Klinik Psikoloji (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSK5105
Ders İsmi: İleri Düzey Psikopatoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. PERVİN TUNÇ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Harun Yetkin
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İleri düzey psikopatoloji bilgisi, ayrıntılı klinik ve ruhsal durum değerlendirmenin ilkeleri ile ruhsal bozuklukların tanımlanması ve sınıflandırılmasının öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Ders kapsamı psikopatolojinin tanımı, genel kavramlar, ruhsal durum değerlendirmesinin ilkeleri, ruhsal bozuklukların fenomenolojisi ve klinik özellikleri ile DSM-5 tanı dizgesi içinde incelenerek her bozukluk kategorisi son literatür eşliğinde belirtileri, etiyolojisi ve müdahale stratejileri üzerinden vaka örnekleri ile birlikte tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler psikopatolojinin temel fenomenolojisini kavrayacak, ruhsal durum muayenesinin inceliklerini öğrenecek, ruhsal bozuklukların semptomatolojisini tanıyarak sınıflandırılmasını ayırt edecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Anormal Psikolojisi, Psikopatolojiye Giriş ve Genel Kavramlar -
2) Anormal Psikolojisi, Psikopatolojiye Giriş ve Genel Kavramlar -
3) Klinisyen için Ruhsal Durum Değerlendirmesinde Genel İlkeler -
4) Duygudurum Bozuklukları -
5) Kaygı Bozuklukları, Obsesif Kompulsif Bozukluklar -
6) Travma ile İlişkili Bozukluklar -
7) Şizofreni ve Diğer Psikotik Bozukluklar -
8) vize -
9) Disosiyatif Bozukluklar, Alkol-Madde Kullanım Bozuklukları -
10) Otizm, Zeka Geriliği, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu -
11) Uyku ve Yeme Bozuklukları -
12) Kişilik Bozuklukları -
13) Psikopati ve Klinik Açıdan Suç Davranışının Ruhsal Özellikleri -
14) Cinsel İşlev Bozuklukları -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) ANORMAL PSİKOLOJİSİ/PSİKOPATOLOJİ - Kring ve ark.
2) Anormal Psikoloji Kaknüs Yayınları - Butcher, Mineka & Hooley
3) DSM-5'i Kolaylaştıran Klinisyenler için Tanı Rehberi - James Morrison
4) Klinik Psikopatoloji - Ertuğrul Köroğlu
Diğer Kaynaklar: 1) ANORMAL PSİKOLOJİSİ/PSİKOPATOLOJİ - Kring ve ark.
2) Anormal Psikoloji Kaknüs Yayınları - Butcher, Mineka & Hooley
3) DSM-5'i Kolaylaştıran Klinisyenler için Tanı Rehberi - James Morrison
4) Klinik Psikopatoloji - Ertuğrul Köroğlu

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 2
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 2
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, 3
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 1
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 2
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme 2
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 3
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 1
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 2
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 1
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, 2
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme 3
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 3
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 1
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Ara Sınavlar 1 60 60
Final 1 90 90
Toplam İş Yükü 189