Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TRK5018 | ||||
Ders İsmi: | Geçmişten Günümüze Türk Dilbiliminin Meseleleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN | ||||
Dersi Veren(ler): | DR. ÖĞR. ÜYESİ FEYZİ ÇİMEN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dil Biliminin tarihî gelişimini ve Türk Dil Biliminin problemlerini inceleyerek akademik/bilimsel yorum geliştirebilme. |
Dersin İçeriği: | Dil Bilimi çalışmalarının başlangıcı ve tarihî gelişimi ele alınacak, Türk dilinin fonetik ve morfolojik özelliklerine değinilecek ve Türk Dil Biliminin problemleri tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dil Biliminin tarihî gelişimini kavrar. 2) Türk Dil Biliminin tartışmalı meseleleri hakkında bilgi sahibi olur. 3) Türk Dil Biliminin tartışmalı meseleleri hakkında akademik/bilimsel yorum yapabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı ve Bibliyografya Hakkında Bilgi | |
2) | Dil Biliminin Tarihî Gelişimi | |
3) | Dil Bilimi Terimleri | |
4) | Dil Bilimi Terimleri | |
5) | Dil Bilimi Terimleri | |
6) | Türk Dillerinin Tasnifi | |
7) | Ara Sınav Haftası/Vize Ödevi | |
8) | Türk Dilinin Fonolojik ve Morfolojik Özelliklerinin Art Zamanlı Olarak Açıklanması | |
9) | Türk Dilinin Fonolojik ve Morfolojik Özelliklerinin Art Zamanlı Olarak Açıklanması | |
10) | Türk Dilinin Fonolojik ve Morfolojik Özelliklerinin Art Zamanlı Olarak Açıklanması | |
11) | Ortak Türk Alfabesi ve Ortak Türk Yazı Dili Meseleleri | |
12) | Ortak Türk Alfabesi ve Ortak Türk Yazı Dili Meseleleri | |
13) | Türkçe Metinlerin Dil Bilimsel Tahlili Meseleleri | |
14) | Türkçe Metinlerin Dil Bilimsel Tahlili Meseleleri | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Başkan, Özcan. (2003). Lengüistik Metodu. Multilingual. Gemalmaz, E. (2010). Türkçenin Derin Yapısı. (Haz. Cengiz Alyılmaz, Osman Mert). Belen Yayıncılık. Saussure, F. D. (2014). Genel Dilbilim Yazıları. (Çev. Savaş Kılıç). İthaki Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | Comrie, B. (2017). Dil Evrensellikleri ve Dilbilim Tipolojisi. (Çev. İsmail Ulutaş). Hece Yayınları. Karaağaç, G. (2018). Dil Bilimi Terimleri Sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları. Korkmaz, Z. (2008). Gramer Terimleri Sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları. Özdem, R. H. (2000). Dil Bilimi Yazıları. (Haz. Recep Toparlı). Türk Dil Kurumu Yayınları. Porzig, W. (2011). Dil Denen Mucize. (Çev. Vural Ülkü). Türk Dil Kurumu Yayınları. Vardar, B. (2007). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. Multilingual. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 2 | 2 | 2 | ||||||||
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 2 | 3 | 3 | ||||||||
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 2 | 3 | 3 | ||||||||
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 3 | 2 | 2 | ||||||||
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 2 | 1 | 3 | ||||||||
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 | 1 | 2 | ||||||||
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 | 3 | 2 | ||||||||
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 2 | 2 | 2 | ||||||||
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 2 | 3 | 3 | ||||||||
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 | 2 | 2 | ||||||||
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 2 |
2) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
3) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 3 |
4) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 2 |
5) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 2 |
6) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 |
7) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 |
8) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 3 |
9) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 |
10) | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 |
11) | Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 4 | 2 | 84 | |||
Ödevler | 1 | 8 | 16 | 24 | |||
Final | 1 | 28 | 2 | 30 | |||
Toplam İş Yükü | 138 |