Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRK5024
Ders İsmi: Türk Çağdaşlaşma Tarihi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. MEHMET ALİ GÜNDOĞDU
Dersi Veren(ler): DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET ALİ GÜNDOĞDU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Türkiye'de son iki yüzyılda değişen sosyal, siyasi ve kültürel hayatı göstermek, siyasi olayların toplum ve kültüre etkisini anlatmak
Dersin İçeriği: Türkiye’de son iki yüzyılda değişen sosyal, siyasi ve kültürel hayat, Osmanlı Devleti’nin parlak dönemlerinde Batı’ya bakışı, Duraklama ve gerileme dönemlerindeki metinler, Yirmisekiz Mehmet Çelebi Sefaretnamesi, Selim III döneminde kaleme alınan layihalar, Mahmut II dönemi siyaseti ve Batılılaşma, Mustafa Sami Efendi ve Sadık Rıfat Paşa’nın risaleleri, Tanzimat Fermanı ve etkileri, Islahat Fermanı ve tepkiler, Yeni Osmanlıların yeni kavramları, Sultan Abdülhamid II döneminde yeni okullar, İkinci Meşrutiyet döneminde değişen siyaset, Cumhuriyet dönemi yeniliklerinde halkın tepkisi ve Ankara romanı, Demokratlar dönemi ve yakın tarih

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Eleştirel düşünce, metodik bakış, okuma kültürü, değerlendirme ve analiz yapabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Literatür Tanıtımı
2) Osmanlı Devleti’nin Parlak Dönemlerinde Batı’ya Bakışı
3) Duraklama ve Gerileme Dönemlerindeki Metinler, Yirmisekiz Mehmet Çelebi Sefaretnamesi
4) III. Selim Döneminde Kaleme Alınan Layihalar
5) II. Mahmut Dönemi Siyaseti ve Batılılaşma, Mustafa Sami Efendi ve Sadık Rıfat Paşa’nın Risaleleri
6) Tanzimat Fermanı ve Etkileri
7) Ara Sınav/Vize Ödevi
8) Islahat Fermanı ve Tepkiler
9) Yeni Osmanlıların Yeni Kavramları
10) Sultan II. Abdülhamid Döneminde Yeni Okullar
11) II. Meşrutiyet Döneminde Değişen Siyaset, Cumhuriyet Dönemi Yeniliklerinde Halkın Tepkisi ve Ankara Romanı, Demokratlar Dönemi ve Yakın Tarih
12) II. Meşrutiyet Döneminde Değişen Siyaset
13) Cumhuriyet Dönemi Yeniliklerinde Halkın Tepkisi ve Ankara Romanı
14) Demokratlar Dönemi ve Yakın Tarih
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma
Diğer Kaynaklar: Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu
Erik Jan Zurcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi
Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

Program Kazanımları
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 4 2 84
Ödevler 1 8 16 24
Final 1 28 2 30
Toplam İş Yükü 138