İletişim Bilimleri (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | ILB6201 | ||||
Ders İsmi: | Eleştirel İletişim Kuramları | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YALÇIN KIRDAR | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Aybike Serttaş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı kitle iletişim sürecini tanımlamak için eleştirel paradigmada kullanılan temel kavram, yaklaşım ve modelleri açıklamaktır. |
Dersin İçeriği: | Kitle iletişimine eleştirel yaklaşımların tarihsel, toplumsal ve düşünsel gelişim koşulları bağlamında açıklanması ve tartışılması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Eleştirel iletişim paradigmasında kullanılan temel kavram ve yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olmak 2) Kitle iletişimi, medya sahipliği ve mülkiyet ilişkileri, siyasal erk kavramları arasındaki bağları kavrayıp tartışabilecek 3) kitle iletişimi ve medya incelemeleri üzerine kapsamlı bir bakış açısına sahip olacak. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin genel tanıtımı, kitle iletişimine giriş | |
2) | Kitle iletişiminde eleştirel paradigma | |
3) | Frankfurt Okulu (birinci kısım) | |
4) | Frankfurt Okulu (ikinci kısım) | |
5) | Kamusal Alan ve İletişimsel Eylem tartışmaları | |
6) | Kitle iletişimine ekonomi politik yaklaşım | |
7) | İletişim araştırmalarında göstergebilim | |
8) | Yapısalcılık ve öznelerin ideolojisi | |
9) | Metin çözümlemesinde Alımlama Kuramı | |
10) | Televizyon ve eleştirel yaklaşım | |
11) | Feminizmin kitle iletişim araçlarına yaklaşımı. | |
12) | Propaganda ve Rızanın İmalatı | |
13) | Yeni medya ve Toplumsal hareketlerin dönüşümü | |
14) | Enformasyon Toplumu | |
15) | Genel Değerlendirme | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Mutlu, E. (ed.) (2005) Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ankara: Ütopya, 13-28. Kejanlıoğlu, Beybin D. (2005) Frankfurt Okulu?nun Eleştirel Bir Uğrağı: İletişim ve Medya, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 25-100. Erdoğan İ., Alemdar, K. (2002) Öteki Kuram, Ankara: ERK, 311-349. İrvan, S. (ed.) (2002) Medya Kültür Siyaset, Ankara: Alp Yayınevi, 59-97, 467-514 Küçük, M. (ed. & çev.) (2005) Medya, İktidar, İdeoloji içinde, Ankara: Bilim ve Sanat, 15-73, 123-191, Bourse, M., Yücel, H. (2017) Kültürel Çalışmaları Anlamak, İstanbul: İletişim, 17-81 |
Diğer Kaynaklar: | Mutlu, E. (ed.) (2005) Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ankara: Ütopya, 13-28. Kejanlıoğlu, Beybin D. (2005) Frankfurt Okulu?nun Eleştirel Bir Uğrağı: İletişim ve Medya, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 25-100. Erdoğan İ., Alemdar, K. (2002) Öteki Kuram, Ankara: ERK, 311-349. İrvan, S. (ed.) (2002) Medya Kültür Siyaset, Ankara: Alp Yayınevi, 59-97, 467-514 Küçük, M. (ed. & çev.) (2005) Medya, İktidar, İdeoloji içinde, Ankara: Bilim ve Sanat, 15-73, 123-191, Bourse, M., Yücel, H. (2017) Kültürel Çalışmaları Anlamak, İstanbul: İletişim, 17-81 |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Doktora Programını Tamamlayan Öğrenci, iletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara, kavramlara hakimdir | 2 | 3 | 3 | |||
2) İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir. | 3 | 3 | 2 | |||
3) İletişim bilimleri alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kullanır. | 2 | 3 | 2 | |||
4) İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da var olan çalışmalara yeni yorumlar getirerek bilginin sınırlarını genişletir. | 2 | 3 | 1 | |||
5) Alanın gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 2 | 2 | 3 | |||
6) Özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 2 | 2 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Doktora Programını Tamamlayan Öğrenci, iletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara, kavramlara hakimdir | 2 |
2) | İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir. | 3 |
3) | İletişim bilimleri alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kullanır. | 3 |
4) | İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da var olan çalışmalara yeni yorumlar getirerek bilginin sınırlarını genişletir. | 2 |
5) | Alanın gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 2 |
6) | Özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Final | 1 | % 40 |
Final Sözlü | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Proje | 1 | 40 |
Ödevler | 1 | 40 |
Küçük Sınavlar | 1 | 40 |
Final | 1 | 60 |
Toplam İş Yükü | 228 |