Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRK5018
Ders İsmi: Geçmişten Günümüze Türk Dilbiliminin Meseleleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN
Dersi Veren(ler): DR. ÖĞR. ÜYESİ FEYZİ ÇİMEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dil Biliminin tarihî gelişimini ve Türk Dil Biliminin problemlerini inceleyerek akademik/bilimsel yorum geliştirebilme.
Dersin İçeriği: Dil Bilimi çalışmalarının başlangıcı ve tarihî gelişimi ele alınacak, Türk dilinin fonetik ve morfolojik özelliklerine değinilecek ve Türk Dil Biliminin problemleri tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dil Biliminin tarihî gelişimini kavrar.
2) Türk Dil Biliminin tartışmalı meseleleri hakkında bilgi sahibi olur.
3) Türk Dil Biliminin tartışmalı meseleleri hakkında akademik/bilimsel yorum yapabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı ve Bibliyografya Hakkında Bilgi
2) Dil Biliminin Tarihî Gelişimi
3) Dil Bilimi Terimleri
4) Dil Bilimi Terimleri
5) Dil Bilimi Terimleri
6) Türk Dillerinin Tasnifi
7) Ara Sınav Haftası/Vize Ödevi
8) Türk Dilinin Fonolojik ve Morfolojik Özelliklerinin Art Zamanlı Olarak Açıklanması
9) Türk Dilinin Fonolojik ve Morfolojik Özelliklerinin Art Zamanlı Olarak Açıklanması
10) Türk Dilinin Fonolojik ve Morfolojik Özelliklerinin Art Zamanlı Olarak Açıklanması
11) Ortak Türk Alfabesi ve Ortak Türk Yazı Dili Meseleleri
12) Ortak Türk Alfabesi ve Ortak Türk Yazı Dili Meseleleri
13) Türkçe Metinlerin Dil Bilimsel Tahlili Meseleleri
14) Türkçe Metinlerin Dil Bilimsel Tahlili Meseleleri
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Başkan, Özcan. (2003). Lengüistik Metodu. Multilingual.
Gemalmaz, E. (2010). Türkçenin Derin Yapısı. (Haz. Cengiz Alyılmaz, Osman Mert). Belen Yayıncılık.
Saussure, F. D. (2014). Genel Dilbilim Yazıları. (Çev. Savaş Kılıç). İthaki Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Comrie, B. (2017). Dil Evrensellikleri ve Dilbilim Tipolojisi. (Çev. İsmail Ulutaş). Hece Yayınları.
Karaağaç, G. (2018). Dil Bilimi Terimleri Sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları.
Korkmaz, Z. (2008). Gramer Terimleri Sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları.
Özdem, R. H. (2000). Dil Bilimi Yazıları. (Haz. Recep Toparlı). Türk Dil Kurumu Yayınları.
Porzig, W. (2011). Dil Denen Mucize. (Çev. Vural Ülkü). Türk Dil Kurumu Yayınları.
Vardar, B. (2007). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. Multilingual.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2 2 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 2 3 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 2 3 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3 2 2
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2 1 3
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2 1 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3 3 2
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 2 2 2
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2 3 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2 2 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 2
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 4 2 84
Ödevler 1 8 16 24
Final 1 28 2 30
Toplam İş Yükü 138