İş Sağlığı ve Güvenliği (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | ISG5104 | ||||
Ders İsmi: | İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FAHRİ ERENEL | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Fahri Erenel | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemlerinin temel bileşenleri ve iş sağlığı ve güvenliği yönetiminde kullanılan ulusal ve uluslararası standartlar hakkında bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi. Standardı, çalışanlara yönelik hastalık, yaralanma, kaza gibi işle ilgili riskleri belirlemeyi ve önleyici tedbirler yardımıyla bunlardan kaçınmayı amaçlamaktadır. 20 yılı aşkın süredir iş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemleri için gereksinimleri ve en iyi uygulamaları tanımlayan standart olan BS OHSAS 18001'in 2018 yılında yerini alan ISO 45001 günümüzde 80'den fazla ülkede uygulanmaktadır. Eski standardın üzerine inşa edilen standart, ISO yönetim sistemi standartları için oluşturulan yüksek seviyeli yapıyı takip ederek, mevcut sistemlere entegre edilmesini nispeten kolaylaştırır. Ortak konular arasında liderlik, bağlılık ve organizasyonun bağlamı yer alır. Spesifik gereklilikler yasal şartlar ve diğer şartlara odaklanır ve iş güvenliği politikaları, tehlike değerlendirmeleri ve risk yönetimi gibi kriterleri ele alır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İSG alanında yaygın olarak kullanılan yönetim sistemlerini bilir. 2) ISO 9001-2008 Kalite Yönetim Sistemini kavrar. 3) ISO 14001 çevre yönetim sistemini kavrar. 4) OHSAS 45001 İSG Yönetim Sistemini kavrar 5) Yönetim sistemlerinin ortak yönlerini öğrenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin İşlenişi Hakkında Bilgi, Hazır Bulunuşluk Durumunun tespiti, Yönetim sistemleri tanımı,tarihsel gelişim ve önemi | Gerekmemektedir. |
2) | İSG Yönetim Sistemlerinin Bileşenleri | Gerekmemektedir. |
3) | İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri-1 | Gerekmemektedir |
4) | İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri-2 | Gerekmemektedir |
5) | İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri-3 | Gerekmemektedir |
6) | Çevre Yönetim Sistemleri-1 | Gerekememektedir. |
7) | Çevre Yönetim Sistemleri-2 | Gerekememektedir. |
8) | Kalite Yönetim Sistemleri-1 | Gerekmemektedir. |
9) | Ara sınav | İlk 8 haftanın konuları çalışılacaktır. |
10) | Kalite Yönetim Sistemleri-2 | Gerekmemektedir. |
11) | Yönetim Sistemlerinin Entegrasyonu *01 Ocak:Yılbaşı Tatili | Gerekmemektedir |
12) | ILO Rehberlerinde İSG Yönetim Sistemleri | Gerekmemektedir. |
13) | Avrupa Birliğinde İSG Yönetim Sistemleri | Gerekmemektedir. |
14) | Örnek uygulamalar | Gerekmemektedir. |
15) | Final sınavı | 14 haftanın konularından sınav hazırlık gerekir |
Ders Notları / Kitaplar: | OHSAS 45001 El Kitabı |
Diğer Kaynaklar: | -T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (www.csgb.gov.tr) -T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü (www.isggm.gov.tr) - T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, İş Sağlığı ve Güvenliği Enstitüsü Müdürlüğü (www.isgum.gov.tr) -T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, İş Teftiş Kurulu Başkanlığı (www.itkb.gov.tr |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | |||||||||||
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | |||||||||||
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | |||||||||||
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | |||||||||||
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |||||||||||
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | |||||||||||
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | |||||||||||
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | |||||||||||
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | |||||||||||
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 3 |
2) | Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. | 3 |
3) | Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. | 3 |
4) | Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir | 3 |
5) | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | 3 |
6) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 3 |
7) | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 3 |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 3 |
9) | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | 3 |
10) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 3 |
11) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 3 |
12) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 2 |
13) | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 3 |
14) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | 3 |
15) | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | 3 |
16) | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Uygulama | 13 | 22 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 31 |
Sunum / Seminer | 5 | 11 |
Ödevler | 4 | 8 |
Küçük Sınavlar | 5 | 6 |
Ara Sınavlar | 2 | 6 |
Final | 3 | 10 |
Toplam İş Yükü | 139 |