Fizik (DR) (İngilizce) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | PHYS6105 | ||||
Ders İsmi: | Accelerator Physics | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SELCUK HACIÖMEROĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): | Selcuk Hacıömeroğlu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersi tamamladıktan sonra öğrencinin parçacık hızlandırıcılarındaki ve demet dinamiğindeki temel kavramları ve bu alanda günümüz teknolojisinin limitlerini öğrenmesi beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Yüklü parçacıkların hızlandırılması, çok kutuplu mıknatıslar, enlemsel ve boylamsal hareket, demet kararlılığı, örgü tasarımı, RF oyukları, örgü hataları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hızlandırıcı fiziğinin temel kavramlarının öğrenilmesi 2) Hızlandırıcı parametreleri ile demet dinamiği arasındaki ilişkinin öğrenilmesi 3) Hızlandırıcı parametrelerinin ve teknolojik limitlerin deneye olan etkisinin kavranması |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Parçacık hızlandırıcılarının kısa tarihi ve çalışma prensipleri | |
2) | Çok-kutuplu manyetik alanlar (iki-kutuplu, dört kutuplu ve altı kutuplu alanlar) | |
3) | Boylamsal demet dinamiği, momentum dağılımı | |
4) | RF oyuğu, faz kararlılığı | |
5) | Frenet-Serret koordinat sistemi, enlemsel hareket denklemi | |
6) | Demet odaklama, transfer matrisi, kararlılık şartları | |
7) | Beta fonksiyonu, Hill denklemi | |
8) | Faz uzayı, Twiss parametreleri | |
9) | FODO hücresi, FODO örgüsü | |
10) | Dağılım | |
11) | Dağılım, Momentum sıkıştırma faktörü | |
12) | İki kutuplu alan hataları, yörüngedeki bozukluklar | |
13) | Dört-kutuplu alan hataları, akort kayması, rezonans | |
14) | Renklilik, altı-kutuplu mıknatıslar |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Mario Conte, William W. MacKay, An Introduction to the Physics of Particle Accelerators, Second Edition, World Scientific, 2008 2. Helmut Wiedemann, Particle Accelerator Physics, Springer, 4th Edition 3. The CERN Accelerator School (CAS) Proceedings, e.g. 1992, Jyväskylä, Finland; or 2013, Trondheim, Norway |
Diğer Kaynaklar: | 1. Mario Conte, William W. MacKay, An Introduction to the Physics of Particle Accelerators, Second Edition, World Scientific, 2008 2. Helmut Wiedemann, Particle Accelerator Physics, Springer, 4th Edition 3. The CERN Accelerator School (CAS) Proceedings, e.g. 1992, Jyväskylä, Finland; or 2013, Trondheim, Norway |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında temel ve güncel kuramlar ile deneysel yöntemlere hakim olma. | 2 | 1 | 1 | ||||||
2) Edinilen kuramsal bilgilerin uygulama alanında etkili olarak kullanılması. | 2 | 1 | 1 | ||||||
3) Deneysel çalışmalarda analiz araçlarını ve donanımları kullanma yetkinliği. | 1 | 1 | 1 | ||||||
4) Parçacık algıçları ve/veya parçacık hızlandırıcıları hakkında ileri seviyede tasarım yetkinliği. | 2 | 2 | 2 | ||||||
5) Veri okuma, veri analizi ve veri işleme konularına hakim olma. | 1 | 1 | 1 | ||||||
6) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında bağımsız araştırma yapma yetkinliği. | 3 | 3 | 2 | ||||||
7) Parçacık Algıçları ve Parçacık Hızlandırıcıları ile ilgili Ar-Ge ve/veya Ür-Ge tecrübesine sahip olma. | 3 | 3 | 2 | ||||||
8) Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanındaki deneysel ve fenomenolojik araştırma faaliyetlerinin gerektirdiği kolaboratif çalışma yetkinliği. | 3 | 3 | 3 | ||||||
9) Veri analizinden algıç ve hızlandırıcı tasarımına kadar parçacık fiziği araştırma ve uygulamalarının gerektirdiği yazılım ve donanımı kavrama, kullanma ve geliştirme yetkinliği. | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında temel ve güncel kuramlar ile deneysel yöntemlere hakim olma. | 1 |
2) | Edinilen kuramsal bilgilerin uygulama alanında etkili olarak kullanılması. | 2 |
3) | Deneysel çalışmalarda analiz araçlarını ve donanımları kullanma yetkinliği. | 1 |
4) | Parçacık algıçları ve/veya parçacık hızlandırıcıları hakkında ileri seviyede tasarım yetkinliği. | 2 |
5) | Veri okuma, veri analizi ve veri işleme konularına hakim olma. | 2 |
6) | Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanında bağımsız araştırma yapma yetkinliği. | 2 |
7) | Parçacık Algıçları ve Parçacık Hızlandırıcıları ile ilgili Ar-Ge ve/veya Ür-Ge tecrübesine sahip olma. | 3 |
8) | Yüksek Enerji ve Parçacık Fiziği alanındaki deneysel ve fenomenolojik araştırma faaliyetlerinin gerektirdiği kolaboratif çalışma yetkinliği. | 3 |
9) | Veri analizinden algıç ve hızlandırıcı tasarımına kadar parçacık fiziği araştırma ve uygulamalarının gerektirdiği yazılım ve donanımı kavrama, kullanma ve geliştirme yetkinliği. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 5 | % 15 |
Ödev | 8 | % 15 |
Ara Sınavlar | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 56 |
Ödevler | 10 | 10 |
Küçük Sınavlar | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 92 |