İş Sağlığı ve Güvenliği (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | ISG5012 | ||||
Ders İsmi: | Çevre Sağlığı ve Atık Yönetimi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FAHRİ ERENEL | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Fahri Erenel | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Tehlikeli atıkların, üretimden nihai bertarafına kadar; a-İnsan sağlığına ve çevreye zarar verecek şekilde doğrudan veya dolaylı biçimde alıcı ortama verilmesinin önlenmesi, b- Üretiminin ve taşınmasının kontrolünün sağlanması, c-İthalinin yasaklanmasına ve ihracatının kontrolüne, d-Yönetime gerekli teknik ve idari standartların sağlanması, e-üretiminin kaynağında en aza indirilmesi, f- Üretiminin kaçınılmaz olduğu durumlarda, üretildiği yere en yakın mesafede bertaraf edilmesi, g-Yeterli bertaraf tesisi kurulması ve bu tesislerin çevresel bakımdan sağlıklı bir şekilde kontrolü, h-Çevreyle uyumlu yönetiminin sağlanmasına yönelik prensip, politika ve programların belirlenmesi için hukuki ve teknik esasların öğretilmesidir. From production to final disposal of hazardous wastes; a- Preventing direct or indirect release to the receiving environment in a way that would harm human health and the environment, b- Ensuring the control of its production and transportation, c- Prohibition of importation and control of export, d- Providing the necessary technical and administrative standards to the management, Minimizing e-production at its source, f- In cases where its production is unavoidable, it should be disposed of at the closest distance to the place of production, g- Establishment of adequate disposal facilities and environmental control of these facilities, h-Teaching the legal and technical principles for determining the principles, policies and programs to ensure environmentally compatible management. |
Dersin İçeriği: | Tehlikeli atık kriterleri ve yaygın atıklar, tehlikeli atıkların insanlar ve ekosistem üzerindeki olumsuz etkileri, tehlikeli maddeler için fiziksel ve kimyasal faktörler, tehlikeli atıklardan kaynaklanan risk değerlendirmesi, toksisite/maruziyet değerlendirmesi, tehlikeli atıkların kaynak/yayılma mekanizmaları, tehlikeli atıkların fiziksel/kimyasal özellikleri açısından önemli parametreler, tehlikeli atık yönetiminde biyolojik yöntemler, tehlikeli atık yönetiminde kimyasal yöntemler, tehlikeli atık yönetiminde fiziksel yöntemler, tehlikeli atıkların karşılaytırılması/stabilizasyon |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tehlikeli atık kriterleri ve yaygın atıkları bilir 2) Tehlikeli atıkların insanlar ve ekosistem üzerindeki olumsuz etkilerini öğrenir 3) Tostisite/Maruziyet değerlendirmesi yapar 4) Tehlikeli atık yönetimindeki bertaraf yöntemlerini bilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin İşlenişi Hakkında Bilgi, Hazır Bulunuşluk Durumunun tespiti, Çevre kavramı,Çevre kirliliği ve sonuçları Tehlikeli atık kriterleri ve yaygın atıklar | Gerekmemektedir. |
2) | Tehlikeli atıkların insanlar ve ekosistem üzerindeki olumsuz etkileri | Gerekmemektedir. |
3) | Tehlikeli maddeler için fiziksel ve kimyasal faktörler | Gerekmemektedir. |
4) | Tehlikeli atıklardan kaynaklanan risk değerlendirmesi | Gerekmemektedir. |
5) | Toksisite/Maruziyet değerlendirmesi | Gerekmemektedir. |
6) | Tehlikeli atıkların kaynak/yayılma mekanizmaları | Gerekmemektedir. |
7) | Tehlikeli atıkların fiziksel/kimyasal özellikleri açısından önemli parametreler | Gerekmemektedir. |
8) | Tehlikeli atık yönetiminde biyolojik yöntemler | Gerekmemektedir. |
9) | Ara Sınav | İlk 8 haftaya ait konuların çalışılması gerekmektedir. |
10) | Tehlikeli atık yönetiminde kimyasal yöntemler | Gerekmemektedir. |
11) | Tehlikeli atık yönetiminde fiziksel yöntemler | Gerekmemektedir. |
12) | Tehlikeli atıkların katılaştırılması/stabilizasyonu | Gerekmemektedir. |
13) | İşletme atık yönetimi | Gerekmemektedir. |
14) | Çevre mevzuatı kapsamında yükümlülükler | Gerekmemektedir. |
15) | Final Sınavı | 14 haftanın konularına çalışılmalıdır. |
Ders Notları / Kitaplar: | Tehlikeli Atıkların Yönetimi,İlhan Talınlı,2016,Birsen Kitapevi, |
Diğer Kaynaklar: | Katı Atık Yönetimi: Atık Yönetiminin Temellerine Yönelik Rehber Kitap,Martin Steiner,Ulrich Wiegel,2009 |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 2 | 2 | 3 | 3 | ||||||||||||
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir | 3 | 3 | 2 | 3 | ||||||||||||
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 2 | 3 | 2 | 2 | ||||||||||||
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 3 | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 3 | 3 | 3 | 2 | ||||||||||||
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | 2 | 2 | 1 | 2 | ||||||||||||
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | 2 | 2 | 2 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 2 |
2) | Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. | 2 |
3) | Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. | 2 |
4) | Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir | 3 |
5) | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | 3 |
6) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 3 |
7) | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 2 |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 2 |
9) | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | 2 |
10) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 3 |
11) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 2 |
12) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 2 |
13) | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 3 |
14) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | 2 |
15) | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | 3 |
16) | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Uygulama | 3 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 3 | % 0 |
Ödev | 3 | % 0 |
Sunum | 3 | % 0 |
Seminer | 1 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 2 | 70 | |||
Uygulama | 3 | 1 | 1 | 6 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 1 | 28 | |||
Sunum / Seminer | 3 | 1 | 1 | 6 | |||
Ödevler | 3 | 1 | 1 | 6 | |||
Küçük Sınavlar | 3 | 1 | 1 | 6 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 3 | 7 | |||
Final | 1 | 5 | 5 | 10 | |||
Toplam İş Yükü | 139 |