Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TRK5019 | ||||
Ders İsmi: | Tarih İçinde Türkçenin Yazımı | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN | ||||
Dersi Veren(ler): | DR. ÖĞR. ÜYESİ FEYZİ ÇİMEN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Tarih boyunca Türkçenin yazıldığı tüm alfabeleri ve özelliklerini tanıtmak. Bu alfabelerin menşei hakkında bilgi vermek. Türkçenin yazıldığı alfabelerin kaçıncı yüzyıllarda, hangi Türk devletlerinde, hangi Türk boyları tarafından kullanıldığı hakkında bilgi vermek. |
Dersin İçeriği: | Başlangıçtan günümüze kadar Türkçenin yazıldığı alfabeler ve bu alfabelerle yazılmış önemli eserler ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler, Türkçenin tarih boyunca yazıldığı alfabeleri tanıma noktasında uzmanlaşır. 2) Farklı alfabelerle yazılan Türkçe metinleri okuyabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı ve Bibliyografya Hakkında Bilgi | |
2) | Tarih Boyunca Türkçenin Yazıldığı Alfabeler ve Bu Alfabelerin Kullanıldığı Coğrafya | |
3) | Köktürk Alfabesi ve Özellikleri | |
4) | Köktürk Alfabesi ile Yazılan Metinler | |
5) | Mani/Manihey Alfabesinin Özellikleri ve Bu Alfabeyle Yazılmış Türkçe Metinler | |
6) | Soğd ve Uygur Alfabesi ve Bu Alfabeyle Yazılmış Türkçe Metinler | |
7) | Ara Sınav Haftası/Vize Ödevi | |
8) | Arap Alfabesinin Türkçe Metinlerde Kullanılmaya Başlanması ve Özellikleri | |
9) | Arap Harfli Türkçe Metinler | |
10) | Arap Harfli Türkçe Metinler | |
11) | Süryani ve İbrani Alfabesiyle Yazılmış Türkçe Metinler | |
12) | Grek ve Ermeni Alfabesiyle Yazılmış Türkçe Metinler | |
13) | Latin Alfabesinin Türkçe Metinlerde Kullanımı | |
14) | Kiril Alfabesinin Türkçe Metinlerde Kullanımı | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Şirin, H. (2020). Başlangıcından Günümüze Türk Yazı Sistemleri. Bilge Kültür Sanat. Tekin, T. (1997). Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı. Simurg Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | Amanjolov, A. (2022). Türk Filolojisi ve Yazı Tarihi. (Aktaran: Kenan Koç). Türk Dil Kurumu Yayınları. Argunşah, M., Güner, G. (2022). Codex Cumanicus. Türk Dil Kurumu Yayınları. Ergin, M. (2020). Orhun Abideleri. Boğaziçi Yayınları. Tekin, T. (2020). Orhon Yazıtları. Türk Dil Kurumu Yayınları. Tekin, T. (1994). Tunyukuk Yazıtı. Simurg Yayınları. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 3 | 2 | |||||||||
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 2 | 2 | |||||||||
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 2 | 2 | |||||||||
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 3 | 2 | |||||||||
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 2 | 1 | |||||||||
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 3 | 2 | |||||||||
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 | 2 | |||||||||
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 3 | 3 | |||||||||
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 | 3 | |||||||||
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 3 | 2 | |||||||||
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 2 |
2) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
3) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 3 |
4) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 2 |
5) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 3 |
6) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 |
7) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 |
8) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 2 |
9) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 |
10) | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 3 |
11) | Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 4 | 2 | 84 | |||
Ödevler | 1 | 8 | 16 | 24 | |||
Final | 1 | 28 | 2 | 30 | |||
Toplam İş Yükü | 138 |