Beslenme ve Diyetetik (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES5028
Ders İsmi: Toksikoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FUNDA ELMACIOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Toksikoloji ve besin toksikolojisinin tanımlanması, besinlerdeki doğal zehirli bileşikler ve sağlık üzerine etkilerinin incelenmesi, besinlere bulaşabilecek kimyasal kirleticiler ve etkilerinin gözlenmesi, üretim, hazırlama ve depolama aşamasında oluşabilecek zehirli maddelerin ve besinlerle alınan zehirli bileşiklerin insan sağlığı üzerine etkilerinin incelenmesidir.
Dersin İçeriği: Besinlerde toksik etki oluşturabilecek doğal bileşikler, kimyasal kirleticiler ve insan sağlığı üzerine etkileri, Türkiye’de ve Dünya’da besin toksikolojisi ile ilgili yasal düzenlemelerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Besin toksikolojisi ile ilgili temel kavramları öğrenir
2) Besinlerde doğal olarak bulunan ve bulaşan zehirli maddelerin toksikolojik özelliklerini bilir
3) Besinlerde bulunan kimyasal kirleticileri öğrenir
4) Pişirme işlemi esnasında oluşan kirleticileri öğrenir
5) Besinlerdeki kirleticilerin sağlık üzerine etkilerini kavrar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Besin toksikolojisinde temel kavramlar
2) Besinlerde bulunan doğal toksik bileşikler-I
3) Besinlerde bulunan doğal toksik bileşikler-II
4) Besinlerde bulunan mikrobiyal toksinler-I
5) Besinlerde bulunan mikrobiyal toksinler-II
6) Besinlerde bulunan çevresel kirleticiler-I
7) Besinlerde bulunan çevresel kirleticiler-II
8) Ara Sınav
9) Besinlerde bulunan çevresel kirleticiler
10) Besinlerde Pestisit kalıntıları ve Radyonüklidler
11) Ambalaj malzemelerinden besine taşınan kirleticiler
12) Besinlerde pişirme işlemi aşamasında oluşan kirleticiler
13) Besinlerdeki kirleticilerin sağlık üzerine etkileri
14) Besin kirliliği ile ilgili yasal düzenlemeler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Kodeks Alimentaryus Komisyonu, www.codexalimentarius.net
2.Gıda ve Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Türk Gıda Kodeksi http://www.gkgm.gov.tr/mevzuat/kodeks/kodeks_liste.html
3.Preedy VR., Watson RR. (2005). Revıews In Food and Nutrıtıon Toxıcıty (Edited by) Volume 3, CRC press.
4.Nollet LM., Toldra F. (2011). Handbook of Analysis of Edible Animal By-Products (Edited by), CRC press.
5.Omaye ST. (2004). Food and Nutritional Toxicology (Edited by), CRC press.
6.Lu FC., Kacew S. (2009) Lu's Basic Toxicology , Fundamentals, Target Organs and Risk Assessment, (Edited by), Fifth Edition,CRC press.
7.Helferich WG., Winter CK. (2000). Food Toxicology, ( Edited by), CRC press.
8.Deshpande S.S. (2002). Handbook of Food Toxicology, CRC press.
9.Centers for Disease Control and Prevention (CDC), http://www.cdc.gov
10.European Food Safety Authority (EFSA), http://www.efsa.europa.eu
11.World Health Organization (WHO), http://www.who.int

Diğer Kaynaklar: 1.Kodeks Alimentaryus Komisyonu, www.codexalimentarius.net
2.Gıda ve Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Türk Gıda Kodeksi http://www.gkgm.gov.tr/mevzuat/kodeks/kodeks_liste.html
3.Preedy VR., Watson RR. (2005). Revıews In Food and Nutrıtıon Toxıcıty (Edited by) Volume 3, CRC press.
4.Nollet LM., Toldra F. (2011). Handbook of Analysis of Edible Animal By-Products (Edited by), CRC press.
5.Omaye ST. (2004). Food and Nutritional Toxicology (Edited by), CRC press.
6.Lu FC., Kacew S. (2009) Lu's Basic Toxicology , Fundamentals, Target Organs and Risk Assessment, (Edited by), Fifth Edition,CRC press.
7.Helferich WG., Winter CK. (2000). Food Toxicology, ( Edited by), CRC press.
8.Deshpande S.S. (2002). Handbook of Food Toxicology, CRC press.
9.Centers for Disease Control and Prevention (CDC), http://www.cdc.gov
10.European Food Safety Authority (EFSA), http://www.efsa.europa.eu
11.World Health Organization (WHO), http://www.who.int

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. 3 3 3 3 3
2) Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. 3 3 3 3 3
3) Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. 1 1 1 1 1
4) Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır.
6) Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. 1 1 1 1 1
7) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. 1 1 1 1 1
9) Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. 1 1 1 1 1
10) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. 3
2) Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. 3
3) Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. 1
4) Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır.
6) Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. 1
7) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. 1
9) Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. 1
10) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 152
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 197