Fizik (DR) (İngilizce) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | PHYS6003 | ||||
Ders İsmi: | Analysis Methods in Particle Physics | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ANDREW JOHN BEDDALL | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Andrew Beddall | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrenciye analiz yöntemlerinin temel ilkeleri ve bunların seçilen alanlara uygulanması tanıtılacaktır. Teorik çıkarımlar verilecek ve pratik uygulamalarla gösterilecektir. |
Dersin İçeriği: | Değişmez kütle spektrumları, parçacıkların sayımı, anlamlı sinyal, arka plan ayırma teknikleri, ROC eğrileri, kütle spektrumlarının modellenmesi, Monte Carlo, ölçüm çözünürlüğü, kalibrasyon, sinyal yakalama ve üst limitler, çok değişkenli ayrım, parçacık tanılama yöntemleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Parçacık fiziğine yönelik analiz araçlarının oluşturulmasında olasılık ve istatistik bilgisini uygulayacak. 2) Parçacık fiziğinde yaygın olarak kullanılan bazı analiz yöntemlerini öğrenmiş olacak. 3) Pratik ödevler ve projeler aracılığıyla analiz konusunda deneyim kazandım. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Introduction to the course | - |
2) | Analysis objects, photon conversion tomography | - |
3) | Invariant mass spectra | - |
4) | Counting particles, signal significance | - |
5) | Background rejection techniques, likelihood, ROC curves | - |
6) | Modeling mass spectra | - |
7) | Mid-term project | - |
8) | Monte Carlo, measuring resolution, calibration | - |
9) | Signal hunting and upper limits | - |
10) | Methods in particle identification | - |
11) | Multivariate discrimination | - |
12) | Final project | - |
Ders Notları / Kitaplar: | "Introduction to Statistics and Data Analysis for Physicists", Gerhard Bohm, Günter Zech. https://bib-pubdb1.desy.de/record/389738 Luca Lista "Statistical Methods for Data Analysis in Particle Physics" Second Edition; Spinger . |
Diğer Kaynaklar: | -- |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında temel ve güncel kuramlar ile deneysel yöntemlere hakim olma. | 1 | 2 | |||||||
2) Edinilen kuramsal bilgilerin uygulama alanında etkili olarak kullanılması. | 2 | ||||||||
3) Deneysel çalışmalarda analiz araçlarını ve donanımları kullanma yetkinliği. | 2 | 3 | |||||||
4) Parçacık algıçları ve/veya parçacık hızlandırıcıları hakkında ileri seviyede tasarım yetkinliği. | |||||||||
5) Veri okuma, veri analizi ve veri işleme konularına hakim olma. | 3 | 3 | |||||||
6) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında bağımsız araştırma yapma yetkinliği. | 1 | 2 | |||||||
7) Parçacık Algıçları ve Parçacık Hızlandırıcıları ile ilgili Ar-Ge ve/veya Ür-Ge tecrübesine sahip olma. | |||||||||
8) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanındaki deneysel ve fenomenolojik araştırma faaliyetlerinin gerektirdiği kolaboratif çalışma yetkinliği. | |||||||||
9) Veri analizinden algıç ve hızlandırıcı tasarımına kadar parçacık fiziği araştırma ve uygulamalarının gerektirdiği yazılım ve donanımı kavrama, kullanma ve geliştirme yetkinliği. | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında temel ve güncel kuramlar ile deneysel yöntemlere hakim olma. | 1 |
2) | Edinilen kuramsal bilgilerin uygulama alanında etkili olarak kullanılması. | |
3) | Deneysel çalışmalarda analiz araçlarını ve donanımları kullanma yetkinliği. | 3 |
4) | Parçacık algıçları ve/veya parçacık hızlandırıcıları hakkında ileri seviyede tasarım yetkinliği. | |
5) | Veri okuma, veri analizi ve veri işleme konularına hakim olma. | 2 |
6) | Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında bağımsız araştırma yapma yetkinliği. | |
7) | Parçacık Algıçları ve Parçacık Hızlandırıcıları ile ilgili Ar-Ge ve/veya Ür-Ge tecrübesine sahip olma. | |
8) | Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanındaki deneysel ve fenomenolojik araştırma faaliyetlerinin gerektirdiği kolaboratif çalışma yetkinliği. | |
9) | Veri analizinden algıç ve hızlandırıcı tasarımına kadar parçacık fiziği araştırma ve uygulamalarının gerektirdiği yazılım ve donanımı kavrama, kullanma ve geliştirme yetkinliği. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 14 | % 60 |
Projeler | 3 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 0 | 3 | 42 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 0 | 6 | 84 | |||
Proje | 3 | 2 | 10 | 36 | |||
Ödevler | 14 | 0 | 3 | 3 | 84 | ||
Toplam İş Yükü | 246 |