Tibbi Biyoloji ve Genetik (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | TGY6009 | ||||
Ders İsmi: | Kanser Genetiği | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ÖYKÜ GÖNÜL GEYİK | ||||
Dersi Veren(ler): | Öykü GÖNÜL GEYİK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için bu dersin amacı; öğrencilere kanser hücre yapısını ve patolojisini moleküler ve genetik düzeyde öğrenmektir. |
Dersin İçeriği: | Kanserdeki moleküler ve genetik mekanizmalar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kanser gelişim nedenlerini sayar ve evrimsel önemini açıklar. 2) Tümör gelişiminde rol alan büyüme faktörleri ve hormonlar ile ilişkili sinyal yolaklarını sayar. 3) Kanserde hücre döngüsü kontrol mekanizmalarını açıklar. 4) Kanser hücre ölümü mekanizmalarını açıklar. 5) Kanser metabolizmasını, fizyolojik metabolizma ile karşılaştırarak tartışır. 6) İnvazyon, metastaz ve anjiyojenez kavramlarını tanımlar ve kanserde önemlerini açıklar. 7) Kanser mikroçevresi ve immünolojisinin önemini açıklar. 8) DNA tamir mekanizmalarını sayar ve genom integritesini açıklar. 9) Kanserde genetik instabilitenin önemini tartışır. 10) Kanserde gerçekleşen epigenetik regülasyonlardaki değişimleri açıklar. 11) Virüs, kimyasallar ve radyasyonun karsinojenezdeki rollerini açıklar. 12) Onkojenezi ve tümör süpresyonunu tanımlar. 13) Telomeraz regülasyonu ve immortalizasyonun kanserdeki etkisini ve önemini tartışır. 14) Moleküler çalışmaların kanser araştırmalarında yeri ve kişiselleştirilmiş tıbbın gelişimi açısından önemini tartışır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Multiselüler organizma ve evrimsel açıdan kanser | |
2) | Tümör gelişiminde rol alan büyüme faktörleri ve hormonlar ile ilişkili sinyal yolakları | |
3) | Kanserde hücre döngüsü kontrolü ve kanser hücre ölümü | |
4) | Kanser hücresinde solunum, hipoksiye cevap ve kanser metabolizması | |
5) | İnvazyon, metastaz ve anjiyojenez | |
6) | Kanser mikroçevresi ve immünolojisi | |
7) | Öğrenci sunumları | |
8) | DNA tamiri ve genom integritesi | |
9) | Kanserde genetik instabilite | |
10) | Kanser epigenetiği | |
11) | Onkojenez ve tümör süpresyonu | |
12) | Telomeraz ve immortalizasyon | |
13) | Kanser araştırmalarında moleküler profilleme ve kişiselleştirilmiş tıp | |
14) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | - Goodman's Medical Cell Biology, Academic Press, 2020 - Campbell Biology 10th Edition, Pearson, 2014 - William S. Klug, Michael R. Cummings, Concepts of Genetics, 11th edition, Pearson, 2014 - Cooper, G.M. The Cell: A Molecular Approach 8e, Oxford University Press, 2018 |
Diğer Kaynaklar: | - Goodman's Medical Cell Biology, Academic Press, 2020 - Campbell Biology 10th Edition, Pearson, 2014 - William S. Klug, Michael R. Cummings, Concepts of Genetics, 11th edition, Pearson, 2014 - Cooper, G.M. The Cell: A Molecular Approach 8e, Oxford University Press, 2018 |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında güncel literatürü takip eder, bilgileri toplar, uygun değerlendirme yöntemleri ile analiz eder ve sentezleyerek klinik uygulamalara yön verir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
2) Bilimsel araştırmalar için uygun yöntem ve teknolojik yapıyı kullanır, uygun hipotezi kurar, araştırma yöntemlerini belirler. | ||||||||||||||
3) Bilimsel Araştırma sonucunda elde ettiği sonuçları yorumlar, elde ettiği kanıt dayalı bilgiyi uygulamalara aktarır, geliştirir. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunar ve hakemli dergilerde yayımlar. | ||||||||||||||
4) Tıbbi Biyoloji ve Genetik uygulamalarında ve bilimsel çalışmalarında etik, deontolojik ve yasal çerçeve içerisinde meslek otonomisini gözeterek yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | ||||||||||||||
5) Akademik ve klinik ortamlarda disiplinler arası iş birliği sağlar, problem çözme ve yönetme konusunda bilgi ve beceri birikimine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
6) Bilimsel araştırmalarından ve literatürden edindiği bilgiyi toplum yararına kullanır ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli sağlık politikalarının şekillendirilmesini sağlar ve bu politikalar içerisinde yer alır. | ||||||||||||||
7) Klinik deneyim ile akademik bilgiyi birleştiren, tıbbi biyoloji alanında yaratıcı çözümler üreten, planlayan, uygulayan, nitelikli bilgi ve beceriye sahip biyologlar yetiştirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında güncel literatürü takip eder, bilgileri toplar, uygun değerlendirme yöntemleri ile analiz eder ve sentezleyerek klinik uygulamalara yön verir. | 2 |
2) | Bilimsel araştırmalar için uygun yöntem ve teknolojik yapıyı kullanır, uygun hipotezi kurar, araştırma yöntemlerini belirler. | |
3) | Bilimsel Araştırma sonucunda elde ettiği sonuçları yorumlar, elde ettiği kanıt dayalı bilgiyi uygulamalara aktarır, geliştirir. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunar ve hakemli dergilerde yayımlar. | |
4) | Tıbbi Biyoloji ve Genetik uygulamalarında ve bilimsel çalışmalarında etik, deontolojik ve yasal çerçeve içerisinde meslek otonomisini gözeterek yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | |
5) | Akademik ve klinik ortamlarda disiplinler arası iş birliği sağlar, problem çözme ve yönetme konusunda bilgi ve beceri birikimine sahiptir. | 1 |
6) | Bilimsel araştırmalarından ve literatürden edindiği bilgiyi toplum yararına kullanır ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli sağlık politikalarının şekillendirilmesini sağlar ve bu politikalar içerisinde yer alır. | |
7) | Klinik deneyim ile akademik bilgiyi birleştiren, tıbbi biyoloji alanında yaratıcı çözümler üreten, planlayan, uygulayan, nitelikli bilgi ve beceriye sahip biyologlar yetiştirir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 4 | 4 | 4 | 32 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 0 | 10 | 100 | |||
Sunum / Seminer | 6 | 6 | 1 | 42 | |||
Ödevler | 2 | 0 | 6 | 12 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 1 | 7 | |||
Final | 1 | 6 | 1 | 7 | |||
Toplam İş Yükü | 200 |