Fizik (DR) (İngilizce)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PHYS6201
Ders İsmi: Research Methods and Ethics
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SERKANT ALİ ÇETİN
Dersi Veren(ler): Serkant Ali Çetin
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Verileri elde ederken, kaydederken ve analiz ederken fizikçilerin karşılaştığı araştırma yöntemlerinin ve çeşitli etik sorunların tartışılması; araştırma sonuçlarının yayınlanması; diğer bilim insanlarıyla işbirliği yapmak; toplumla etkileşimde bulunmak. Tarihsel ve örnek vaka çalışmaları
Dersin İçeriği: Bilimsel yöntemler, akademik etik, araştırma tasarımı, veri toplama ve analizi, bilimsel makalelerin değerlendirilmesi, bilimsel yazı yazma.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler projeye dayalı bir araştırma konusu sunabilecektir.
2) Öğrenciler bir araştırma tasarlayabilecek ve bilimsel araştırmalarda veri toplamak ve verileri analiz etmek için gerekli uygulamaları öğrenecekler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
2) Bilimsel yöntem
3) Nicel ve nitel araştırmalarda veri toplama ve analiz yöntemleri
4) Ölçümler ve belirsizlikleri
5) Ölçümler ve belirsizlikleri
6) Proje önerisi yazımı
7) Ara sınav
8) Bilimsel makale yazımı
9) Bilimsel araştırma etiği
10) Örnek olaylar – Çernobil felaketi
11) Örnek olaylar – Challenger felaketi
12) Vaka çalışmaları – Çıkar çatışması senaryosu
13) Vaka çalışmaları – Gizlilik senaryosu
14) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: E. Bright Wilson Jr., “An Introduction to Scientific Research,” Dover
Publications; Rev Sub edition (1991),

Charles B. Fleddermann, “Engineering Ethics,” Pearson; 4th Edition (2011)
Diğer Kaynaklar: E. Bright Wilson Jr., “An Introduction to Scientific Research,” Dover
Publications; Rev Sub edition (1991),

Charles B. Fleddermann, “Engineering Ethics,” Pearson; 4th Edition (2011)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

Program Kazanımları
1) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında temel ve güncel kuramlar ile deneysel yöntemlere hakim olma. 1 1
2) Edinilen kuramsal bilgilerin uygulama alanında etkili olarak kullanılması. 1 1
3) Deneysel çalışmalarda analiz araçlarını ve donanımları kullanma yetkinliği. 1 1
4) Parçacık algıçları ve/veya parçacık hızlandırıcıları hakkında ileri seviyede tasarım yetkinliği. 1 1
5) Veri okuma, veri analizi ve veri işleme konularına hakim olma. 1 1
6) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında bağımsız araştırma yapma yetkinliği. 1 1
7) Parçacık Algıçları ve Parçacık Hızlandırıcıları ile ilgili Ar-Ge ve/veya Ür-Ge tecrübesine sahip olma. 1 1
8) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanındaki deneysel ve fenomenolojik araştırma faaliyetlerinin gerektirdiği kolaboratif çalışma yetkinliği. 1 1
9) Veri analizinden algıç ve hızlandırıcı tasarımına kadar parçacık fiziği araştırma ve uygulamalarının gerektirdiği yazılım ve donanımı kavrama, kullanma ve geliştirme yetkinliği. 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında temel ve güncel kuramlar ile deneysel yöntemlere hakim olma. 1
2) Edinilen kuramsal bilgilerin uygulama alanında etkili olarak kullanılması. 1
3) Deneysel çalışmalarda analiz araçlarını ve donanımları kullanma yetkinliği. 1
4) Parçacık algıçları ve/veya parçacık hızlandırıcıları hakkında ileri seviyede tasarım yetkinliği. 1
5) Veri okuma, veri analizi ve veri işleme konularına hakim olma. 2
6) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında bağımsız araştırma yapma yetkinliği. 1
7) Parçacık Algıçları ve Parçacık Hızlandırıcıları ile ilgili Ar-Ge ve/veya Ür-Ge tecrübesine sahip olma. 1
8) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanındaki deneysel ve fenomenolojik araştırma faaliyetlerinin gerektirdiği kolaboratif çalışma yetkinliği. 1
9) Veri analizinden algıç ve hızlandırıcı tasarımına kadar parçacık fiziği araştırma ve uygulamalarının gerektirdiği yazılım ve donanımı kavrama, kullanma ve geliştirme yetkinliği. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 30
Sunum 2 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 3 1 98
Sunum / Seminer 2 4 2 1 14
Ödevler 2 4 2 1 14
Final 1 5 2 1 8
Toplam İş Yükü 134