İş Sağlığı ve Güvenliği (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISG5106
Ders İsmi: Meslek Hastalıkları ve İş Hijyeni
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FAHRİ ERENEL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Fahri Erenel
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciye iş sağlığı meslek hastalıklarının temel kavramlarını tanımlama, işçi sağlığını etkileyen ve çalışma ortamından kaynaklanan hastalıklar, önemi, risk grupları, koruyucu yöntemler ve ilk yardımda iş sağlığı uzmanın rolünü kavrama, işçi sağlığı ve iş güvenliğinin korunması ve geliştirilmesine yönelik sistematik bilgi ve becerilerini kazandırmaktır. Ayrıca hastalıkların birinci aşamasını oluşturan endüstriyel hijyen ve isg uzmanlarının verdiği iş hijyeni eğitimleri hakkında bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Meslek hastalığı tanımı, tarihsel gelişimi, meslek hastalığının nedenleri ve türleri, meslek hastalıklarından korunma yolları, dünyada ve Türkiye’de meslek hastalıkları, Türk hukukunda meslek hastalıklarıyla ilgili mevzuat, hijyen kavramı, iş hijyeni kavramı ve sektörde verilecek eğitimler dersin asıl içeriğini oluşturmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Meslek hastalığını tanımlar, dünyadaki ve Türkiye'deki durumunu bilir
2) Meslek hastalıklarını ve çeşitlerini bilir
3) Yönetmeliğe göre meslek hastalıklarının oluşumu için gerekli maruz kalma standartlarını bilir
4) İşyerinde risk kontrol stratejileri, risk yönetimi ve izlemi konularında bilgi sahibi olur
5) Endüstriyel Hijyenin tanımı ve çalışma alanlarını açıklayabilir
6) ş yerinde maruz kalınabilecek hastalıkları ve bu hastalıklardan korunma yollarını, kullanılması gereken KKD seçimini bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin İşlenişi Hakkında Bilgi, Hazır Bulunuşluk Durumunun tespiti, İş Sağlığının Sosyal Boyutu Çalışma Ortamı / Dengeli Beslenme Çalışanların Sağlık Gözetimi ve Önemi Gerekmemektedir.
2) İSG Mevzuatında İşçi Sağlığı İşyeri ve Ortak Sağlık ve Güvenlik Birimi İşyerinde Tutulması Zorunlu Sağlık Raporları ve Belgeler Gerekmemektedir.
3) Meslek Hastalıkları ve Etmenleri Gerekmemektedir.
4) Mesleki Solunum, Kas İskelet Sistemi Hastalıkları, Mesleki Kanserler Gerekmemektedir.
5) Mesleki Cilt Hastalıkları, Mesleki Sinir Sistemi Hastalıkları, Bulaşıcı Hastalıklar Gerekmemektedir.
6) Maruz kalma, limit ve standartlar,Mesleki işitme kayıpları Kişisel Koruyucu Donanımlar Gerekmemektedir.
7) Kişisel Hijyen ve İş Ortamında Hijyen, Endüstriyel Hijyen, İş Güvenliği Uzmanı ve İş Yeri Hekimin Görev ve Sorumlulukları Gerekmemektedir.
8) Mevzuatta Hijyen, Kimyasallardan ve tozlardan korunma Gerekmemektedir.
9) Ara sınav İlk 8 haftanın konularına çalışılmalıdır.
10) Ölçüm ve Kontrol Yöntemleri İş Hijyeni Programı Adımları Gerekmemektedir.
11) Laboratuvarlarda Alınacak Önlemler *01 Ocak:Yılbaşı Tatili Gerekmemektedir.
12) İşyeri ve eklentilerinde iş hijyeni Gerekmemektedir.
13) Ergonomi ve Meslek Hastalıkları İlişkisi Gerekmemektedir.
14) Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Gerekmemektedir.
15) Final sınavı 14 haftanın konuları çalışılmalıdır

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İş Sağlığı Ders Kitabı – Dr. Cahit ERKAN – Ankara Üniversitesi, Tıp Fakültesi Yayınları.
Diğer Kaynaklar: İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analiz Laboratuvarları Hakkında Yönetmelik,
Diğer ilgili Yönetmelikler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2 1 3 2 2 2
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. 2 2 2 3 2 2
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. 2 3 2 2 3 3
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir 2 3 2 2 2 2
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 2 2 2 2 2 3
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2 2 2 2 2 2
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 2 1 2 2 2 2
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 2 2 2 2 2 2
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 2 1 2 2 2 2
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 1 2 2 2 2 2
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2 2 2 2 2 2
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 2 2 3 2 2 2
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 2 2 2 2 2 1
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2 2 1 2 2 2
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3 3 3 2 2 3
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 2 2 2 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. 2
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. 2
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir 3
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 3
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 2
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 3
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 3
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 1
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 2
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 3
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Uygulama 3 % 0
Küçük Sınavlar 3 % 0
Ödev 2 % 0
Sunum 3 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 1 56
Uygulama 3 2 1 9
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 1 28
Sunum / Seminer 3 2 1 9
Ödevler 3 2 1 9
Küçük Sınavlar 3 2 2 12
Ara Sınavlar 1 4 3 7
Final 1 4 4 8
Toplam İş Yükü 138