İş Sağlığı ve Güvenliği (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | ISG5101 | ||||
Ders İsmi: | Bilimsel Araştırma ve Etik | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FAHRİ ERENEL | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Fahri Erenel | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı bilimsel araştırmanın önemini vurgulamak ve öğrencilerin bilimsel araştırma tekniklerini kullanarak çalışmalarına ilişkin karar almalarını sağlamaktır. Bir diğer amaç ise, öğrencilere, modern organizasyonlarda yöneticilerin karşı karşıya kaldıkları potansiyel etik sorunları, kendilerini gösterebilecek etik ikilemleri anlamalarını ve bu ikilemlerin pratikte daha etkili bir şekilde ele alınabileceği yolları önermektir. |
Dersin İçeriği: | Bilimsel çalışmalarda etik sorunlar irdelendikten sonra, araştırma sorunsalı nasıl oluşturulur, literatür taranması nasıl yapılır, hipotez nasıl kurulur ve araştırma tasarımında nelere dikkat edilir konuları ele alınır. Basılmış bilimsel makaleler analiz edilerek bilimsel düşünce mantığının nasıl geliştirildiği ve bilimsel çalışmaların temel basamakları uygulamalı olarak incelenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilimsel etiğe aykırı davranışları öğrenir. 2) Bilimsel araştırma süreçlerini öğrenir. 3) Veri tabanlarını kullanarak kaynak taraması yapmayı öğrenir. 4) Referans yönetim sistemi kullanarak literatür taraması yazmayı öğrenir. 5) Nitel ve nicel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. 6) Araştırma sonuçlarını yorumlamayı öğrenir. 7) Araştırma sonuçlarını raporlamayı öğrenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin İşlenişi Hakkında Bilgi, Hazır Bulunuşluk Durumunun tespiti, Bilgi, Bilim ve Sosyal Bilim, Bilimsel Araştırma | - |
2) | Akademik Araştırmaya Giriş, Bilimsel Araştırma Süreci | - |
3) | Metodoloji’nin Anlamı Nitel ve Nicel Yöntemler | - |
4) | Araştırma Konusu Bulma, Geliştirme ve Literatür Taraması | - |
5) | Taslak Plan Hazırlama, Analitik Okuma ve Not Alma | - |
6) | Yorumlama, Düşüncelerin Analizi ve Sentezi ve Argümanların Geliştirilmesi | - |
7) | Araştırmanın Yazılması | - |
8) | Ara Sınav | - |
9) | Kaynak Gösterme: Alıntılar ve Atıflar | - |
10) | İntihalden Kaçınma, Yazım Hatalarıyla Başa Çıkma ve Redaksiyon | - |
11) | Bilimsel Araştırma’da Etik Sorunlar | - |
12) | Makale Yazma Usulleri | - |
13) | Bildiri/Poster Nasıl Hazırlanır? Proje Hazırlamada Dikkat Edilecek Hususlar | - |
14) | Bitirme Projesi Hazırlama | - |
15) | Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | -Akbaba, A. (Ed.) (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik. Ankara: Detay Yayıncılık -Creswell, J. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri - Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (Çev. Ed.: Mesut Bütün & Selçuk Beşir Demir, 4. ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi -Kozak, M. (2021). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayın Teknikleri (5. Ed.). Ankara: Detay Yayıncılık -Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık |
Diğer Kaynaklar: | -Eco,U.(2018) Tez Nasıl Yazılır?, çev. B. Parlak, İstanbul: Can Yayınları, -Becker,H.(2013).Sosyal Bilimcilerin Yazma Çilesi, çev. Ş. Geniş, Ankara: Heretik Yayınları, -Odman,.A.,“Üniversite Öğrencilerine ve Araştırmacılara Yönelik Kaynakça Hazırlama Kılavuzu: Ne Nerede?”. -TÜBA (2002). Bilimsel Araştırmalarda Etik ve Sorunları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları -TÜBA (2008). Bilim Etiği Elkitabı. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |||||||||
3) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||||
4) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | |||||||||
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | |||||||||
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |||||||||
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | |||||||||
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | |||||||||
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||||
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||||
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | |||||||||
14) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | |||||||||
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||
16) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 2 |
2) | Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar. | 2 |
3) | Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. | 2 |
4) | Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir | 3 |
5) | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | 2 |
6) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 2 |
7) | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 2 |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 2 |
9) | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | 2 |
10) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 2 |
11) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 1 |
12) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 1 |
13) | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 3 |
14) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | 3 |
15) | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | 3 |
16) | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 2 | % 0 |
Ödev | 1 | % 0 |
Sunum | 2 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Uygulama | 6 | 12 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 44 |
Sunum / Seminer | 4 | 6 |
Ödevler | 4 | 10 |
Ara Sınavlar | 3 | 8 |
Final | 3 | 10 |
Toplam İş Yükü | 138 |