İş Sağlığı ve Güvenliği (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISG5005
Ders İsmi: Makina ve Ekipman
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FAHRİ ERENEL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Fahri Erenel
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Endüstriyel alanda işletmelerde karşılaşılan mekanik problemlerin İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği açısından en doğru şekilde çözümlenmesinde genel bakış sağlanması amaçlanmaktadır. Ders sayesinde öğrenci İSG kavramının ilgi alanına giren birçok yerde karşılaşacak olan makineler ve teçhizatlarını, bunların çalışma prensiplerini anlayarak fikir sahibi olacaktır, böylelikle makine ve teçhizat kavramlarının konusunda giren İSG kanun ve yönetmeliklerini uygularken zorluk yaşamayacaktır.

Dersin İçeriği: Bu Derste İş Sağlığı ve Güvenliği Programı Öğrencilerine; Makine, Teçhizat, Sistem, Tesisat ve Cihaz Kavramları, Malzeme Bilgisi, Bağlama Elemanları, Güç ve Hareket İletim Elemanları, Talaşlı Üretim Yöntemleri, Talaşsız Üretim Yöntemleri, Pompalar, Fanlar ve Kompresörler, Yakıtlar ve Yanma, Kazanlar ve Isı Değiştiricileri, Yenilenebilir Enerji Dönüşüm Sistemleri, Fosil Yakıtlı Enerji Dönüşüm Sistemleri, Hidrolik ve Pünomatik Sistemler, İş Makineleri konularında temel düzeyde bilgi verilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İş sağlığı ve güvenliğinin konusuna giren birçok alana yayılmış olan makineler ve makine ile ilgili kavramları öğrenebilme
2) Makinelerin imalat yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilme
3) Makine ve teçhizatların bakımı, onarımı ve güvenliği ile ilgili hususları bilebilme ve bu birikimi çalışma hayatına yansıtabilme
4) Yenilenebilir Enerji Dönüşüm Sistemlerini bilgi seviyesinde öğrenme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin İşlenişi Hakkında Bilgi, Hazır Bulunuşluk Durumunun tespiti, Makine, Teçhizat, Sistem, Tesisat ve Cihaz Kavramları Gerekmemektedir.
2) Malzeme bilgisi Gerekmemektedir.
3) Bağlama elemanları Gerekmemektedir.
4) Güç ve hareket iletim elemanları Gerekmemektedir.
5) Talaşsız üretim yöntemleri-1 Gerekmemektedir.
6) Talaşsız üretim yöntemleri-2 Gerekmemektedir.
7) Pompalar,fanlar ve kompresörler Gerekmemektedir.
8) Yakıtlar ve yanma Gerekmemektedir.
9) Ara sınav İlk 8 haftaya ait konuların çalışılması gerekmektedir.
10) Kazanlar ve ısı değiştiricileri Gerekmemektedir.
11) Yenilenebilir enerji dönüşüm sistemleri Gerekmemektedir.
12) Fosil yakıtlı enerji dönüşüm sistemleri Gerekmemektedir.
13) Hidrolik ve pünomatik sistemler Gerekmemektedir.
14) İş makineleri Gerekmemektedir.
15) Final Sınavı 14 haftanın konularına çalışılmalıdır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Akkurt, M. (2000). Makina Bilgisi, Birsen Yayınevi.

Diğer Kaynaklar: Atatürk Üniversitesi, İş Sağlığı ve Güvenliği Programı, Makine ve Teçhizat Ders Notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2 3 3 1
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. 2 2 2 2
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. 3 2 3 3
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir 3 2 2 2
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 3 2 2 2
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 1 2 2 3
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 2 3 2 2
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 2 2 3 3
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 2 3 3 2
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 2 2 2 2
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2 3 2 2
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3 2 2 3
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 1 2 2 2
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2 2 2 2
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 2 2 2 2
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 2 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. 2
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. 2
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir 3
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 3
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 3
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 3
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 3
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 2
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 2
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 2
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 2
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Uygulama 3 % 0
Küçük Sınavlar 3 % 0
Ödev 3 % 0
Sunum 3 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Uygulama 3 3
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 32
Sunum / Seminer 5 10
Ödevler 4 8
Küçük Sınavlar 4 8
Ara Sınavlar 5 14
Final 4 16
Toplam İş Yükü 139