Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRK5019
Ders İsmi: Tarih İçinde Türkçenin Yazımı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN
Dersi Veren(ler): DR. ÖĞR. ÜYESİ FEYZİ ÇİMEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tarih boyunca Türkçenin yazıldığı tüm alfabeleri ve özelliklerini tanıtmak. Bu alfabelerin menşei hakkında bilgi vermek. Türkçenin yazıldığı alfabelerin kaçıncı yüzyıllarda, hangi Türk devletlerinde, hangi Türk boyları tarafından kullanıldığı hakkında bilgi vermek.
Dersin İçeriği: Başlangıçtan günümüze kadar Türkçenin yazıldığı alfabeler ve bu alfabelerle yazılmış önemli eserler ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler, Türkçenin tarih boyunca yazıldığı alfabeleri tanıma noktasında uzmanlaşır.
2) Farklı alfabelerle yazılan Türkçe metinleri okuyabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı ve Bibliyografya Hakkında Bilgi
2) Tarih Boyunca Türkçenin Yazıldığı Alfabeler ve Bu Alfabelerin Kullanıldığı Coğrafya
3) Köktürk Alfabesi ve Özellikleri
4) Köktürk Alfabesi ile Yazılan Metinler
5) Mani/Manihey Alfabesinin Özellikleri ve Bu Alfabeyle Yazılmış Türkçe Metinler
6) Soğd ve Uygur Alfabesi ve Bu Alfabeyle Yazılmış Türkçe Metinler
7) Ara Sınav Haftası/Vize Ödevi
8) Arap Alfabesinin Türkçe Metinlerde Kullanılmaya Başlanması ve Özellikleri
9) Arap Harfli Türkçe Metinler
10) Arap Harfli Türkçe Metinler
11) Süryani ve İbrani Alfabesiyle Yazılmış Türkçe Metinler
12) Grek ve Ermeni Alfabesiyle Yazılmış Türkçe Metinler
13) Latin Alfabesinin Türkçe Metinlerde Kullanımı
14) Kiril Alfabesinin Türkçe Metinlerde Kullanımı
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Şirin, H. (2020). Başlangıcından Günümüze Türk Yazı Sistemleri. Bilge Kültür Sanat.
Tekin, T. (1997). Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı. Simurg Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Amanjolov, A. (2022). Türk Filolojisi ve Yazı Tarihi. (Aktaran: Kenan Koç). Türk Dil Kurumu Yayınları.
Argunşah, M., Güner, G. (2022). Codex Cumanicus. Türk Dil Kurumu Yayınları.
Ergin, M. (2020). Orhun Abideleri. Boğaziçi Yayınları.
Tekin, T. (2020). Orhon Yazıtları. Türk Dil Kurumu Yayınları.
Tekin, T. (1994). Tunyukuk Yazıtı. Simurg Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

Program Kazanımları
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 3 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 2 2
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 2 2
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3 2
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2 1
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 3 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3 2
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 3 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 2
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 2
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 3
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 2
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 3
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 4 2 84
Ödevler 1 8 16 24
Final 1 28 2 30
Toplam İş Yükü 138