İşletme (YL) (Tezsiz) (İngilizce) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | BUS5006 | ||||
Ders İsmi: | Innovation Economics | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Ayfer Ustabaş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı ekonomik büyüme ve kalkınmayı teşvik etmede bilim, teknoloji ve yenilik faaliyetlerinin rolünü incelemektir. Derslerde Ar-Ge ve üretkenlik, teknoloji pazarları, teknolojik yayılma ve teknoloji politikası gibi kavramlar tanıtılmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders teknolojik yenilikleri mikroekonomik ve makroekonomik açılardan incelemektedir. Dersler çok aktörlü bağlamı kapsamakta, firmaların, yüksek öğrenim kurumlarının, araştırma enstitülerinin, hane halklarının ve bireylerin rollerinin yanı sıra aktörler arası bağlantılar ve Ulusal yenilik sistemleri çerçevesi tartışılmaktadır. Yenilikler, ekonomik dönüşüm ve ekonomik büyüme arasındaki etkileşim, söylem ile kalkınma çalışmalarının genel gündemi arasındaki ilişkiye vurgu yapılarak inceleniyor. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilgi, teknoloji ve inovasyonla ilgili tarihsel arka planı ve temel kavramsal temelleri açıklamak 2) İnovasyona ilişkin çağdaş çok aktörlü bakış açısını ve inovasyonun mikroekonomisinin temel içgörülerini açıklamak 3) Yeniliğin firmadaki ekonomik rekabet gücü ve üretkenlik üzerindeki etkilerini analiz etmek 4) İnovasyonun ekonomik büyüme ve kalkınma, endüstriyel dinamikler, iş stratejileri ve kamu politikaları üzerindeki etkisini keşfetmek 5) Ar-Ge harcamaları, patentler, araştırmalar gibi inovasyon göstergelerini kullanarak teknik değişimin ölçüsünü açıklamak |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Ekonomik analizde bilim, teknoloji ve yenilik Çağdaş ekonomilerde inovasyon ve teknik değişimin temel özellikleri ve rolü | |
2) | Yenilik sistemlerinin özellikleri Teknolojik yetenek gelişiminin dinamikleri ve kaynakları | |
3) | Temel kavramsal konular ve teorik temeller Bilgi, teknoloji ve yenilik arasındaki farklar Neoklasik modellerde yenilik İçsel ve modern büyüme teorilerinde teknoloji | |
4) | İnovasyon sistemlerinin gelişiminde küresel değer zincirlerinin rolü Üniversite-sanayi ilişkilerinin rolü ve üniversitelerin toplumsal kalkınmanın lokomotifi olma rolü | |
5) | Örnek olaylar: Amerika Birleşik Devletleri, Almanya | |
6) | Örnek olaylar: Japonya, Güney Kore ve Çin | |
7) | İnovasyonun ekonomik büyüme ve kalkınma üzerindeki makro düzeyde etkisi | |
8) | Teknolojik yeniliği teşvik etmede hükümetlerin ve kurumların rolü | |
9) | Sektörel ve ulusal inovasyon sistemleri: Çin ve Hindistan'dan dersler İnovasyon sistemlerinin sınırları | |
10) | İnovasyona ilişkin kurum ve kuruluşların teşviklerinin rolü Ekonomik dönüşümün erken aşamalarının finansmanında özel sermayenin rolü | |
11) | Gelişmekte olan ülkelerde inovasyonu finanse etmenin zorluğu Firmalarda inovasyonun finansmanı: Mikrokrediler ve diğer teşvikler | |
12) | Ar-Ge harcamaları, patentler, araştırmalar gibi inovasyon göstergelerini kullanarak teknik değişimin ölçülmesi Farklı ölçüm ve göstergeler kullanılarak teknolojik faaliyet kalıpları İnovasyon verilerinin yorumlanması ve analiz edilmesi | |
13) | Öğrenci sunumları | |
14) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | C. Freeman, C. and L. Soete, The Economics of Industrial Innovation, London: Pinter, 1997 Greenhalgh, C., & Rogers, M. (2010). Innovation, Intellectual Property, and Economic Growth. Princeton, N.J.- R. Atkinson, and S. Ezell, Innovation Economics the Race for Global Advantage, Yale University Press, 2012. Ergun Türkcan, Dünya’da ve Türkiye’de Bilim, Teknoloji vePolitika, 1. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2009. |
Diğer Kaynaklar: | C. Freeman, C. and L. Soete, The Economics of Industrial Innovation, London: Pinter, 1997 Greenhalgh, C., & Rogers, M. (2010). Innovation, Intellectual Property, and Economic Growth. Princeton, N.J.- R. Atkinson, and S. Ezell, Innovation Economics the Race for Global Advantage, Yale University Press, 2012. Ergun Türkcan, Dünya’da ve Türkiye’de Bilim, Teknoloji vePolitika, 1. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2009. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme | ||||||
2) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme. | ||||||
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | ||||||
4) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | ||||||
5) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | ||||||
6) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme | |
2) | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme. | |
3) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
4) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
5) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
6) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Ara Sınavlar | 2 | % 40 |
Final | 2 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 0 | 3 | 42 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 40 | 3 | 43 | |||
Final | 1 | 60 | 3 | 63 | |||
Toplam İş Yükü | 148 |