Klinik Psikoloji (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSK5002
Ders İsmi: Kişilik Bozuklukları ve Psikoterapi Kuramları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. PERVİN TUNÇ
Dersi Veren(ler): Pervin Tunç
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, psikolojinin güncel konularından biri olan kişilik bozukluklarını ve sınıflandırılmasını çeşitli kurumlar eşliğinde kavramaktır. Bununla birlikte, kişilik bozukluklarının genel psikoloji uygulamalarında yol açabileceği çeşitli sorunlar konusunda bilgilenmektir.
Dersin İçeriği: Psikolojinin güncel konularından biri olan Kişilik Bozuklukları, genellikle ihmal edilen, yeterince incelenmeyen ve damgalanan bir grup bozukluktur. Psikoloji ve sağlık alanlarında çalışanlar için kişilik ve kişilik bozukluklarına ilişkin temel bir kavrayış gereklidir.
Bu ders kapsamında çeşitli kuramlara göre, Kişilik Bozukluklarının ne olduğu konusunda derinlemesine bilgi edinilecektir.
Uluslararası kabul gören sınıflandırma sistemlerine göre sınıflandırılan kişilik bozuklukları ele alınacaktır.
Tanı koydurucu özellikleri sıralanacak, ayırıcı klinik özellikleri çeşitli kuramlar eşliğinde tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kişilik tarzlarını, özelliklerini ve bozukluklarını tanımlar ve ayırt eder.
2) DSM -5 de tanımlanan kişilik bozukluklarının temel özelliklerini tanımlar: (paranoid, şizoid, şizotipal (küme A); antisosyal, sınırda, histrionik, narsisistik (küme B); ve kaçıngan, bağımlı, obsesif-kompulsif (küme C).
3) Kişilik bozukluklarının ayıcı tanı kriterlerini kavrar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı Ders kaynaklarının ve ders içeriğinin gözden geçirilmesi -
2) Kişilik nedir? Kişilik Bozukluğu nedir? Kişilik bozukluklarının sınıflandırılması Epidemiyoloji -
3) Ayırıcı Tanı: Psikoz-nevroz ayrımından nevroz-sınırda-psikoz ayrımına -
4) Paranoid kişilik bozukluğu-Psikodinamik Yaklaşım -
5) Şizotipal kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım -
6) Şizoid kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım -
7) Antisosyal kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım -
8) vize -
9) Sınırda kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım -
10) Histrionik kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım -
11) Narsisistik Kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım -
12) Çekingen Kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım -
13) Bağımlı kişilik Bozukluğu-Psikodinamik Yaklaşım -
14) Obsesif-kompulsif kişilik bozukluğu-Psikodinamik Yaklaşım -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul
Diğer Kaynaklar: Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 2
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 2
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 3
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 2
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 2
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 2
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme 2
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 2
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 2
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 2
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 2
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, 3
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 2
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme 2
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Ara Sınavlar 1 60 60
Final 1 90 90
Toplam İş Yükü 189