Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRK5023
Ders İsmi: Edebiyat ve İdeoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. MEHMET ALİ GÜNDOĞDU
Dersi Veren(ler): DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET ALİ GÜNDOĞDU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sanat ve edebiyatın arka yüzünde oluşan fikir ve ideolojilerin analizini yapmak, edebiyat-gerçeklik ilişkisini masaya yatırmak ve konu hakkında fikir ortaya koyan kuramcılar arasında mukayese yapabilmektir.
Dersin İçeriği: Bu derste, sanat ve edebiyatın ideoloji ile olan ilişkisi incelenecektir. Edebiyat-gerçeklik ilişkisi üzerinde çeşitli kuramcılar üzerinden yorumlar yapılacaktır. Edebiyatın gizli ya da açık olarak yazarın ya da dayandığı toplumun, kimliğin, fikir gruplarının izlerini değişen ölçülerde taşıdığı göstergebilim çerçevesinde ele alınacaktır. Bu bağlamda özellikle toplumcu gerçekçi ve eleştirel gerçekçi akımlar tanıtılacaktır. Ayrıca Bahtin, Lukacs, Auerbach, Rene Wellek, Terry Eagleton, Althusser, Macherey, Roland Barthes gibi kuramcılar üzerinde durulacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Analiz, mukayese ve diyalektik bir yaklaşım geliştirebilmek.
2) Edebî metinde satır aralarını okuyabilmek, çıkarımlarda bulunmak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kaynaklar Hakkında Bilgi
2) Sanat ve edebiyatın ideoloji ile olan ilişkisi
3) Edebiyat-gerçeklik ilişkisi
4) Edebiyat ve toplum, kimlik, fikir
5) Edebiyat ve göstergebilim
6) Toplumcu gerçekçilik
7) Eleştirel gerçekçi akımlar
8) Ara sınav
9) Mihail Bahtin
10) Georg Lukacs
11) Erich Auerbach
12) Rene Wellek
13) Terry Eagleton, Louis Althusser, Pierre Macherey
14) Terry Eagleton, Louis Althusser, Pierre Macherey
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Erich Auerbach, Mimesis
R. Wellek, A Warren, Edebiyat Teorisi
Mehmet Rıfat, Eleştirel Bakış Açıları
Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştirileri
Peter V. Zima, Modern Edebiyat Teorilerinin Felsefesi
Diğer Kaynaklar: Erich Auerbach, Mimesis
R. Wellek, A Warren, Edebiyat Teorisi
Mehmet Rıfat, Eleştirel Bakış Açıları
Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştirileri
Peter V. Zima, Modern Edebiyat Teorilerinin Felsefesi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

Program Kazanımları
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 2 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3 2
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2 2
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2 3
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 3 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 2
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 2
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 4 2 84
Ara Sınavlar 1 8 16 24
Final 1 28 2 30
Toplam İş Yükü 138