Yazılım Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI313 | ||||
Ders İsmi: | Medya Okuryazarlığı | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. OYA HACER ADIGÜZEL | ||||
Dersi Veren(ler): | oya hacer adıgüzel | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Medya okuryazarlığı dersi, öğrencilere medya alanındaki temel kavramları anlamalarını, medya içeriklerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme, medyayı bilinçli bir şekilde kullanma, medya manipülasyonunu tanıma konularında bir temel oluşturmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Medyanın sosyal, ekonomik, ideolojik ve kültürel boyutlarını inceleyerek öğrencileri bilinçli, katılımcı ve eleştirel medya izleyicileri/okurları/dinleyicileri haline getirmektir. Bu amaç doğrultusunda, öğrencilere medya ürünlerinde farklı temsil biçimlerinin nasıl yer aldığı konusunda eleştirel bir değerlendirme yapabilme yeteneği kazandırmak esas öneme sahiptir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Medyanın birey ve toplum üzerindeki etkisi konusunda farkındalık geliştirebilir 2) İzleyicilerin medya içeriği hakkında bağımsız yargılar geliştirmesini sağlayan eleştirel düşünme becerisi geliştirmek. 3) Medya içeriğinden daha fazla keyif alma, anlama ve takdir etme becerisinin geliştirir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Medya ve İletişim | |
2) | Medya Eğitimi ve Medya Çalışmaları | |
3) | Temel Kavramlar, Okuryazarlık, Medya Okuryazarlığı | |
4) | Medya Okuryazarlığı’na Genel Bakış | |
5) | Medya Okuryazarlığı Yaklaşımları | |
6) | Medya Okuryazarlığı Eğitimi İlkeleri | |
7) | Medya Okuryazarlığı Modelleri | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Medyaya Eleştirel Yaklaşmak | |
10) | Etkin İzleyici & Kuram ve Yaklaşımlar | |
11) | Dünyada Medya Okuryazarlığı Eğitimi ve Uygulamaları | |
12) | Türkiye'de Medya Okuryazarlığı Eğitimi ve Uygulamaları | |
13) | Dijital Haklar ve Sorumluluklar | |
14) | Dijital Etik, Dezenformasyon ve Teyit Uygulamaları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Notları Lecturer's handouts |
Diğer Kaynaklar: | 1. Nurdan Öncel Taşkıran (2007). Medya Okuryazarlığına Giriş. İstanbul: Beta Yayınları 2. Nurçay Türkoğlu (2011). Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Parşömen Yayıncılık, 3. Kemal İnal (2009). Medya Okuryazarlığı-Elkitabı. Ankara: Ütopya Yayınevi 4. William James Potter(2005) Media Literacy. London, Sage Publication, 5. Gülseren Şendur Atabek - Ümit Atabek (2007). Medya Metinlerini Çözümlemek, Ankara: Siyasal Kitabevi Yayınları. 6. Nilüfer Sezer &Nuray Sert Yılmaz (Der), Medya Okuryazarlığı Üzerine.., Konya, Eğitim Yayınevi, 2019. 7. Abdurrahman Şahin, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Ankara, Anı Yayıncılık, 2014, Genişletilmiş 2.Baskı. 8. İbrahim E. Bilici, Medya Okuryazarlığı Ve Eğitimi, İstanbul, Nobel Yayıncılık, 2014. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |||||||||||
2) Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |||||||||||
3) Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |||||||||||
4) Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||||||||
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||||||||
11) Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Projeler | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 30 |
Proje | 6 | 30 |
Ödevler | 4 | 20 |
Toplam İş Yükü | 125 |