ILB6201 Eleştirel İletişim Kuramlarıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İletişim Bilimleri (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İletişim Bilimleri (DR)

Önizleme

Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ILB6201
Ders İsmi: Eleştirel İletişim Kuramları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
9
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YALÇIN KIRDAR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Aybike Serttaş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı kitle iletişim sürecini tanımlamak için eleştirel paradigmada kullanılan temel kavram, yaklaşım ve modelleri açıklamaktır.
Dersin İçeriği: Kitle iletişimine eleştirel yaklaşımların tarihsel, toplumsal ve düşünsel gelişim koşulları bağlamında açıklanması ve tartışılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Eleştirel iletişim paradigmasında kullanılan temel kavram ve yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olmak
2) Kitle iletişimi, medya sahipliği ve mülkiyet ilişkileri, siyasal erk kavramları arasındaki bağları kavrayıp tartışabilecek
3) kitle iletişimi ve medya incelemeleri üzerine kapsamlı bir bakış açısına sahip olacak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin genel tanıtımı, kitle iletişimine giriş
2) Kitle iletişiminde eleştirel paradigma
3) Frankfurt Okulu (birinci kısım)
4) Frankfurt Okulu (ikinci kısım)
5) Kamusal Alan ve İletişimsel Eylem tartışmaları
6) Kitle iletişimine ekonomi politik yaklaşım
7) İletişim araştırmalarında göstergebilim
8) Yapısalcılık ve öznelerin ideolojisi
9) Metin çözümlemesinde Alımlama Kuramı
10) Televizyon ve eleştirel yaklaşım
11) Feminizmin kitle iletişim araçlarına yaklaşımı.
12) Propaganda ve Rızanın İmalatı
13) Yeni medya ve Toplumsal hareketlerin dönüşümü
14) Enformasyon Toplumu
15) Genel Değerlendirme
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mutlu, E. (ed.) (2005) Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ankara: Ütopya, 13-28. Kejanlıoğlu, Beybin D. (2005) Frankfurt Okulu?nun Eleştirel Bir Uğrağı: İletişim ve Medya, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 25-100. Erdoğan İ., Alemdar, K. (2002) Öteki Kuram, Ankara: ERK, 311-349. İrvan, S. (ed.) (2002) Medya Kültür Siyaset, Ankara: Alp Yayınevi, 59-97, 467-514 Küçük, M. (ed. & çev.) (2005) Medya, İktidar, İdeoloji içinde, Ankara: Bilim ve Sanat, 15-73, 123-191, Bourse, M., Yücel, H. (2017) Kültürel Çalışmaları Anlamak, İstanbul: İletişim, 17-81
Diğer Kaynaklar: Mutlu, E. (ed.) (2005) Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ankara: Ütopya, 13-28. Kejanlıoğlu, Beybin D. (2005) Frankfurt Okulu?nun Eleştirel Bir Uğrağı: İletişim ve Medya, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 25-100. Erdoğan İ., Alemdar, K. (2002) Öteki Kuram, Ankara: ERK, 311-349. İrvan, S. (ed.) (2002) Medya Kültür Siyaset, Ankara: Alp Yayınevi, 59-97, 467-514 Küçük, M. (ed. & çev.) (2005) Medya, İktidar, İdeoloji içinde, Ankara: Bilim ve Sanat, 15-73, 123-191, Bourse, M., Yücel, H. (2017) Kültürel Çalışmaları Anlamak, İstanbul: İletişim, 17-81

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Doktora Programını Tamamlayan Öğrenci, iletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara, kavramlara hakimdir 2 3 3
2) İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir. 3 3 2
3) İletişim bilimleri alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kullanır. 2 3 2
4) İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da var olan çalışmalara yeni yorumlar getirerek bilginin sınırlarını genişletir. 2 3 1
5) Alanın gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2 2 3
6) Özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. 2 2 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Doktora Programını Tamamlayan Öğrenci, iletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara, kavramlara hakimdir 2
2) İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir. 3
3) İletişim bilimleri alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kullanır. 3
4) İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da var olan çalışmalara yeni yorumlar getirerek bilginin sınırlarını genişletir. 2
5) Alanın gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2
6) Özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Final 1 % 40
Final Sözlü 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Proje 1 40
Ödevler 1 40
Küçük Sınavlar 1 40
Final 1 60
Toplam İş Yükü 228