uygun hipotezi kurar, araştırma yöntemlerini belirler.
3) Bilimsel Araştırma sonucunda elde ettiği sonuçları yorumlar, elde ettiği kanıt dayalı bilgiyi uygulamalara aktarır, geliştirir. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunar ve hakemli dergilerde yayımlar.
4) Tıbbi Biyoloji ve Genetik uygulamalarında ve bilimsel çalışmalarında etik, deontolojik ve yasal çerçeve içerisinde meslek otonomisini gözeterek yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir.
5) Akademik ve klinik ortamlarda disiplinler arası iş birliği sağlar, problem çözme ve yönetme konusunda bilgi ve beceri birikimine sahiptir.
6) Bilimsel araştırmalarından ve literatürden edindiği bilgiyi toplum yararına kullanır ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli sağlık politikalarının şekillendirilmesini sağlar ve bu politikalar içerisinde yer alır.
7) Klinik deneyim ile akademik bilgiyi birleştiren, tıbbi biyoloji alanında yaratıcı çözümler üreten, planlayan, uygulayan, nitelikli bilgi ve beceriye sahip biyologlar yetiştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında güncel literatürü takip eder, bilgileri toplar, uygun değerlendirme yöntemleri ile analiz eder ve sentezleyerek klinik uygulamalara yön verir. 2
2) Bilimsel araştırmalar için uygun yöntem ve teknolojik yapıyı kullanır, uygun hipotezi kurar, araştırma yöntemlerini belirler.
3) Bilimsel Araştırma sonucunda elde ettiği sonuçları yorumlar, elde ettiği kanıt dayalı bilgiyi uygulamalara aktarır, geliştirir. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunar ve hakemli dergilerde yayımlar.
4) Tıbbi Biyoloji ve Genetik uygulamalarında ve bilimsel çalışmalarında etik, deontolojik ve yasal çerçeve içerisinde meslek otonomisini gözeterek yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir.
5) Akademik ve klinik ortamlarda disiplinler arası iş birliği sağlar, problem çözme ve yönetme konusunda bilgi ve beceri birikimine sahiptir.
6) Bilimsel araştırmalarından ve literatürden edindiği bilgiyi toplum yararına kullanır ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli sağlık politikalarının şekillendirilmesini sağlar ve bu politikalar içerisinde yer alır.
7) Klinik deneyim ile akademik bilgiyi birleştiren, tıbbi biyoloji alanında yaratıcı çözümler üreten, planlayan, uygulayan, nitelikli bilgi ve beceriye sahip biyologlar yetiştirir. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 0 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 0 8 112
Sunum / Seminer 1 5 3 8
Ödevler 1 5 3 8
Ara Sınavlar 1 10 3 13
Final 1 10 3 13
Toplam İş Yükü 196