Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | CHY5009 | ||||
Ders İsmi: | Bilimsel araştırma Yöntemleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. AYŞEGÜL ŞİMŞEK | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Şimşek | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bilimsel yaklaşımların temelinde yatan prensiplerin anlaşılması, analitik düşünme becerilerinin geliştirilmesi ve etik kurallar çerçevesinde bilimsel araştırma yapma bilgi ve yeteneğinin kazanılması |
Dersin İçeriği: | Bilimsel bilginin niteliği ve gelişme süreci, sosyal bilimlerde yöntem ve yöntem ilkeleri, bilimsel araştırma yöntemlerine ilişkin temel bazı kavramlar, nicel ve nitel veri toplama ve analiz teknikleri, bilimsel araştırmalarda uygulanması gereken etik kurallar ve etik kurallara uygun alıntı yapma biçim ve teknikleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilim ve bilimsel bilgiyle ilgili temel bazı kavramları açıklayabilir. 2) Bilimsel araştırma sürecini ve türlerini açıklayabilir, herhangi bir eserin bilimsellik düzeyini tespit edebilir. 3) Nicel ve nitel veri toplama tekniklerinin temel özelliklerini açıklayabilir. 4) Bilimsel araştırmalarda uygulanması gereken etik kurallarını bilir. 5) Etik kurallara uygun araştırma yapmayı ve akademik çalışma haline getirmeyi uygulamalı olarak gösterebilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş Bilim, araştırma ve temel kavramlar | yok |
2) | Bilimsel Araştırma Süreci ve aşamaları Odak soru, konu belirleme literatür tarama ve inceleme | yok |
3) | Konu: Araştırmanın tasarım tipini belirleme Sunum: Derleme – Sistematik Derleme – Meta analiz | yok |
4) | Konu: Bilimsel Araştırmalarda Uygulanması Gereken Etik Kurallar Sunum: Tanımlayıcı araştırma Retrospektif, kesitsel | yok |
5) | Konu: Konu, amaç, başlık, araştırma sorusu/hipotez belirleme Sunum: Nitel araştırmalar, karma yöntem araştırması | yok |
6) | Konu: Evren Örneklem belirleme Sunum: Deneysel, yarı deneysel | yok |
7) | Konu: Veri toplama araçları: Anket, soru formu Sunum: Ölçek geçerlilik güvenilirlik, ölçek geliştirme | yok |
8) | Veri toplama araçları: ölçek, envanter | yok |
9) | Ara Sınav | yok |
10) | Veri Toplama ve Analiz Teknikleri Sunum: Ön test son test kontrollü araştırma | yok |
11) | Verilerin çözümlenmesi Sunum: olgu sunumu | yok |
12) | Verilerin analizi ve yorumlanması SPSS, Amos, R | yok |
13) | Etik Kurallara Uygun Alıntı Yapma Biçim ve Teknikleri | yok |
14) | Araştırma raporu hazırlama Dipnot ve Kaynak Gösterme Teknikleri | yok |
15) | Final Sınavı | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin MN (2021) Hemşirelikte araştırma süreç, uygulama ve kritik. Nobel tıp kitabevleri, Ankara Erdoğan S, Nahcivan N, Esin MN (2021) Hemşirelikte araştırma süreç, uygulama ve kritik. Nobel tıp kitabevleri, Ankara Akgül A (2021) Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri, SPSS uygulamaları. Alfa Kitabevi İstanbul Öğretim elemanının notları Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar. |
Diğer Kaynaklar: | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin MN (2021) Research process, practice and critical in nursing. Nobel medical bookstores, Ankara Erdoğan S, Nahcivan N, Esin MN (2021) Research process, practice and critical in nursing. Nobel medical bookstores, Ankara Akgül A (2021) Statistical analysis techniques in medical research, SPSS applications. Alfa Bookstore Istanbul Instructor's notes Articles and books recommended by the lecturer on the subject. Articles and books on the subject that the student accesses from the library and electronic sources (Pubmed, ISI Web of Science, etc.). |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. | ||||||||||||
2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. | ||||||||||||
3) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. | ||||||||||||
4) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. | ||||||||||||
5) 1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. | ||||||||||||
6) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak | ||||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | ||||||||||||
8) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak | ||||||||||||
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. | ||||||||||||
10) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | ||||||||||||
11) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. | ||||||||||||
12) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. | |
2) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. | |
3) | Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. | |
4) | Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. | |
5) | 1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. | |
6) | En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak | |
7) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
8) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak | |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. | |
10) | Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | |
11) | Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. | |
12) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 18 |
Sunum / Seminer | 7 | 7 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 27 |