ISL6112 İşletme Stratejisi ve Stratejik Öngörüİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İşletme (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme (DR)

Önizleme

Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISL6112
Ders İsmi: İşletme Stratejisi ve Stratejik Öngörü
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FAHRİ ERENEL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Fahri Erenel
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin temel amacı öğrencilerin, işletme düzeyinde stratejilerin nasıl geliştirilebileceği ve uygulanabileceğine ilişkin genel çerçeveyi öğrenmelerini sağlamaktır. Bu çerçevede yöneticilerin belirsizlik şartlarını nasıl yönetebildikleri, nasıl strateji geliştirdikleri ve geleceği şekillendirecek kararları nasıl verebildiklerini anlamaları sağlanacaktır.
Dersin İçeriği: Strateji geliştirme ve stratejik planlama hemen her kurum için orta ve uzun vadeli hedefleri gerçekleştirmek için zorunlu çalışmalar haline gelmiştir. Stratejik yönetim kapsamındaki “iç faktörler” kurumların kontrolü altında gelişebilmektedir. Ancak “dış faktörler” gelecekteki “çevresel koşullar”ın etkisi altında şekillenecektir.

Söz konusu çevresel koşullar doğal olarak bugün içinde bulunulan çevresel koşullar ile aynı olmayacaktır. Bu gerçekten hareketle, kurumlar ve devletler geleceğin nasıl şekilleneceği hakkında bilgi sahibi olma ihtiyacı içindedirler.

Geleceği tahmin etmek, tarih boyunca hep yapılagelmiştir. Son yıllarda bu çalışmalar geçmişte yapıldığından farklı olarak bilimsel verilere dayanılarak yapılmaya ve bu konuda yöntemler üretilmeye çalışılmaktadır. Bu ders, stratejik planlama ve karar verme için ihtiyaç duyulan gelecek tahminlerinin önemini vurgulayarak, bu konuda literatürde yer alan başlıca çalışmalar ve yöntemler hakkında bilgileri, analizleri, uygulamaları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
3) Stratejik analiz araçlarının neler olduğu ve her bir analiz aracının strateji geliştirmede rolünü ayırt edebilir.
4) Şirket düzeyinde stratejik analizler yapabilir ve bir şirket için strateji formüle edebilir.
5) İşletme ve şirket düzeyinde geliştirilen stratejileri uygulayabilir.
6) Stratejik yönetimin stratejik öngörüye olan gereksinimini kavrar.
7) Karar verme stratejilerini uygulama düzeyinde bilir.
8) Öngörü yöntemlerini kavrar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin İşlenişi Hakkında Bilgi Stratejik Yönetim ile ilgili Terim ve Kavramlar, Stratejik Yönlendirme ve İşletme Stratejisi İlişkisi -
2) Temel Stratejiler ve Alt Grupları -
3) Üst Yönetim Stratejileri: Kurumsal stratejiler Toyota Ruhu adlı Kitabın İncelenmesi ve Tartışılması -
4) İş Yönetim Stratejileri: Rekabet Stratejileri -
5) İşlevsel Yönetim Stratejileri: Bölümsel Stratejiler Yaşayan Şirket adlı Kitabın incelenmesi ve Tartışılması -
6) İşletme Stratejisinin Belirlenmesinde Bilgi Yönetimi -
7) Yeşil İşletme Stratejileri -
8) İşletme Stratejileri ile İnsan Kaynakları Yönetimi İlişkisi -
9) İşletmelerin Uluslararası Rekabet Stratejileri Küreselleşme Stratejileri -
10) Dijitalleşen Dünyada Yeni İşletme Stratejileri -
11) İşletmelerde Uygulanan Strateji Tipleri ve Uygulamalardan örnekler -
12) Stratejik Öngörü-1: Stratejik Öngörüye Olan İhtiyaç-Karar İçin Öngörü -
13) Stratejik Öngörü-2: Stratejik Planlama ve Analiz Ödev sunumları -
14) Stratejik Öngörü-3: Bilgi Yönetimi ve Stratejik Öngörü Faaliyetlerinin İlişkisi :Ufuk Taraması Ödev sunumları -
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İşletmelerde Stratejik Yönetim,Hayri Ülden,Kadri Mirze,Literatür Yayıncılık,2003

Kör Nokta: Gelecek Senaryolarını Öngörmek, Editör:Francis Fukuyama, Profil Yayıncılık,2007
Diğer Kaynaklar: Yaşayan Şirket,Arie de Geus,Demirbank Yayını,Rota Yayın,1998

Maverick,Ricardo Semler,Sistem Yayıncılık,1993

Stratejik Planlamanın Dayanağı Olarak Stratejik Öngörü Gereksinimi ve Geliştirme Yöntemleri, Nazmi Çeşmeci, Güvenlik Stratejileri Dergisi,Yıl:8,Sayı:15

İşletme Yöneticiliği,Tamer Koçel,Beta yayım,2014

Geleceği Yönetmek: Erol Mütercimler, Alfa Yayınları,2018


Kör Nokta: Gelecek Senaryolarını Öngörmek, Editör:Francis Fukuyama, Profil Yayıncılık,2007

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme,
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme
5) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme
6) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
7) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme,
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme
5) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme
6) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
7) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 1 % 15
Sunum 2 % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 32
Sunum / Seminer 2 4
Ödevler 2 4
Ara Sınavlar 2 5
Final 5 8
Toplam İş Yükü 83