İş Sağlığı ve Güvenliği (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISG5012
Ders İsmi: Çevre Sağlığı ve Atık Yönetimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FAHRİ ERENEL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Fahri Erenel
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tehlikeli atıkların, üretimden nihai bertarafına kadar;
a-İnsan sağlığına ve çevreye zarar verecek şekilde doğrudan veya dolaylı biçimde alıcı ortama verilmesinin önlenmesi,
b- Üretiminin ve taşınmasının kontrolünün sağlanması,
c-İthalinin yasaklanmasına ve ihracatının kontrolüne,
d-Yönetime gerekli teknik ve idari standartların sağlanması,
e-üretiminin kaynağında en aza indirilmesi,
f- Üretiminin kaçınılmaz olduğu durumlarda, üretildiği yere en yakın mesafede bertaraf edilmesi,
g-Yeterli bertaraf tesisi kurulması ve bu tesislerin çevresel bakımdan sağlıklı bir şekilde kontrolü,
h-Çevreyle uyumlu yönetiminin sağlanmasına yönelik prensip, politika ve programların belirlenmesi için hukuki ve teknik esasların öğretilmesidir.
From production to final disposal of hazardous wastes;
a- Preventing direct or indirect release to the receiving environment in a way that would harm human health and the environment,
b- Ensuring the control of its production and transportation,
c- Prohibition of importation and control of export,
d- Providing the necessary technical and administrative standards to the management,
Minimizing e-production at its source,
f- In cases where its production is unavoidable, it should be disposed of at the closest distance to the place of production,
g- Establishment of adequate disposal facilities and environmental control of these facilities,
h-Teaching the legal and technical principles for determining the principles, policies and programs to ensure environmentally compatible management.


Dersin İçeriği: Tehlikeli atık kriterleri ve yaygın atıklar, tehlikeli atıkların insanlar ve ekosistem üzerindeki olumsuz etkileri, tehlikeli maddeler için fiziksel ve kimyasal faktörler, tehlikeli atıklardan kaynaklanan risk değerlendirmesi, toksisite/maruziyet değerlendirmesi, tehlikeli atıkların kaynak/yayılma mekanizmaları, tehlikeli atıkların fiziksel/kimyasal özellikleri açısından önemli parametreler, tehlikeli atık yönetiminde biyolojik yöntemler, tehlikeli atık yönetiminde kimyasal yöntemler, tehlikeli atık yönetiminde fiziksel yöntemler, tehlikeli atıkların karşılaytırılması/stabilizasyon

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tehlikeli atık kriterleri ve yaygın atıkları bilir
2) Tehlikeli atıkların insanlar ve ekosistem üzerindeki olumsuz etkilerini öğrenir
3) Tostisite/Maruziyet değerlendirmesi yapar
4) Tehlikeli atık yönetimindeki bertaraf yöntemlerini bilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin İşlenişi Hakkında Bilgi, Hazır Bulunuşluk Durumunun tespiti, Çevre kavramı,Çevre kirliliği ve sonuçları Tehlikeli atık kriterleri ve yaygın atıklar Gerekmemektedir.
2) Tehlikeli atıkların insanlar ve ekosistem üzerindeki olumsuz etkileri Gerekmemektedir.
3) Tehlikeli maddeler için fiziksel ve kimyasal faktörler Gerekmemektedir.
4) Tehlikeli atıklardan kaynaklanan risk değerlendirmesi Gerekmemektedir.
5) Toksisite/Maruziyet değerlendirmesi Gerekmemektedir.
6) Tehlikeli atıkların kaynak/yayılma mekanizmaları Gerekmemektedir.
7) Tehlikeli atıkların fiziksel/kimyasal özellikleri açısından önemli parametreler Gerekmemektedir.
8) Tehlikeli atık yönetiminde biyolojik yöntemler Gerekmemektedir.
9) Ara Sınav İlk 8 haftaya ait konuların çalışılması gerekmektedir.
10) Tehlikeli atık yönetiminde kimyasal yöntemler Gerekmemektedir.
11) Tehlikeli atık yönetiminde fiziksel yöntemler Gerekmemektedir.
12) Tehlikeli atıkların katılaştırılması/stabilizasyonu Gerekmemektedir.
13) İşletme atık yönetimi Gerekmemektedir.
14) Çevre mevzuatı kapsamında yükümlülükler Gerekmemektedir.
15) Final Sınavı 14 haftanın konularına çalışılmalıdır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tehlikeli Atıkların Yönetimi,İlhan Talınlı,2016,Birsen Kitapevi,
Diğer Kaynaklar: Katı Atık Yönetimi: Atık Yönetiminin Temellerine Yönelik Rehber Kitap,Martin Steiner,Ulrich Wiegel,2009

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2 2 3 3
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. 2 2 2 2
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. 2 2 2 2
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir 3 3 2 3
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 2 2 2 2
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2 3 2 2
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 3 2 3 2
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 2 2 2 2
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 2 2 2 2
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 3 3 3 2
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2 2 2 2
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 2 2 2 3
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 2 2 2 3
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2 2 2 3
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 2 2 1 2
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 2 2 2 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. 2
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. 2
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir 3
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 3
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 2
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 2
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 2
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 3
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 2
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 3
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Uygulama 3 % 0
Küçük Sınavlar 3 % 0
Ödev 3 % 0
Sunum 3 % 0
Seminer 1 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 2 70
Uygulama 3 1 1 6
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 1 28
Sunum / Seminer 3 1 1 6
Ödevler 3 1 1 6
Küçük Sınavlar 3 1 1 6
Ara Sınavlar 1 4 3 7
Final 1 5 5 10
Toplam İş Yükü 139