ISL6111 Yönetim ve Örgüt Kuramlarıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İşletme (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme (DR)

Önizleme

Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISL6111
Ders İsmi: Yönetim ve Örgüt Kuramları
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MUSTAFA SUNDU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. MİNE AFACAN FINDIKLI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı örgüt teorisi alanında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını ve bu sayede gerek akademik çalışmalarındaki teorik alt yapıyı oluşturmalarını gerekse iş yaşamındaki uygulamaları akademik bir perspektif ile yorumlayarak ilgilendikleri alanda felsefi ve bütüncül bir bakış açısı geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrencilerin örgüt tasarımı ve yönetimine ilişkin anlayışlarının ve derin düşünebilme kapasitelerinin geliştirilmesidir.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında öğrencilerin literatürde örgüt çalışmaları alanında yapılan araştırmalar ve geliştirilen teorileri anlaması sağlanarak, ders içinde tartışmalar ve sunumlar gerçekleştirecektir. Teorilerin tarihsel gelişimi, Klasik ve Neo-Klasik, Yönetim Bilimi Yaklaşımlarına hızlı bir bakış atarak, Modern Organizasyon Teorileri; Sistem ve durumsallık yaklaşımları, Organizasyon- teknoloji , Organizasyon- çevre ilişkilerine yönelik teoriler tartışılacaktır. Modern sonrası, çağdaş ve güncel Yaklaşımlarda çevreye uyum ve adaptasyon kuramlarına değinerek Modern sonrası teoriler tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Örgüt teorisi alanında gerekli teorik bilgiye sahip olabilme.
2) Örgüt teorileri arasında paradigma farklılıklarını anlayabilme ve birbirleriyle karşılaştırabilme.
3) Yönetsel bir bakış açısına sahip olabilme, iş yaşamındaki uygulamaları teorik bilgiler ile eşleştirebilme ve yorumlayabilme.
4) Yapılacak akademik çalışmalar ve ilgili alanda yazılması istenen doktora tezine yönelik teorik alt yapının oluşabilmesi için literatür taraması yapma yeteneğini geliştirme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Örgüt Kuramları Dersine Giriş Dersin amaç- kapsam ve işlenişine yönelik bilgilerin paylaşılması. Ders ve öğrencilerle tanışma
2) Görev performansı ve Organizasyon Yapısına Odaklanma: Klasik Örgüt Kuramının Temelleri, Ortaya Çıkış ve Gelişim Tamer Koçel: 220-244. Sf Organizational Theory, 10-19 sf. Paylaşılan ilgili makaleler
3) Neo-Klasik Örgüt Kuramının Temelleri, Ortaya Çıkış ve Gelişim Hawthorne Araştırmaları, sosyal sistem-Roetthlisberger, Gestalt etkisi- C. Ehrenfels, Marry P. Follet-Durum ve Uyum, C. Bernard – Otorite Kabul Teorisi, H. Simon- Sınırlı Rasyonellik Teorisi Aykut Berber: Klasik Yönetim Düşüncesi 253-350 içinde ilgili kısımlar Tamer Koçel:251- 272. S
4) Modern Örgüt Kuramının Temelleri, Ortaya Çıkış ve Gelişim Dinamikleri (I): Açık Sistem Modelleri Kaynak Bağımlılığı Teorisi Popülasyon Ekolojisi Teorisi- Doğal Ayıklanma Kurumsallaşma Teorisi ile ilgili makaleler
5) Modern Örgüt Kuramının Temelleri, Ortaya Çıkış ve Gelişim Dinamikleri (II): Koşul Bağımlılık (Durumsallık Yaklaşımları) Organizasyon yapısı – Teknoloji İlişkisi; Organizasyon yapısı- Çevre İlişkisi üzerine çalışmalar, Tartışmalar (I) Tamer Koçel: 277-333. Organizational Theory , ilgili sayfalar ve diğer kaynakla
6) İktisadi Örgüt Teorileri: İşlem Maliyeti Teorisi; Vekalet Teorisi ilgili makaleleri
7) Proje sunumu Akademik yayınların araştırılması
8) Sunum Literatür araştırması
9) Proje sunumu Metot ve uygulama
10) Çağdaş Örgüt Kuramları (I) Organizasyon- Çevre- Teknoloji Uyumuna yönelik Teoriler Weick: Loose-coupled organizations Mintzberg: Çevre-Yapı Uyumu, konfigürasyonları March& Olsen: Organizational Learning under Ambiguity Argris& Senge : Öğrenen Organizasyonlar Organizational Theory, ilgili sayfalar ve diğer kaynakla
11) Çağdaş Organizayon Yaklaşımları ve Teorileri (II) Larry Greiner: Örgütsel Yaşam Döngüsü Barney- Kaynak Teorisi Örgüt Kuramında Alternatif Yaklaşımlar ve Kaos Teorisi Kotter: Leading Change İlgili Makaleler
12) Yorumlayıcı Yaklaşımlar Örgüt Kültürü- Kültür-Strateji-Yapı ilişkisine yönelik çalışmalar İlgili kaynaklar
13) Eleştirel Teori Proje Sunum
14) Makale sunumu Hazırlanan makale taslakları
15) Makale sunumu ve telimi Hazırlanan makale taslakları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: - Laergaard & Bindslev. 2006. Organization Theory. Oxford University Press.
- Halit Keskin, Ali Ekber Akgün ve İpek Koçoğlu. 2016. Örgüt Teorisi, Nobel.
- Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Beta
- İlgili Akademik Yayınlar
Diğer Kaynaklar: - Laergaard & Bindslev. 2006. Organization Theory. Oxford University Press.
- Halit Keskin, Ali Ekber Akgün ve İpek Koçoğlu. 2016. Örgüt Teorisi, Nobel.
- Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Beta
- İlgili Akademik Yayınlar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme,
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme
5) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme
6) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
7) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme,
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme
5) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme
6) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
7) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 7 % 40
Sunum 2 % 30
Projeler 2 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 6 3 126
Sunum / Seminer 2 30 2 64
Proje 1 20 20
Toplam İş Yükü 210