Klinik Psikoloji (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | PSK5015 | ||||
Ders İsmi: | Psikoonkoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Pervin Tunç | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, biyopsikososyal perspektif kapsamında Hastaya bedensel ve ruhsal hizmetin bir bütün olarak verilmesi gerektiği yaklaşımını kazandırmaktır. Ayrıca. Kanser hastasının sorunlarını ele alırken bütüncül (tıbbi ve psikolojik Tedavi/bakımı anlayışını birlikte ele alan) bir bakış açısı kazanmaktır. Bununla birlikte, tedavi ekibi, hasta ve hasta ailelerinin yaşadıkları sorunları tanımak, tanı ve tedaviye eşlik eden psikiyatrik sorunları tanımak, yaşanabilecek olası güçlük ve problemlerin anlaşılmasına ve çözümüne odaklanmak, Psikoonkoloji bilimini ve ekibini tanıtmak ve işbirliğini teşvik etmektir. Psikoonkoloji alanında iletişim becerilerini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında kanser ve psikoloji arasındaki ilişkiye dair derinlemesine bilgi edinilecektir. Ders, psiko-onkoloji alanındaki güncel bilgileri kapsar. Öğrencilerin kanserin tıbbi ve psikolojik yönlerine aşina olmalarını sağlar. Kanser hastasının tanı ve tedavi süreçlerinde tıbbi ve psikolojik süreçleri hakkında bilgi edinilmelerini sağlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Psikoonkoloji hizmet alanı ile ilgili sorunları tanır. 2) Kanser hastasının psikolojik ve tıbbi yönleri hakkında bilgi sahibi olur. 3) Psiko-onkoloji alanlarındaki teorik ve ampirik bilgilere dayanarak kanser hastasının sosyal hayata katılımı ve işlevselliği hakkında farkındalık kazanır. 4) Kanser hastalarının psikososyal ihtiyaçlarını karşılayabilir. 5) Kanser hastalarına yönelik seçilmiş tanı ve tedavi yöntemlerine dair bilgi ve becerilerini bağımsız ve eleştirel bir şekilde uygulayabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Psikoonkoloji Nedir? | - |
2) | Psikoonkolojinin Dünyada ve Türkiye’de Gelişimi | - |
3) | Kronik Hastalıklar ve Psikolojik Uyum Süreci | - |
4) | Kanser ve stres | - |
5) | Kanser ve Hastalık Algısı | - |
6) | Kanser ve Ruhsal Bozukluklar | - |
7) | Kanser ve psikososyal yaş dönemleri | - |
8) | Ara sınav | - |
9) | Kanser ve cinsiyet | - |
10) | Kanser Hastalarında Psikososyal Tedavi | - |
11) | Kanser Hastası, Aile ve Tedavi Ekibi | - |
12) | Onkolojide Acil Psikiyatrik Durumlar | - |
13) | Kanser ve Terminal Dönem | - |
14) | Psikoonkoloji Uygulamalarında Etik Konular | - |
15) | Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Özkan, S. (2007). Psiko-onkoloji Novartis, İstanbul |
Diğer Kaynaklar: | -Holland J. History of Psycho-Oncology: Overcoming Attitudinal and Conceptual Barriers. Psychosomatic Medicine 64:206–221, 2002. -Holland J., Breitbart W., Jacobsen P. (eds.). Psycho-oncology. Oxford University Press, 2010. -Bloch S., Kissane D. Psychotherapies in psycho-oncology. British Jouurnal of Psychiatry 177, 112-166, 2000. -Jansen, C.E., Miaskowski, C., Dodd, M., et al. A metaanalysis of studies of the effects of cancer chemotherapy on various domains of cognitive function. Cancer, Volume 104, Issue 10, 2005. -Watson M., Kissane D. Handbook of psychotherapy in cancer care. A John Wiley & Sons, Ltd., Publication, 2011. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | |||||||||||||||
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |||||||||||||||
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |||||||||||||||
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, | |||||||||||||||
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | |||||||||||||||
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |||||||||||||||
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |||||||||||||||
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | |||||||||||||||
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |||||||||||||||
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | |||||||||||||||
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme | |||||||||||||||
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | |||||||||||||||
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |||||||||||||||
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | |||||||||||||||
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | |
2) | klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |
3) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
4) | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, | |
5) | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | |
6) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
7) | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | |
9) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |
10) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | |
11) | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme | |
12) | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | |
13) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
14) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | |
15) | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Ara Sınavlar | 1 | 60 |
Final | 1 | 90 |
Toplam İş Yükü | 189 |