Klinik Psikoloji (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSK5020
Ders İsmi: Klinik Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EMRE ÜNVER
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Emre Ünver
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, klinik psikolojide kullanılan ölçme araçları ve değerlendirme tekniklerini incelemeyi amaçlar. Öğrenciler, psikopatoloji ve psikolojik değerlendirme modelleri üzerine odaklanarak, bireylerin mental sağlık sorunlarını değerlendirmek için kullanılan çeşitli ölçme yöntemlerini öğrenecek ve uygulayacaklardır. Ayrıca, değerlendirme süreçlerinin nasıl planlanacağı, uygulanacağı ve sonuçlarının nasıl yorumlanacağı üzerine pratik beceriler kazanacaklardır.
Dersin İçeriği: Bu ders, klinik psikolojide ölçme ve değerlendirme konularını kapsar. Öğrenciler, psikopatoloji temelli tanı modellerini inceleyerek, güvenilirlik, geçerlilik ve standartlaştırma gibi ölçme araçlarının temel prensiplerini öğrenirler. Ayrıca, klinik değerlendirme süreçlerini planlamayı, uygulamayı ve sonuçlarını etkili bir şekilde raporlamayı öğrenirler. Ders, özel popülasyonlar için değerlendirme yaklaşımlarını, etik ve hukuki konuları, dijital sağlık teknolojileri ve gelecek trendleri de ele alarak geniş bir perspektif sunar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Klinik psikoloji alanında kullanılan temel ölçme araçlarını ve değerlendirme tekniklerini anlamak.
2) Psikopatoloji ve psikolojik tanı modellerini kavrayarak bu modellerin değerlendirme süreçlerindeki rolünü değerlendirebilmek.
3) Ölçme aracı seçiminde güvenilirlik, geçerlilik ve standartlaştırma gibi temel prensipleri uygulayabilmek.
4) Klinik görüşmeler, davranış değerlendirmeleri ve gözlem teknikleri gibi çeşitli değerlendirme yaklaşımlarını planlayıp uygulayabilmek.
5) Değerlendirme sürecinin etik ve hukuki boyutlarını anlamak ve bu çerçevede karar verebilmek.
6) Yenilikçi değerlendirme yaklaşımlarını keşfetmek ve klinik uygulamalarda nasıl entegre edilebileceklerini tartışabilmek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Temel Kavramlar Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons. Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.
2) Psikopatoloji ve Tanı Modelleri Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons. Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.
3) Ölçme Aracı Seçimi ve Geliştirme Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons. Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.
4) Klinik Değerlendirme Teknikleri Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons. Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.
5) Davranış Değerlendirme ve Gözlem Teknikleri Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons. Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.
6) Davranış Değerlendirme ve Gözlem Teknikleri Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons. Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.
7) Özel Popülasyonlar için Değerlendirme Yaklaşımları Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons. Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.
8) Ara Sınavlar Ara Sınav
9) Kültürel ve Çok Dilli Değerlendirme Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons. Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.
10) Etik Sorunlar ve Hukuki Gereklilikler Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons. Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.
11) Ölçme ve Değerlendirmede Dijital Teknolojiler Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons. Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.
12) Değerlendirme Araçlarının Klinik Uygulamaları Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons. Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.
13) Yenilikçi Değerlendirme Yaklaşımları Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons. Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.
14) Değerlendirme Sonuçlarının Raporlanması Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons. Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.
15) Final Sınavı Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons.

Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.
Diğer Kaynaklar: Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of psychological assessment. John Wiley & Sons.

Archer, R. P., & Smith, S. R. (Eds.). (2014). Personality assessment. Routledge.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 3 3 2
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 2 2
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 3 2 3
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, 3 2 3
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme 3 2
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2 2 3 2
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 1 3 3
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 3 2 3
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 2 2 3
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2 2 2
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme 2 3
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 2 2 3
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 3 2 2 2
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3 3 2
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 2 1 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 3 3 3 117
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 207