Klinik Psikoloji (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSK5102
Ders İsmi: Klinik Psikolojide Görüşme Becerileri ve Etik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi E. Beyhan Meriç
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amaci, “zarar vermeme ve yarar saglama” ilkesine dayanarak, klinik gorusme icin kuramsal olarak desteklenen kanita dayali gorusme kurallarini ve teknik becerileri ogrenerek uzman “yeterliliginin” saglanmasidir.
Dersin İçeriği: Klinik Gorusme, psikolojik veya duygusal zorluklar yasamis, kendilerini tekrar guclendirmeye ve gelistirmeye yonelik bir sagaltim deneyimi arayan insanlarla “karsilikli saygi, es zamanlilik, ilgi ve yakinliga” dayanan, “profesyonel, bilimsel, tarafsiz ve etik” gorusmelerdir. Ders kapsaminda, Klinik Gorusmenin tanimi ve turleri, Klinik Gorusme icin gerekli yonlendirici olan ve olmayan izleme, dinleme ve eylem becerileri, ozfarkindalik ve digerlerine karsi farkindalik gelistirme, soru sorma becerileri, etik kurallar, kuramsal olarak destekli kanita dayali iliski degiskenleri, gorusme surecine iliskin teorik modellerin uygulanmasi, ilk gorusme ve rapor yazimi, mental durum muayenesi- tani ve tedavi plani, intihar degerlendirmesi ve mudahalesi, zorlu danisanlarla calisma, genc danisanlarla gorusme ile aile ve cift gorusmelerinde temel prensipler ogrenilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler, yonlendirici olmayan becerilerden yonlendirici olanlara dogru, klinik gorusmedeki teknik becerileri sinif ici uygulamalar yoluyla ogrenecek,
2) Terapotik, rahatlatici, taniya yonelik, tedavi oncesi degisime yonelik, sonuca ozel, varsayim, mucize ve dissallama gibi soru turlerini sorabilecek,
3) Kendine ve digerlerine karsin fiziksel, gelisimsel ve kulturel farkindalik saglayacak,
4) Uygulanmasi ve uygulanmamasi gereken teknik beceriler hakkinda bilgi sahibi olacak,
5) Klinik gorusmede psikologlar icin gerekli meslek etigini,
6) Kuramsal olarak desteklenen kanıt temelli iliski degiskenlerini,
7) Ilk gorusme, mental durum muayenesi ve raporlamasi yapabilmeyi,
8) Intihar Risk Faktorlerinin Degerlendirmesi ve mudahale yontemlerini,
9) Zorlu danisanlarla calisma prensiplerini ve ekstra caba gerektiren durumlari,
10) Genc danisanlarla, aile ve ciftlerle klinik gorusme icin gerekli teknikleri ogrenecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Klinik Gorusmeye Giris (Tanimi, Kuramsal Yonelimler, Profesyonel Iliskinin Kurallari, Sinirlari Belirleme) -
2) Klinik Gorusmeye Giris (Ozfarkindalik, Fiziksel Ortam ve Odanin Duzenlenmesi, Not Alma Teknikleri, Psikologlar Icin Mesleki Etik Kurallar, Bılgilendirilmis Onam) -
3) Dinleme ve Eylem Becerileri (Yonlendirici Olmayan Eylem Becerileri ve Uygulama: Etkin Dinleme, Sessizligin Kullanimi, Duygularin Yansitilmasi, Aciklik Getirme, Baska Sozlerle Aciklama, Ozetleme ) -
4) Dinleme ve Eylem Becerileri (Yonlendirici Eylem Becerileri ve Uygulama: Guvence Verme, Duygulari Yorumlayarak Yansitma, Yorumlama, Duygulari Dogrulama, Yuzlestirme, Psikoegitim) -
5) Soru Turleri ve Soru Sorma Becerileri (Acik Uclu, Kapali Uclu, Rahatlatici, Dolayli-Ima, Yansitmali, Terapotik, Tedavi Oncesi Derecelendirme, Sonuca Ozel veya Yeniden Tanimlama, Varsayim, Mucize, Dissallama) -
6) Yonlendirici Eylem Tepkileri (Aciklama, Oneride Bulunma, Tavsiye Etme, Uzlasma-Uzlasmama, Tesvik Etme, Kendini Acma, Onay-Onaylamama) -
7) Klinik Gorusmede Kuramsal Olarak Desteklenen Kanit Temelli Iliski Degiskenleri (Uyumluluk, Kosulsuz Olumlu Kabul, Empati Gelistirme, Aktarim, Karsi Aktarim, Direncin Cozumlenmesi, Terapotik İttifak, Uzmanlik, İnanirlik, Profesyonel Cekicilik, Karsiliklilik, Guclendirme) · Klinik Gorusmede Psikologlar İcin Temel Meslek Etigi (Yararli Olmak Ve Zarar Vermemek, Baglilik Ve Sorumluluk, Durustluk, Kisilerin Haklarina Ve Onuruna Saygi, Mahremiyet, Gizliligin Ihlal Edilebilecegi Durumlar) -
8) Klinik Gorusme Sureci (Ilk Gorusme Icin Shea’nin 5 Asamali Modeli) · Ilk Gorusme ve Rapor Yazimi (Kisisel Gecmis Sorgulamasi, Danisanin Kisilerarasi Iliskilerinin Degerlendirilmesi, Danisanin Mevcut Islevselliginin Degerlendirilmesi) -
9) ARA SINAV · Sinav sorularinin cozulmesi ve tartisilmasi -
10) Mental Durum Muayenesi · Tani ve Tedavi Plani -
11) Intihar Degerlendirmesi ve Mudahale Yontemleri -
12) Zorlu Danisanlar ve Ekstra Caba Gerektiren Durumlarla Calismak (Direnc gosteren, aile bireyleri tarafindan veya kanun zoruyla getirilen ergen ve yetiskinler) -
13) Genc Danisanlarla Gorusme (Cocuklarla Calisirken Ozel Hususlar) -
14) Aile ve Cift Gorusmelerinde Temel Prensipler ve Uygulama -
15) FINAL SINAVI · Sinav sorularinin cozulmesi ve tartisilmasi -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Klinik Görüşme: Psikolojik Değerlendirme Esasları (2020). John Sommers-Flanagan, Rita Sommers-Flanagan, İTHAKİ YAYINLARI.

Diğer Kaynaklar: Psikologlar Icin Temel Meslek Etigi (2021).Thomas F.Nagy, Nobel Yayinevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 50
Toplam İş Yükü 109