Fizik (DR) (İngilizce) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | PHYS6102 | ||||
Ders İsmi: | Detector Physics | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ONUR BUĞRA KOLCU | ||||
Dersi Veren(ler): | Onur Buğra Kolcu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders nükleer fizik ve parçacık fiziğinde kullanılan algıçların çalışma prensibi ve kullanımına ilişkin bilgi vermeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Yüklü parçacıklar, fotonlar, hadronlar ve yüksüz parçacık etkileşimleri. Gazlı algıçlar, sintilasyon algıçları, yarı-iletken algıçlar. Parçacık algıçlarının karakteristik özellikleri; iz geri çaktırma, parçacık tanımlama, kalorimetre. Yüksek enerji fiziğinde kullanılan NIM ve VME modülleri. Laboratuvar uygulamaları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Parçacık etkileşmelerinin temel prensiplerini kavrar. 2) Parçacık ve nükleer fizikte kullanılan algıçların çalışma prensibini kavrar. 3) Farklı türdeki algıçların ve algıç sistemlerinin uygulamalarını kavrar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Parçacık ve radyasyonun madde ile etkileşimi | |
3) | Parçacık ve radyasyonun madde ile etkileşimi | |
4) | Gazlı algıçlar | |
5) | Yarı iletken algıçlar | |
6) | Yarı iletken algıçlar | |
7) | Sintilasyon algıçları | |
8) | Kalorimetreler | |
9) | Parçacık tanımlama | |
10) | Nötr parçacıkların algıçlanması | |
11) | NIM ve VME modülleri | |
12) | Algıçlar: laboratuvar çalışması ve tartışma | |
13) | Algıçlar: laboratuvar çalışması ve tartışma | |
14) | Algıçlar: laboratuvar çalışması ve tartışma |
Ders Notları / Kitaplar: | D. Green: The Physics of Particle Detectors, Cambridge C. Grupen: Particle Detectors, Cambridge W. R. Leo: Techniques for Nuclear and Particle Physics Experiments, Springer S. Tavernier, Experimental Techniques in Nuclear and Particle Physics, Springer |
Diğer Kaynaklar: | D. Green: The Physics of Particle Detectors, Cambridge C. Grupen: Particle Detectors, Cambridge W. R. Leo: Techniques for Nuclear and Particle Physics Experiments, Springer S. Tavernier, Experimental Techniques in Nuclear and Particle Physics, Springer |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında temel ve güncel kuramlar ile deneysel yöntemlere hakim olma. | 3 | 3 | 3 | ||||||
2) Edinilen kuramsal bilgilerin uygulama alanında etkili olarak kullanılması. | 3 | 3 | 3 | ||||||
3) Deneysel çalışmalarda analiz araçlarını ve donanımları kullanma yetkinliği. | 3 | 3 | 3 | ||||||
4) Parçacık algıçları ve/veya parçacık hızlandırıcıları hakkında ileri seviyede tasarım yetkinliği. | 3 | 3 | 3 | ||||||
5) Veri okuma, veri analizi ve veri işleme konularına hakim olma. | |||||||||
6) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında bağımsız araştırma yapma yetkinliği. | |||||||||
7) Parçacık Algıçları ve Parçacık Hızlandırıcıları ile ilgili Ar-Ge ve/veya Ür-Ge tecrübesine sahip olma. | |||||||||
8) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanındaki deneysel ve fenomenolojik araştırma faaliyetlerinin gerektirdiği kolaboratif çalışma yetkinliği. | |||||||||
9) Veri analizinden algıç ve hızlandırıcı tasarımına kadar parçacık fiziği araştırma ve uygulamalarının gerektirdiği yazılım ve donanımı kavrama, kullanma ve geliştirme yetkinliği. | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında temel ve güncel kuramlar ile deneysel yöntemlere hakim olma. | 3 |
2) | Edinilen kuramsal bilgilerin uygulama alanında etkili olarak kullanılması. | 2 |
3) | Deneysel çalışmalarda analiz araçlarını ve donanımları kullanma yetkinliği. | 3 |
4) | Parçacık algıçları ve/veya parçacık hızlandırıcıları hakkında ileri seviyede tasarım yetkinliği. | 3 |
5) | Veri okuma, veri analizi ve veri işleme konularına hakim olma. | 2 |
6) | Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında bağımsız araştırma yapma yetkinliği. | |
7) | Parçacık Algıçları ve Parçacık Hızlandırıcıları ile ilgili Ar-Ge ve/veya Ür-Ge tecrübesine sahip olma. | |
8) | Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanındaki deneysel ve fenomenolojik araştırma faaliyetlerinin gerektirdiği kolaboratif çalışma yetkinliği. | |
9) | Veri analizinden algıç ve hızlandırıcı tasarımına kadar parçacık fiziği araştırma ve uygulamalarının gerektirdiği yazılım ve donanımı kavrama, kullanma ve geliştirme yetkinliği. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 15 |
Ödev | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 4 | 84 | |||
Uygulama | 4 | 2 | 4 | 24 | |||
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Ödevler | 2 | 10 | 10 | 40 | |||
Küçük Sınavlar | 2 | 8 | 1 | 18 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Final | 1 | 40 | 2 | 42 | |||
Toplam İş Yükü | 241 |