İş Sağlığı ve Güvenliği (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISG5103
Ders İsmi: Risk Etmenleri Yönetimi ve Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FAHRİ ERENEL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Fahri Erenel
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çeşitli sanayilerde (özellikle kimya sanayi) ve laboratuvarlardaki risk faktörlerini tanımlayarak, bu tür ortamlarda çalışan kişilerin ve personelin çok duyarlı ve bilinçli bir yaklaşım içinde olması gerektiğinin vurgulanması ve risk analiz yöntemleri hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi
Dersin İçeriği: İşyerlerinde risk yaratan durumlar, risk kaynakları, risk faktörü hesaplama, risk analizi ile ilgili temel kavramlar, risk analizi adımları, risk analiz yöntemleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Risk, risk kaynakları, risk değerlendirmesi yapılması gereken durumları bilir.
2) Mevzuatı bilir ve uygular.
3) Risk analiz sürecini analiz edebilir.
4) Risk analizi, risk analizinin avantajları ve dezavantajlarını açıklar.
5) Risk analiz yöntemlerini açıklar ve farklılıklarını/benzerliklerini tartışır
6) Risk faktörünü hesaplar ve sonucu yorumlar.
7) Önlemlerin belirlenmesi, risk değerlendirme raporunun hazırlanması, denetim izleme ve gözden geçirme aşamalarını açıklar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin İşlenişi Hakkında Bilgi, Hazır Bulunuşluk Durumunun tespiti, Tehlike ve Risk Kavramları,Risk Algılama,Risk Yönetimi -
2) Risk Değerlendirmesinin Yapılma Nedenleri ve Mevzuat -
3) Risk Değerlendirme Adımları ve Risk Yönetiminin Unsurları-1 -
4) Risk Değerlendirme Adımları ve Risk Yönetiminin Unsurları-2
5) Risk Değerlendirme Metodları-1 -
6) Risk Değerlendirme Metodları-2 -
7) Risk Değerlendirme Metodları-3 -
8) Ara sınav -
9) İşyerinde Risk Değerlendirme Organizasyon ve Çalışmaları -
10) Risk Etmenleri-1 -
11) Risk Etmenleri-2 -
12) Saha Uygulamalarından Örnekler-Vaka Analizleri -
13) Dokümantasyon ,Risk Analizi Örnekleri -
14) Risk Değerlendirmesinde Sık Yapılan Hatalar ve Hukuki Sonuçları -
15) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İş Sağlığı ve Güvenliğinde Risk Yönetimi,Mehmet Yazıcı,2019,Seçkin Yayınevi
Diğer Kaynaklar: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Rehberleri
https://www.csgb.gov.tr/isggm/hizmetlerimiz/yayinlar/

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2 3 2 2 2 3 3
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. 1 3 3 3 3 3 3
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. 3 3 3 2 2 2 2
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir 2 2 2 3 3 3 3
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 2 2 2 3 1 3 2
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2 2 3 3 2 2 2
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 1 2 2 2 3 3 3
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 2 2 2 2 3 2 2
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 2 3 2 2 2 3 3
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 2 2 2 3 3 3
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2 1 2 2 3 2 2
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3 2 2 3 3 3 2
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 2 2 2 2 1 2 2
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 1 2 3 2 2 3 3
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 2 2 3 2 1 3 2
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 2 2 2 2 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 3
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. 3
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. 2
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir 3
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 2
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 3
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 3
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 3
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 3
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 2
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 3
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 3
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Sunum 1 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Uygulama 2 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 59
Sunum / Seminer 5 10
Ödevler 3 8
Ara Sınavlar 2 6
Final 2 7
Toplam İş Yükü 139