Fizik (DR) (İngilizce)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PHYS6102
Ders İsmi: Detector Physics
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
10
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ONUR BUĞRA KOLCU
Dersi Veren(ler): Onur Buğra Kolcu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders nükleer fizik ve parçacık fiziğinde kullanılan algıçların çalışma prensibi ve kullanımına ilişkin bilgi vermeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Yüklü parçacıklar, fotonlar, hadronlar ve yüksüz parçacık etkileşimleri. Gazlı algıçlar, sintilasyon algıçları, yarı-iletken algıçlar. Parçacık algıçlarının karakteristik özellikleri; iz geri çaktırma, parçacık tanımlama, kalorimetre. Yüksek enerji fiziğinde kullanılan NIM ve VME modülleri. Laboratuvar uygulamaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Parçacık etkileşmelerinin temel prensiplerini kavrar.
2) Parçacık ve nükleer fizikte kullanılan algıçların çalışma prensibini kavrar.
3) Farklı türdeki algıçların ve algıç sistemlerinin uygulamalarını kavrar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Parçacık ve radyasyonun madde ile etkileşimi
3) Parçacık ve radyasyonun madde ile etkileşimi
4) Gazlı algıçlar
5) Yarı iletken algıçlar
6) Yarı iletken algıçlar
7) Sintilasyon algıçları
8) Kalorimetreler
9) Parçacık tanımlama
10) Nötr parçacıkların algıçlanması
11) NIM ve VME modülleri
12) Algıçlar: laboratuvar çalışması ve tartışma
13) Algıçlar: laboratuvar çalışması ve tartışma
14) Algıçlar: laboratuvar çalışması ve tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: D. Green: The Physics of Particle Detectors, Cambridge

C. Grupen: Particle Detectors, Cambridge

W. R. Leo: Techniques for Nuclear and Particle Physics Experiments, Springer

S. Tavernier, Experimental Techniques in Nuclear and Particle Physics, Springer
Diğer Kaynaklar: D. Green: The Physics of Particle Detectors, Cambridge

C. Grupen: Particle Detectors, Cambridge

W. R. Leo: Techniques for Nuclear and Particle Physics Experiments, Springer

S. Tavernier, Experimental Techniques in Nuclear and Particle Physics, Springer

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında temel ve güncel kuramlar ile deneysel yöntemlere hakim olma. 3 3 3
2) Edinilen kuramsal bilgilerin uygulama alanında etkili olarak kullanılması. 3 3 3
3) Deneysel çalışmalarda analiz araçlarını ve donanımları kullanma yetkinliği. 3 3 3
4) Parçacık algıçları ve/veya parçacık hızlandırıcıları hakkında ileri seviyede tasarım yetkinliği. 3 3 3
5) Veri okuma, veri analizi ve veri işleme konularına hakim olma.
6) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında bağımsız araştırma yapma yetkinliği.
7) Parçacık Algıçları ve Parçacık Hızlandırıcıları ile ilgili Ar-Ge ve/veya Ür-Ge tecrübesine sahip olma.
8) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanındaki deneysel ve fenomenolojik araştırma faaliyetlerinin gerektirdiği kolaboratif çalışma yetkinliği.
9) Veri analizinden algıç ve hızlandırıcı tasarımına kadar parçacık fiziği araştırma ve uygulamalarının gerektirdiği yazılım ve donanımı kavrama, kullanma ve geliştirme yetkinliği. 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında temel ve güncel kuramlar ile deneysel yöntemlere hakim olma. 3
2) Edinilen kuramsal bilgilerin uygulama alanında etkili olarak kullanılması. 2
3) Deneysel çalışmalarda analiz araçlarını ve donanımları kullanma yetkinliği. 3
4) Parçacık algıçları ve/veya parçacık hızlandırıcıları hakkında ileri seviyede tasarım yetkinliği. 3
5) Veri okuma, veri analizi ve veri işleme konularına hakim olma. 2
6) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında bağımsız araştırma yapma yetkinliği.
7) Parçacık Algıçları ve Parçacık Hızlandırıcıları ile ilgili Ar-Ge ve/veya Ür-Ge tecrübesine sahip olma.
8) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanındaki deneysel ve fenomenolojik araştırma faaliyetlerinin gerektirdiği kolaboratif çalışma yetkinliği.
9) Veri analizinden algıç ve hızlandırıcı tasarımına kadar parçacık fiziği araştırma ve uygulamalarının gerektirdiği yazılım ve donanımı kavrama, kullanma ve geliştirme yetkinliği. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 15
Ödev 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 4 84
Uygulama 4 2 4 24
Sunum / Seminer 1 10 1 11
Ödevler 2 10 10 40
Küçük Sınavlar 2 8 1 18
Ara Sınavlar 1 20 2 22
Final 1 40 2 42
Toplam İş Yükü 241