İşletme (YL) (Tezli) (İngilizce)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BUS5007
Ders İsmi: Sustainability Management
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. MELEK YURDAKUL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Melek Yurdakul
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İşletmelerin ekonomik büyüme ve kalkınma odaklı anlayışları doğaya ve topluma önemli zararlar vermiştir. Günümüz koşullarında bu anlayış artık sürdürülemez olup, işletmelerin ekonomik büyümelerinin geleneksel anlayıştan farklı olması gerekmektedir. Bu derste işletme kararlarının ve faaliyetlerinin ekonomik, sosyal ve çevresel açıdan ele alınması ve önemlerinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. İşletme yönetimi ve sürdürülebilirlik uygulamaları tarihsel süreçte incelenecektir. İşletmelerde sürdürülebilirliği gündeme getiren dinamikler mikro ve makro düzeyde ele alınıp teorilerle desteklenecek
Dersin İçeriği: Sürdürülebilirlik Kavramı, Tarihsel Kırılma Noktaları ve Sürdürülebilirlikteki Güncel Gelişmeler, Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri, Avrupa Yeşil Anlaşması, Döngüsel Ekonomi ve İşletmeler, Sürdürülebilirlik ve İşletmeler, Sürdürülebilirlik Modelleri, İşletmelerde Sürdürülebilirlik Yönetimi, Stratejik Yönetim ve Sürdürülebilirlik, İnovasyon ve Sürdürülebilirlik , Dijitalleşme ve Sürdürülebilirlik, Girişimcilik ve Sürdürülebilirlik, İşletmelerde Sürdürülebilirlik Uygulamalarının Engelleri, İşletmelerde Sürdürülebilirlik Uygulamalarını Tetikleyen Dinamikler, Dünyada Sürdürülebilirlik

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler mevcut yönetim yaklaşımlarından biri olan sürdürülebilirlik yönetimi kavramlarını derinlemesine ele alabilir ve bunlarla ilişki kurabilir.
2) Sürdürülebilirlik dönüşümünde inovasyon ve dijitalleşme konularını anlayıp değerlendirebilir.
3) Sürdürülebilirlik uygulamalarını ortaya çıkaran ve engelleyen dinamikleri ve tarihsel kırılma noktalarını anlayabilir.
4) İşletmenin her kademesinde konuya stratejik ve bütünsel yaklaşmayı öğrenir.
5) Dünyadaki ve Türkiye'deki sürdürülebilirlik uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş
2) Sürdürülebilirlik Kavramı
3) Sürdürülebilirlikte Tarihsel Kırılma Noktaları ve Güncel Gelişmeler
4) Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri
5) Avrupa Yeşil Anlaşması
6) Döngüsel Ekonomi ve İşletmeler
7) Sürdürülebilirlik ve İşletmeler
8) Sürdürülebilirlik Modelleri
9) İşletmelerde Sürdürülebilirlik Yönetimi
10) Stratejik Yönetim ve Sürdürülebilirlik
11) İnovasyon ve Girişimcilik
12) Dijitalleşme ve Sürdürülebilirlik
13) Girişimcilik ve Sürdürülebilirlik
14) İşletmelerde Sürdürülebilirlik Uygulamalarındaki Engeller
15) İşletmelerde Sürdürülebilirlik Uygulamalarını Tetikleyen Dinamikler
16) Dünyada Sürdürülebilirlik

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Blackburn, William R. (2007). The Sustainability Handbook: The Complete Management Guide toAchieving Social, Economic and Environmental Responsibility. UK and US: Earth Scan. ISBN: 13-978-1-84407-495-2.
Diğer Kaynaklar: De Angelis, R. (2018). Business models in the circular economy: Concepts, examples, and theory.Springer, UK.
EMF, What is a circular economy? | Ellen MacArthur Foundation
EMF, (2021). How the circular economy tackles climate change. Available online: Completing thePicture — How the circular economy tackles climate change | Shared by Climate Change(thirdlight.com) (17.10.22)
EMF (2019), Circular Economy System Diagram, https://ellenmacarthurfoundation.org/circulate-products-and-materials (10.12.22)
European Union, Circular economy: definition, importance and benefits,https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/economy/20151201STO05603/circular-economy-definition-importance-and-benefits
European Union (2019). The European Green Deal, https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:b828d165-1c22-11ea-8c1f-01aa75ed71a1.0002.02/DOC_1&format=PDF8. European Union (2020). A new Circular Economy Action Plan, https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:9903b325-6388-11ea-b735-01aa75ed71a1.0017.02/DOC_2&format=PDF
European Union (2020). A New Industrial Strategy for Europe, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0102&from=IT
Esty, D. C., & Winston, A. S. (2008). Yeşilden Altına: Akıllı Şirketler Çevreci Stratejiler İle Nasıl AvantajSağlar? İstanbul: MediaCat.
Fisk, P. (2011). Sürdürülebilir Büyüme: İnsanlar, Gezegen ve Kâr. 1. Baskı. İstanbul: Mediacat Kitapları.
Freeman, R. E., Harrison, J. S., Wicks, A. C., Parmar, B. L., & De Colle, S. (2010). Stakeholder theory: Thestate of the art. UK: Cambridge University Press. ISBN:978-0-521-13793-513. PwC (2015). Make it your business: Engaging with the Sustainable Development Goals. 29.01.2022,Retrieved from https://www.pwc.com/gx/en/sustainability/SDG/SDG%20Research_FINAL.pdf
PwC, Döngüsel ekonominin yükselişi, Döngüsel ekonominin yükselişi | PwC Türkiye
SDG Compass (n.d.). The guide for business action on the SDGs. 29.01.2020, Retrieved fromhttps://sdgcompass.org

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
5) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
6) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
5) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
6) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Sunum 2 % 40
Projeler 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 16 0 3 48
Sunum / Seminer 2 25 1 52
Proje 1 40 1 41
Toplam İş Yükü 141