İletişim Bilimleri (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ILB6033
Ders İsmi: Görsel Kültür ve İletişim
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YALÇIN KIRDAR
Dersi Veren(ler): Prof. Hasip Pektaş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tasarım, resim, fotoğraf ve filmlerde kullanılan kavramların tartışılması,
Görsel imgelerinve kompozisyonların analizi ve bakma kültürü.
Görsel dilin etkili kullanımını,
Görsel duyarlılığın kazanılması.
Dersin İçeriği: Bu ders, tasarım, resim, fotoğraf, film ve yazının kullanımı, etkileri; insanların çevreyi biçimlendirmesi, iletişim süreçleri, medya ve benzeri platformların oluşumu, sorunlar ve çözüm biçimlerini kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Görsel dili etkin bir şekilde kullanabilir,
2) Bir imgeyi görsel ögeler üzerinden okuyabilir, yorumlayabilir,
3) Sanat, iletişim ve toplum arasında ilişkiler kurabilir.
4) Görsel kültüre yönelik eleştirel yaklaşım gösterebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Görsel Kültür.
2) İletişim ve Görsel İletişim.
3) Tasarım ve Görsel İletişim Tasarımı.
4) Tasarım Ögeleri ve Tasarım İlkeleri.
5) Yazı, Tipografi ve İmge. Ödev: Mailing Tasarımı
6) Hiyerarşi, Görünürlük ve Okunurluk.
7) Ekslibris, İşlevi ve Özellikleri.
8) İstanbul Ekslibris Müzesi. Ödev: Ekslibris Tasarımı
9) Görsel Kültür ve Çevre.
10) Tüketim Kültürü ve Reklam.
11) Yeniden Üretim, İntihal ve Etik.
12) Fotografta Kompozisyon.
13) Foto Safari
14) DÖNEM PROJESİ: 5 Özgün Fotograf

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Berger, J. (2013). Görme Biçimleri. (Çev. Yurdanur Salman). Metis Yayınları.
Uçar, Tevfik Fikret. (2021) Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: İnkilap Yayınları
Diğer Kaynaklar: Pektaş, Hasip. (1986) Basın İlanlarında Grafik Tasarım ve Layout, (Yayımlanmamış Y. Lisans Tezi) Hacettepe Ünv. Grafik Bölümü. Ankara
http://www.hasippektas.com/Ders%20Notu/Fotografta%20Kompozisyon.pdf

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Doktora Programını Tamamlayan Öğrenci, iletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara, kavramlara hakimdir 1 1 3 2
2) İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir. 2 3 1 3
3) İletişim bilimleri alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kullanır. 1 3 1 3
4) İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da var olan çalışmalara yeni yorumlar getirerek bilginin sınırlarını genişletir. 3 1 2 2
5) Alanın gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2 2 2 2
6) Özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. 2 1 3 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Doktora Programını Tamamlayan Öğrenci, iletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara, kavramlara hakimdir 2
2) İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir. 1
3) İletişim bilimleri alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kullanır. 1
4) İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da var olan çalışmalara yeni yorumlar getirerek bilginin sınırlarını genişletir. 2
5) Alanın gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 3
6) Özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final Sözlü 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Proje 1 30
Ödevler 2 40
Küçük Sınavlar 1 30
Ara Sınavlar 1 50
Final 2 110
Toplam İş Yükü 292