İş Sağlığı ve Güvenliği (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISG5009
Ders İsmi: Elektrik İşlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FAHRİ ERENEL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Fahri Erenel
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciye temel elektrik konusunda bilgi vermektir. Ayrıca, temel elektrik malzemeleri, çalışmaları ve kullanımı ile ilgili bilgi vermektir. Temel elektrik ekipmanlarının çalışması hakkında bilgi verilerek öğrencilerin karşılaşabilecekleri durumlar ile ilgili güvenlik tedbirlerini almalarını veya alınan tedbirlerin yeterliliğini değerlendirebilmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği: Elektrik ve gerilim kademeleri hakkında bilgi, enerji dağıtım hatalarının genel yapısı, dağıtım tabloları, sigorta hakkında genel bilgiler, priz ve anahtar grupları, elektrik lambalarının genel yapısı, elektrik tesislerinde güvenlik önlemleri, yıldırımın tanımı, yangın ihbar sistemleri ve iş güvenliği konuları ele alınır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Elektrikle İlgili Risk Etmenlerini Kavrama
2) Elektrikli işlerde tehlikeyi tanıma ve risk analizi yapabilme
3) Sağlık ve güvenlik açısından gerekli olan kontrolleri sınıflandırır,
4) Elektrikle çalışmalarda alınması gereken önlemleri açıklar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin İşlenişi Hakkında Bilgi, Hazır Bulunuşluk Durumunun tespiti, İş Sağlığı ve Güvenliğinde elektriğin yeri ve önemi Gerekmemektedir.
2) Elektrik konusu temel kavramlar(Elektriksel büyüklükler, elektrik yükleri, gerilim, direnç, kondansatör, indüktör,....) Gerekmemektedir.
3) Elektrik akımı Doğru Akım Alternatif Akım Gerekmemektedir.
4) Elektrik akımının insan vücudu üzerindeki etkileri, elektriğin etkilerini belirleyen faktörler Deri • Kas ve iskelet sistemi • Sinir sistemi • Kalp • Akciğer sistemi • Gastrointestinal sistem Gerekmemektedir
5) Elektrikle çalışmalarda alınması gereken önlemler Üzerinde Durulan Yerin Yalıtılması • Koruyucu Yalıtım • İzole Kıyafetler Giyinme • Küçük Gerilim Kullanma • Sıfırlama • Topraklama • Kaçak Akım Rölesi • Statik Elektrik • Yıldırım Çarpmalarından Korunma Yöntemler Gerekmemektedir.
6) Elektrikle çalışmalarda alınması gereken önlemler Üzerinde Durulan Yerin Yalıtılması • Koruyucu Yalıtım • İzole Kıyafetler Giyinme • Küçük Gerilim Kullanma • Sıfırlama • Topraklama • Kaçak Akım Rölesi • Statik Elektrik • Yıldırım Çarpmalarından Korunma Yöntemleri Gerekmemektedir.
7) Elektrik iç tesislerinde güvenlik • Aydınlatma Tesisleri • Elektrikli Makinelerin Bağlantıları • Gerilim Altındaki Bölümler • Sigortalar • Tevzi Tabloları • Transformatör ve Kondansatörler • Akümülatör Tesisleri • Ev Aletleri • Seyyar İletkenler • Elektrik Kaynak Makinelerinde Güvenlik • Direkler • İnşaat Şantiyeleri Gerekmemektedir.
8) Elektrik iç tesislerinde güvenlik • Aydınlatma Tesisleri • Elektrikli Makinelerin Bağlantıları • Gerilim Altındaki Bölümler • Sigortalar • Tevzi Tabloları • Transformatör ve Kondansatörler • Akümülatör Tesisleri • Ev Aletleri • Seyyar İletkenler • Elektrik Kaynak Makinelerinde Güvenlik • Direkler • İnşaat Şantiyeleri Gerekmemektedir
9) Ara sınav İlk 8 haftaya ait konuların çalışılması gerekmektedir.
10) Statik Elektrik, Yıldırımdan korunma ve topraklama Elektrostatik Deşarj ve Korunma Yıldırımdan korunma yolları Yıldırımdan korunma sistemleri Topraklama Çeşitleri Gerekmemektedir
11) Elektrik devrelerinde ölçme (Güç ölçümü, kapasite ölçümü, indüktans ölçümü, ölçü ve gerilim transformatörleri, kesiciler, ayırıcılar, Gerekmemektedir.
12) Elektrik çalışanlarının Kişisel Koruyucu Donanımları(KKD) Gerekmemektedir.
13) Elektrik bakım ve onarım işlerinde İSG Bakım çeşitleri Bakım şeması Program şeması Kayıt Ekipman Denetim sıklığı Gerekmemektedir.
14) İlgili mevzuat ve Örnek olayların Analizi Gerekmemektedir.
15) Final sınavı 14 haftanın konularına çalışılmalıdır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Elektrikle Çalışmalarda İş Sağlığı ve Güvenliği,Mustafa Yağımlı,Hakan Tozan,2014,Beta Yayınları
Diğer Kaynaklar: Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2 2 3 3
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. 2 2 2 2
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. 2 2 1
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir 3 2 3 2
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 2 2 3 2
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2 3 2 2
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 2 3 3 3
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 3 2 2 2
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 2 2 2 2
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 1 2 2 2
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2 2 2 2
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3 2 2 2
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 1 2 3 2
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2 3 2 2
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 2 2 2 2
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 2 2 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. 1
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. 3
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir 3
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 2
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 3
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 2
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 3
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 2
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 2
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 2
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 3
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Uygulama 3 % 0
Küçük Sınavlar 3 % 0
Ödev 3 % 0
Sunum 3 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Uygulama 8 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 34
Sunum / Seminer 6 6
Ödevler 4 9
Küçük Sınavlar 5 5
Ara Sınavlar 5 11
Final 3 13
Toplam İş Yükü 140