İş Sağlığı ve Güvenliği (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISG5006
Ders İsmi: Ergonomi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FAHRİ ERENEL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Fahri Erenel
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gerek üretim, gerek tasarım, gerekse hizmet sektöründe, tüm süreçlerde, makina, çevre ve işin insanın duygusal-fiziksel-ussal unsurlarına uyumlaştırılmasını sağlamanın yollarının kavratılmasıdır.
Dersin İçeriği:

Ergonomi kavramının doğuşu, ergonomi'nin tanımı, önemi, amaçları, unsurları. Ergonomik Tasarım İlkeleri. İnsan-makina sisteminde çevre koşullarının incelenmesi: ışık, renk, titreşim, gürültü, zehirli gaz ve tozlar. Sosyal çevre, insan ve psikolojik özellikleri, üretim ve hizmet sektöründe insan faktörleri ve iş verimliliği. Çalışma ortamındaki fiziksel koşullar. Kontrol ve kumanda düzenekleri. Yüklenme ve zorlanma, Çalışma ve dinleme süreleri. İş gerilimi yorgunluk ve bıkkınlık. Çalışma enerjisi ve işlerin enerji gereksinimleri. Ergonomi ve İş Etüdü İlişkisi. Çalışma yerlerinin antropometrik, fizyolojik, organizasyonel, emniyet açısından şekillendirmesi. İşyerlerinde Ergonomik inceleme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ergonomiyi tanıyabilir ve hedeflerini analiz edebilir.
2) İnsan anatomisi ve fizyolojisini tanıyabilir, analiz edebilir
3) Çalışma yerinin ergonomik düzenlemesini analiz edebilir
4) Antropometrinin önemi ve bu yaklaşımı analiz edebilir
5) Ergonomide fiziksel koşulları analiz edebilir
6) Psikolojik kavramları tanımlayabilir ve psikolojik iş yeri düzenini analiz edebilir
7) Bilişsel ergonomi kavramını tanıyabilir ve Bilişsel ergonomideki tasarım ve yaklaşımı konusunu analiz edebilir
8) Üretimde ve bilgisayarlı çalışmalarda iş sağlığı ve güvenliği yaklaşımlarını analiz edebilir
9) İş kazası ve meslek hastalıkları çeşitlerini tanıyabilir, önleme ve korunma yollarını analiz edebilir
10) İş organizasyonunda ergonomik yaklaşımları analiz edebilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin İşlenişi Hakkında Bilgi, Hazır Bulunuşluk Durumunun tespiti, Ergonominin tanımı, tarihçesi ve diğer bilimlerle ilişkisi -
2) İş ve enerji tüketimi -
3) Antropometri ve antropometrik ölçümler Tasarımda antropometrı̇k verı̇lerı̇n kullanımı ve önemi -
4) El araçları ergonomisi,duruş ve ağırlık kaldırma -
5) Kadran( gösterge),Panel ve kontrol odası ergonomisi -
6) Titreşim,Ses ve Gürültü İklim özellikleri ve çalışma ortamı -
7) Mobı̇l teknolojı̇lerı̇nı̇n yarattığı ergonomı̇k sorunlar ve çözüm önerı̇lerı̇ -
8) Ara sınav -
9) Vardı̇ya usulu çalışmanın verı̇mlı̇lı̇k açısından değerlendı̇rı̇lmesı̇ -
10) İş ı̇le ı̇lı̇şkı̇lı̇ kas-ı̇skelet sı̇stemı̇ rahatsızlıkları, rı̇sk faktörlerı̇, ekonomı̇k boyutları -
11) Ergonomı̇k ı̇şyerı̇ tasarımı -
12) Ergonomı̇’de yapay zeka uygulama örneklerı̇ -
13) Ergonomı̇k rı̇sk faktörlerı̇ne maruzı̇yetı̇n azaltılmasında katılımcı ergonomı̇ yaklaşımı ve önemi -
14) Ergonomide denetim listeleri -
15) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Endüstriyel Ergonomi" Prof. Dr. A. Sabancı, Doç. Dr. Sarp K. Sümer,Doç. Dr. Sait M. Say ISBN: 978605133329
Diğer Kaynaklar: Sağlık Boyutuyla Ergonomi" Prof. Dr. Çağatay Güler ISBN: 9786051333298

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2 2 1 3 3 3 3 3 2 2
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. 2 2 3 3 3 3 2 2 2 2
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. 2 1 1 1 3 3 2 2 2 2
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir 2 2 2 3 3 3 1 2 2 3
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 2 2 3 3 2 3 2 2 2 3
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3 3 1 2 3 3 3 2 3 2
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 2 2 2 1 3 2 2 3 3 3
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 2 3 2 2 2 2 2 2 3 3
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 2 2 2 2 3 3 2 2 2 3
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 3 2 2 3 3 3 3 3 2 3
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2 2 3 3 2 2 1 3 3 3
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 2 2 3 2 3 2 2 3 2 3
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 3 3 3 2 2 2 2 1 2 3
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 3 1 2 2 2 2 2 2 3 3
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 2 3 2 2 3 3 2 2 2 3
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 2 2 1 1 3 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 3
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. 3
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. 3
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir 2
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 2
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 2
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 2
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 3
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 3
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 3
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 2
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 3
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 3
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Uygulama 13 18
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 39
Sunum / Seminer 4 8
Ödevler 4 8
Ara Sınavlar 1 5
Final 4 16
Toplam İş Yükü 142