Anatomi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ANT5105
Ders İsmi: Lokomotor Sistem Anatomisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. İSMET DEMİRTAŞ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr.Üyesi İsmet Demirtaş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hareketin unsurlarını, hareket ile ilgili terimleri, kemik ve eklem yapılarının genel özelliklerinin tanımlanması, kasların hareketi açığa çıkarma modelini, hareketin biyomekanik temellerini birleştirerek pasif ve aktif hareket sistemlerini kombine birlikte öğrenilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Kemikler hakkında genel bilgiler,Eklemler hakkında genel bilgiler, Thorax kemik ve eklemleri, üst ve alt ekstremite kemikleri, Viscerocranium ve neurocranium kemikleri, Kaslar Hakkında Genel Bilgiler, Yüzeyel sırt kasları, Omuz ve Kolun Ön ve Arka Bölgeleri. Pektoral Bölge, Ön kol ön bölgesi ve fossa cubiti, Karın ön duvarı ve arka duvarı, Alt ekstremite kasları ve baş boyun kas grupları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kemikler hakkındaki genel bilgileri tanımlayabilmeli
2) Üst ekstremite kemiklerini tanımlayabilmeli
3) Alt ekstremite kemiklerini eksiksiz sayabilir.
4) Columna vertebralis yapısını ve canalis vertebralis’i açıklayabilir.
5) Neurocranium ve Viscerocranium'u oluşturan kemiklerin anatomik yapısından ve fonksiyonel özelliklerinden yola çıkarak klinik ilişkilendimesini kurabilir.
6) Eklemleri kemikler arasında bulunan yapıya ve eklemin hareket özelliğine göre ayrı ayrı sınıflandırır.
7) Üst ve alt ekstremite eklemleri hakkında genel bilgilere hakim olmak ve eklemleri kendi içinde ayırt etmek
8) Vize Sınav
9) Yüzeyel sırt bölgesinin yüzey anatomisini ve bu bölgede yer alan oskültasyon üçgeni tanımlayabilir, yüzyel sırt kaslarının fascia yapısını, kaslarının isimleri ve fonksiyonlarını, duyusal ve motor inervasyonunu, arterial-venöz-lenfatik dolaşımını, yüzeyel sırt kaslarının scapula aracılığıyla üst ekstremite hareketlerine katkısını anlatabilirler.
10) Omuz ön ve arka bölgesinin fascia yapısını, kaslarının isimlerini ve fonksiyonlarını, duyusal ve motor inervasyonunu, arterial-venöz-lenfatik dolaşımını, omuz kuşağı kaslarının üst ekstremite hareketlerine katkısını, rotator cuff kaslarının eklem kapsülü üzerindeki etkisini açıklayabilirler
11) Eli kompartmanlarına ayırabilir; elin thenar bölgesinde bulunan kasların isimlerini, anatomik ve fonksiyonel özelliklerini (fascia, origo, insertio, sinir, fonksiyon) tanımlayabilirler.
12) 1) Gluteal bölgeyi kompartmanlara ayırabilir. Gluteal bölgenin fascia yapısını, tractus iliotibialis'i, yüzeyel kaslarının isimlerini ve fonksiyonlarını, duyusal ve motor inervasyonunu, arterial-venöz - lenfatik dolaşımını, yüzeyel gluteal kasların alt ekstremite hareketlerine katkısını ifade edebilirler.
13) Ayak bölgesinin yerini, duyusal inervasyonunu, arterial (burada oluşan arcus oluşumları ile birlikte) ve venöz dolaşımını açıklayabilir.
14) Lokomotor sistemle ilgili kliniğe hakim olmak
15) Final Sınavı

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kemiklerle ilgili Genel Bilgiler
2) Üst Ekstremite Kemikleri
3) Alt Ekstremite Kemikleri
4) Columna Vertebralis ve Thorax Kemikleri
5) Viscerocranium ve Neurocranium Kemikleri
6) Eklemlerle ilgili Genel Bilgiler
7) Üst ve Alt Ekstremite Eklemleri
8) Vize Sınavı
9) Yüzeyel Sırt ve Kol Kasları
10) Ön Kol ve El Kasları
11) Gluteal bölge ve Uyluk Kasları
12) Ön ve Arka Bölge Bacak Kasları
13) Ayak Kasları
14) Klinik Bilgiler
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Color Atlas of Human Anatomy: Vol 1. Locomotor System (Color Atlas of Human Anatomy, 1) 7th edition
Diğer Kaynaklar: Color Atlas of Human Anatomy: Vol 1. Locomotor System (Color Atlas of Human Anatomy, 1) 7th edition

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Program Kazanımları
1) Anatomi Yüksek Lisans Programının temel amacı sağlıklı insan bedeninin morfolojik yapısının sistem bazında aktarılması, vücut boşlukların tanımlanması, organların yapılarının, bedendeki konumlarının, vücut yüzeyindeki izdüşümlerinin, birbirleriyle olan komşuluk ilişkilerinin, damarlanmaları ve inervasyonlarının işlevsel bazda irdelenmesi, sağlık alanında gerçekleştirilen rutin uygulamalar açısından önem taşımakta olan referans noktalarının tanımlanması, gözlenen varyasyonların tanımlanması, çeşitli lezyonların anatomik temelde değerlendiri, teorik bilgilerin uygulamalarla bütünleştirilmesidir. Yüksek lisans eğitiminin sonunda öğrencilerin ayrıca edindikleri bilgileri temel alarak projeler geliştirme yetisine sahip olmaları, bunun yanı sıra bilgileriniz özellikle pratik düzeyde aktarabilmeleri amaçlanmaktadır.
1) Anatomi Yüksek Lisans Programının temel amacı sağlıklı insan bedeninin morfolojik yapısının sistem bazında aktarılması, vücut boşlukların tanımlanması, organların yapılarının, bedendeki konumlarının, vücut yüzeyindeki izdüşümlerinin, birbirleriyle olan komşuluk ilişkilerinin, damarlanmaları ve inervasyonlarının işlevsel bazda irdelenmesi, sağlık alanında gerçekleştirilen rutin uygulamalar açısından önem taşımakta olan referans noktalarının tanımlanması, gözlenen varyasyonların tanımlanması, çeşitli lezyonların anatomik temelde değerlendiri, teorik bilgilerin uygulamalarla bütünleştirilmesidir. Yüksek lisans eğitiminin sonunda öğrencilerin ayrıca edindikleri bilgileri temel alarak projeler geliştirme yetisine sahip olmaları, bunun yanı sıra bilgileriniz özellikle pratik düzeyde aktarabilmeleri amaçlanmaktadır.
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. - Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, - Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
2) Anatomi Anabilim Dalı, sağlık bilimleri alanında çalışabilecek, temel laboratuvar becerilerini kazanmış elemanlar yetiştirir. Ana araştırma faaliyetleri, insan anatomisi, kadavra diseksiyonu, eğitimdir.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
3) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. - Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. - Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme
6) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Anatomi Yüksek Lisans Programının temel amacı sağlıklı insan bedeninin morfolojik yapısının sistem bazında aktarılması, vücut boşlukların tanımlanması, organların yapılarının, bedendeki konumlarının, vücut yüzeyindeki izdüşümlerinin, birbirleriyle olan komşuluk ilişkilerinin, damarlanmaları ve inervasyonlarının işlevsel bazda irdelenmesi, sağlık alanında gerçekleştirilen rutin uygulamalar açısından önem taşımakta olan referans noktalarının tanımlanması, gözlenen varyasyonların tanımlanması, çeşitli lezyonların anatomik temelde değerlendiri, teorik bilgilerin uygulamalarla bütünleştirilmesidir. Yüksek lisans eğitiminin sonunda öğrencilerin ayrıca edindikleri bilgileri temel alarak projeler geliştirme yetisine sahip olmaları, bunun yanı sıra bilgileriniz özellikle pratik düzeyde aktarabilmeleri amaçlanmaktadır.
1) Anatomi Yüksek Lisans Programının temel amacı sağlıklı insan bedeninin morfolojik yapısının sistem bazında aktarılması, vücut boşlukların tanımlanması, organların yapılarının, bedendeki konumlarının, vücut yüzeyindeki izdüşümlerinin, birbirleriyle olan komşuluk ilişkilerinin, damarlanmaları ve inervasyonlarının işlevsel bazda irdelenmesi, sağlık alanında gerçekleştirilen rutin uygulamalar açısından önem taşımakta olan referans noktalarının tanımlanması, gözlenen varyasyonların tanımlanması, çeşitli lezyonların anatomik temelde değerlendiri, teorik bilgilerin uygulamalarla bütünleştirilmesidir. Yüksek lisans eğitiminin sonunda öğrencilerin ayrıca edindikleri bilgileri temel alarak projeler geliştirme yetisine sahip olmaları, bunun yanı sıra bilgileriniz özellikle pratik düzeyde aktarabilmeleri amaçlanmaktadır. 2
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. - Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 1
1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme 1
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, - Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 2
2) Anatomi Anabilim Dalı, sağlık bilimleri alanında çalışabilecek, temel laboratuvar becerilerini kazanmış elemanlar yetiştirir. Ana araştırma faaliyetleri, insan anatomisi, kadavra diseksiyonu, eğitimdir.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
3) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme 3
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 3
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. - Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. - Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme 3
6) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Laboratuvar 14 % 0
Sunum 3 % 0
Seminer 1 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 47
Laboratuvar 15 15
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 66