UNI313 Medya Okuryazarlığıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Yazılım MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yazılım Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI313
Ders İsmi: Medya Okuryazarlığı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. OYA HACER ADIGÜZEL
Dersi Veren(ler): oya hacer adıgüzel
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Medya okuryazarlığı dersi, öğrencilere medya alanındaki temel kavramları anlamalarını, medya içeriklerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme, medyayı bilinçli bir şekilde kullanma, medya manipülasyonunu tanıma konularında bir temel oluşturmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Medyanın sosyal, ekonomik, ideolojik ve kültürel boyutlarını inceleyerek öğrencileri bilinçli, katılımcı ve eleştirel medya izleyicileri/okurları/dinleyicileri haline getirmektir. Bu amaç doğrultusunda, öğrencilere medya ürünlerinde farklı temsil biçimlerinin nasıl yer aldığı konusunda eleştirel bir değerlendirme yapabilme yeteneği kazandırmak esas öneme sahiptir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Medyanın birey ve toplum üzerindeki etkisi konusunda farkındalık geliştirebilir
2) İzleyicilerin medya içeriği hakkında bağımsız yargılar geliştirmesini sağlayan eleştirel düşünme becerisi geliştirmek.
3) Medya içeriğinden daha fazla keyif alma, anlama ve takdir etme becerisinin geliştirir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Medya ve İletişim
2) Medya Eğitimi ve Medya Çalışmaları
3) Temel Kavramlar, Okuryazarlık, Medya Okuryazarlığı
4) Medya Okuryazarlığı’na Genel Bakış
5) Medya Okuryazarlığı Yaklaşımları
6) Medya Okuryazarlığı Eğitimi İlkeleri
7) Medya Okuryazarlığı Modelleri
8) Ara Sınav
9) Medyaya Eleştirel Yaklaşmak
10) Etkin İzleyici & Kuram ve Yaklaşımlar
11) Dünyada Medya Okuryazarlığı Eğitimi ve Uygulamaları
12) Türkiye'de Medya Okuryazarlığı Eğitimi ve Uygulamaları
13) Dijital Haklar ve Sorumluluklar
14) Dijital Etik, Dezenformasyon ve Teyit Uygulamaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları
Lecturer's handouts
Diğer Kaynaklar: 1. Nurdan Öncel Taşkıran (2007). Medya Okuryazarlığına Giriş. İstanbul: Beta Yayınları
2. Nurçay Türkoğlu (2011). Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Parşömen Yayıncılık,
3. Kemal İnal (2009). Medya Okuryazarlığı-Elkitabı. Ankara: Ütopya Yayınevi
4. William James Potter(2005) Media Literacy. London, Sage Publication,
5. Gülseren Şendur Atabek - Ümit Atabek (2007). Medya Metinlerini Çözümlemek, Ankara: Siyasal Kitabevi Yayınları.
6. Nilüfer Sezer &Nuray Sert Yılmaz (Der), Medya Okuryazarlığı Üzerine.., Konya, Eğitim Yayınevi, 2019.
7. Abdurrahman Şahin, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Ankara, Anı Yayıncılık, 2014, Genişletilmiş 2.Baskı.
8. İbrahim E. Bilici, Medya Okuryazarlığı Ve Eğitimi, İstanbul, Nobel Yayıncılık, 2014.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Projeler 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Proje 6 30
Ödevler 4 20
Toplam İş Yükü 125