Klinik Psikoloji (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | PSK5021 | ||||
Ders İsmi: | Psikoterapi Kuramları ve Vaka Analizi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. PERVİN TUNÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Pervin Tunç | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı öğrencilere çeşitli psikoterapi yaklaşımlarını (psikanalitik, bilişsel-davranışçı, humanistik vb.) anlatarak, her birinin temel prensiplerini ve uygulama tekniklerini öğretmektir. Ayrıca, öğrencilere klinik vaka analizleri üzerinden teorik bilgileri pratikle bağdaştırma becerisi kazandırmak ve psikoterapi süreçlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Psikoterapi kuramları, bireylerin psikolojik sorunlarını anlamak ve iyileştirmek için geliştirilmiş çeşitli teorik yaklaşımları kapsar. Bu kuramlar, psikodinamik, bilişsel-davranışçı, humanistik, ve sistemik gibi yaklaşımları içerir. Bu derste bu farklı kuramlar ve bunların uygulamaları vaka örnekleri üzerinden analiz edilerek açıklanacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Farklı psikoterapi kuramlarının temel prensiplerini, anahtar kavramlarını ve terapi süreçlerini anlar. Kuramlar arasındaki benzerlikler ve farklılıkları analiz eder ve eleştirel bir bakış açısı geliştirir. 2) Vaka analizleri üzerinden farklı psikoterapi kuramlarının nasıl uygulandığını ve etkili terapi stratejilerinin nasıl geliştirilebileceğini öğrenir. Klinik karar verme süreçlerini değerlendirerek, teorik bilginin klinik pratiğe nasıl dönüştürüldüğünü anlar. 3) Psikoterapi kuramları ve vaka analizi literatürünü eleştirel bir gözle değerlendirme becerisi kazanır. Mevcut araştırmaları okuma, analiz etme ve kendi terapi uygulamalarını desteklemek için araştırma temelli kanıtları entegre etme yetkinliği geliştirir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve Dersin Tanıtımı | Ders kitabı |
2) | Psikoanalitik Kuram ve bu kuram üzerinden vaka analizi | Ders kitabı ve ders notları |
3) | Psikodinamik Kuram ve bu kuram üzerinden vaka analizi | Ders kitabı ve ders notları |
4) | Bilişsel Davranışçı Kuram ve bu kuram üzerinden vaka analizi | Ders kitabı ve ders notları |
5) | Humanistik kuram ve bu kuram üzerinden vaka analizi | Ders kitapları ve ders notları |
6) | Sistemik kuram ve bu kuram üzerinden vaka analizi | Ders kitabı ve ders notları |
7) | Eklektik Yaklaşımlar ve vaka analizi | Ders kitabı ve ders notları |
8) | Vize Sınavı | Ders kitabı ve ders notları |
9) | Vaka Analizi ve Klinik Değerlendirme | Ders kitabı ve ders notları |
10) | Etik İlkeler ve Mesleki Sorumluluklar | Ders kitabı ve ders notları |
11) | Kültürel Çeşitlilikteki ve Ayrımcılığa Uğrayan Gruplardaki Danışanlarla Psikoterapi | Ders notları |
12) | Araştırma Yöntemleri ve Psikoterapi | Ders kitabı ve ders notları |
13) | Grup Terapisi Kuramları ve Vaka Analizi | Ders kitabı ve ders notları |
14) | Dönem sonu değerlendirmesi | Ders notları |
15) | Final Sınavı | Ders kitabı ve ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Sharf, R. S. (2004). Theories of psychotherapy and counseling: Concepts and cases. Wedding, D., & Corsini, R. J. (2004). Case Studies in Psychotherapy |
Diğer Kaynaklar: | Yok |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | 3 | 2 | 1 | ||||||||||||
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 2 | 2 | 1 | ||||||||||||
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 2 | 1 | 3 | ||||||||||||
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 1 | 2 | 1 | ||||||||||||
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | 3 | 2 | 1 | ||||||||||||
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 2 | 3 | 1 | ||||||||||||
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 1 | 1 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | 3 |
2) | klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 2 |
3) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 3 |
4) | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, | 2 |
5) | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 2 |
6) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 3 |
7) | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 3 |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 1 |
9) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 2 |
10) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | 3 |
11) | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme | 2 |
12) | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | 2 |
13) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 3 |
14) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 2 |
15) | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 26 |
Ara Sınavlar | 1 | 51 |
Final | 1 | 81 |
Toplam İş Yükü | 197 |