Dersin Amacı: |
Sanat ve edebiyatın arka yüzünde oluşan fikir ve ideolojilerin analizini yapmak, edebiyat-gerçeklik ilişkisini masaya yatırmak ve konu hakkında fikir ortaya koyan kuramcılar arasında mukayese yapabilmektir. |
Dersin İçeriği: |
Bu derste, sanat ve edebiyatın ideoloji ile olan ilişkisi incelenecektir. Edebiyat-gerçeklik ilişkisi üzerinde çeşitli kuramcılar üzerinden yorumlar yapılacaktır. Edebiyatın gizli ya da açık olarak yazarın ya da dayandığı toplumun, kimliğin, fikir gruplarının izlerini değişen ölçülerde taşıdığı göstergebilim çerçevesinde ele alınacaktır. Bu bağlamda özellikle toplumcu gerçekçi ve eleştirel gerçekçi akımlar tanıtılacaktır. Ayrıca Bahtin, Lukacs, Auerbach, Rene Wellek, Terry Eagleton, Althusser, Macherey, Roland Barthes gibi kuramcılar üzerinde durulacaktır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Kaynaklar Hakkında Bilgi |
|
2) |
Sanat ve edebiyatın ideoloji ile olan ilişkisi
|
|
3) |
Edebiyat-gerçeklik ilişkisi |
|
4) |
Edebiyat ve toplum, kimlik, fikir
|
|
5) |
Edebiyat ve göstergebilim
|
|
6) |
Toplumcu gerçekçilik |
|
7) |
Eleştirel gerçekçi akımlar |
|
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Mihail Bahtin
|
|
10) |
Georg Lukacs
|
|
11) |
Erich Auerbach
|
|
12) |
Rene Wellek |
|
13) |
Terry Eagleton, Louis Althusser, Pierre Macherey
|
|
14) |
Terry Eagleton, Louis Althusser, Pierre Macherey
|
|
15) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Erich Auerbach, Mimesis
R. Wellek, A Warren, Edebiyat Teorisi
Mehmet Rıfat, Eleştirel Bakış Açıları
Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştirileri
Peter V. Zima, Modern Edebiyat Teorilerinin Felsefesi
|
Diğer Kaynaklar: |
Erich Auerbach, Mimesis
R. Wellek, A Warren, Edebiyat Teorisi
Mehmet Rıfat, Eleştirel Bakış Açıları
Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştirileri
Peter V. Zima, Modern Edebiyat Teorilerinin Felsefesi
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. |
2 |
2) |
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. |
2 |
3) |
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. |
3 |
4) |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. |
3 |
5) |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. |
2 |
6) |
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. |
2 |
7) |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. |
2 |
8) |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. |
3 |
9) |
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. |
3 |
10) |
Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. |
2 |
11) |
Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
2 |