İşletme (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | ISL6112 | ||||
Ders İsmi: | İşletme Stratejisi ve Stratejik Öngörü | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FAHRİ ERENEL | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Fahri Erenel | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin temel amacı öğrencilerin, işletme düzeyinde stratejilerin nasıl geliştirilebileceği ve uygulanabileceğine ilişkin genel çerçeveyi öğrenmelerini sağlamaktır. Bu çerçevede yöneticilerin belirsizlik şartlarını nasıl yönetebildikleri, nasıl strateji geliştirdikleri ve geleceği şekillendirecek kararları nasıl verebildiklerini anlamaları sağlanacaktır. |
Dersin İçeriği: | Strateji geliştirme ve stratejik planlama hemen her kurum için orta ve uzun vadeli hedefleri gerçekleştirmek için zorunlu çalışmalar haline gelmiştir. Stratejik yönetim kapsamındaki “iç faktörler” kurumların kontrolü altında gelişebilmektedir. Ancak “dış faktörler” gelecekteki “çevresel koşullar”ın etkisi altında şekillenecektir. Söz konusu çevresel koşullar doğal olarak bugün içinde bulunulan çevresel koşullar ile aynı olmayacaktır. Bu gerçekten hareketle, kurumlar ve devletler geleceğin nasıl şekilleneceği hakkında bilgi sahibi olma ihtiyacı içindedirler. Geleceği tahmin etmek, tarih boyunca hep yapılagelmiştir. Son yıllarda bu çalışmalar geçmişte yapıldığından farklı olarak bilimsel verilere dayanılarak yapılmaya ve bu konuda yöntemler üretilmeye çalışılmaktadır. Bu ders, stratejik planlama ve karar verme için ihtiyaç duyulan gelecek tahminlerinin önemini vurgulayarak, bu konuda literatürde yer alan başlıca çalışmalar ve yöntemler hakkında bilgileri, analizleri, uygulamaları içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
3) Stratejik analiz araçlarının neler olduğu ve her bir analiz aracının strateji geliştirmede rolünü ayırt edebilir. 4) Şirket düzeyinde stratejik analizler yapabilir ve bir şirket için strateji formüle edebilir. 5) İşletme ve şirket düzeyinde geliştirilen stratejileri uygulayabilir. 6) Stratejik yönetimin stratejik öngörüye olan gereksinimini kavrar. 7) Karar verme stratejilerini uygulama düzeyinde bilir. 8) Öngörü yöntemlerini kavrar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin İşlenişi Hakkında Bilgi Stratejik Yönetim ile ilgili Terim ve Kavramlar, Stratejik Yönlendirme ve İşletme Stratejisi İlişkisi | - |
2) | Temel Stratejiler ve Alt Grupları | - |
3) | Üst Yönetim Stratejileri: Kurumsal stratejiler Toyota Ruhu adlı Kitabın İncelenmesi ve Tartışılması | - |
4) | İş Yönetim Stratejileri: Rekabet Stratejileri | - |
5) | İşlevsel Yönetim Stratejileri: Bölümsel Stratejiler Yaşayan Şirket adlı Kitabın incelenmesi ve Tartışılması | - |
6) | İşletme Stratejisinin Belirlenmesinde Bilgi Yönetimi | - |
7) | Yeşil İşletme Stratejileri | - |
8) | İşletme Stratejileri ile İnsan Kaynakları Yönetimi İlişkisi | - |
9) | İşletmelerin Uluslararası Rekabet Stratejileri Küreselleşme Stratejileri | - |
10) | Dijitalleşen Dünyada Yeni İşletme Stratejileri | - |
11) | İşletmelerde Uygulanan Strateji Tipleri ve Uygulamalardan örnekler | - |
12) | Stratejik Öngörü-1: Stratejik Öngörüye Olan İhtiyaç-Karar İçin Öngörü | - |
13) | Stratejik Öngörü-2: Stratejik Planlama ve Analiz Ödev sunumları | - |
14) | Stratejik Öngörü-3: Bilgi Yönetimi ve Stratejik Öngörü Faaliyetlerinin İlişkisi :Ufuk Taraması Ödev sunumları | - |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | İşletmelerde Stratejik Yönetim,Hayri Ülden,Kadri Mirze,Literatür Yayıncılık,2003 Kör Nokta: Gelecek Senaryolarını Öngörmek, Editör:Francis Fukuyama, Profil Yayıncılık,2007 |
Diğer Kaynaklar: | Yaşayan Şirket,Arie de Geus,Demirbank Yayını,Rota Yayın,1998 Maverick,Ricardo Semler,Sistem Yayıncılık,1993 Stratejik Planlamanın Dayanağı Olarak Stratejik Öngörü Gereksinimi ve Geliştirme Yöntemleri, Nazmi Çeşmeci, Güvenlik Stratejileri Dergisi,Yıl:8,Sayı:15 İşletme Yöneticiliği,Tamer Koçel,Beta yayım,2014 Geleceği Yönetmek: Erol Mütercimler, Alfa Yayınları,2018 Kör Nokta: Gelecek Senaryolarını Öngörmek, Editör:Francis Fukuyama, Profil Yayıncılık,2007 |
Course Learning Outcomes | 3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, | |||||||
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |||||||
3) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | |||||||
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme | |||||||
5) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme | |||||||
6) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | |||||||
7) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, | |
2) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
3) | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | |
4) | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme | |
5) | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme | |
6) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | |
7) | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Ödev | 1 | % 15 |
Sunum | 2 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 55 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 32 |
Sunum / Seminer | 2 | 4 |
Ödevler | 2 | 4 |
Ara Sınavlar | 2 | 5 |
Final | 5 | 8 |
Toplam İş Yükü | 83 |