Beslenme ve Diyetetik (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | BES6001 | ||||
Ders İsmi: | Beslenme ve Kanser | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. SÜREYYA BOZKURT | ||||
Dersi Veren(ler): | Süreyya Bozkurt | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Kanseri önleme ve tedavi yaklaşımlarında beslenmenin yeri ile ilgili ileri düzey bilgi edinilmesi; altında yatan biyokimyasal mekanizmaların irdelenmesidir. Kanser ve beslenmenin ilişkilendirilmesi. |
Dersin İçeriği: | Kanser, kanser oluşumu, kliniği, tedavisi, kanser hastalarında beslenme uygulamaları, besin, besin öğesi ve besin bileşenlerinin kanser oluşumu ve süreci üzerine etkileri, kanser hastalarında kullanılan beslenme destek ürünleri. Çevresel faktörler, genetik ve epigenetik ile beslenme ilişkisi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kanser oluşum mekanizmaları ve patogenezi hakkında bilgi sahibi olur 2) Kanser hastalarına uygulanan tedavi yöntemleri sonucu oluşan beslenme ile ilintili yan etkileri değerlendirir 3) Kanser oluşumunda ve kanser süresince etkili olan besin, besin öğesi ve besin bileşenlerinin işlevlerini ve diyet uygulamalarını bilir 4) Kanserli hastalarda klinikte kullanılan beslenme desteklerini inceler ve klinikte kullanımlarını değerlendirebilir 5) Kanser mekanizmaları ve beslenmenin ilişkilendirilmesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genel giriş | |
2) | Kanser ve karsinogenezine genel bakış | |
3) | Overview of cancer and its carcinogenesis | |
4) | Karsinogenezde genetik, epigenetik ve çevresel faktörler | |
5) | Kanser ve enerji dengesi | |
6) | Kanser ve makro besin ögeleri: Karbonhidratlar | |
7) | Kanser ve makro besin ögeleri: Proteinler | |
8) | Vize | |
9) | Kanser ve makro besin ögeleri: Lipitler | |
10) | Kanser ve mikro besin ögeleri: Vitaminler | |
11) | Kanser ve eser elementler | |
12) | Kanser ve Beslenme Faktörleri | |
13) | Kanserde Tıbbi Beslenme Tedavisi Yaklaşımları | |
14) | Öğrenci sunumları | |
15) | Öğrenci sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. David L. Katz. Nutrition in Clinical Practice. Lippincott Williams & Wilkins. (2001). 2. Maurice E. Shils, Moshe Shike, A. Catharine Ross, Benjamin Caballero, Robert J. Cousins. Modern Nutrition in Health and Disease. Lippincott Williams & Wilkins. (2006) 3. Mary Marian. Clinical Nutrition for Oncology Patients. Sudbury, Mass. : Jones and Bartlett Publishers, (2010) 4. Abby S. Bloch. Issues and Choices in Clinical Nutrition Practice. Lippincott Williams & Wilkins. (2007) 5. Konuyla ilgili diğer kitaplar ve güncel makaleler |
Diğer Kaynaklar: | 1. David L. Katz. Nutrition in Clinical Practice. Lippincott Williams & Wilkins. (2001). 2. Maurice E. Shils, Moshe Shike, A. Catharine Ross, Benjamin Caballero, Robert J. Cousins. Modern Nutrition in Health and Disease. Lippincott Williams & Wilkins. (2006) 3. Mary Marian. Clinical Nutrition for Oncology Patients. Sudbury, Mass. : Jones and Bartlett Publishers, (2010) |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. | ||||||||||||||||||||
1) Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||
2) Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. | ||||||||||||||||||||
2) Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||
3) Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||||||||
3) Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. | 2 | 2 | ||||||||||||||||||
4) Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 2 | 2 | ||||||||||||||||||
4) Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||||||||||||||||
5) Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır. | ||||||||||||||||||||
5) Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır. | ||||||||||||||||||||
6) Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. | ||||||||||||||||||||
6) Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. | ||||||||||||||||||||
7) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||||||
7) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. | ||||||||||||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. | ||||||||||||||||||||
9) Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. | ||||||||||||||||||||
9) Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. | ||||||||||||||||||||
10) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. | ||||||||||||||||||||
10) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. | |
1) | Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. | 1 |
2) | Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. | |
2) | Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. | |
3) | Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. | |
3) | Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. | 2 |
4) | Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 1 |
4) | Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir. | |
5) | Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır. | 1 |
5) | Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır. | |
6) | Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. | |
6) | Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. | 3 |
7) | Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
7) | Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. | |
9) | Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. | 2 |
9) | Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. | |
10) | Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. | |
10) | Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 0 |
Sunum | 2 | % 100 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Derse Özgü Staj | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 48 |
Sunum / Seminer | 16 | 48 |
Toplam İş Yükü | 192 |