Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TRK5017 | ||||
Ders İsmi: | Köktürk Harfli Metin İncelemeleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Feyzi Çimen | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Köktürk harfli metinlerin okutulması ve bu metinlerin gramer özelliklerinin kavratılması. |
Dersin İçeriği: | Orhun Yazıtları başka olmak üzere Köktürk harfli metinlerin okuması yapılacak, bu metinler üzerinden Köktürkçenin gramer özellikleri incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Köktürk harfli yazıtları okuyabilir. 2) Köktürk harflerinin menşei ile ilgili tartışmaları ve güncel çalışmaları bilir. 3) Köktürk yazıtlarının keşfedilme sürecini ve yapılan akademik/bilimsel çalışmaları bilir. 4) Köktürk harfli yazıtların imla ve gramer özelliklerini bilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı ve Bigliyografya Hakkında Bilgi | |
2) | Köktürkler Hakkında Tarihî Bilgiler | |
3) | Moğolistan, Çin, Güney Sibirya ve Kırgızistan'daki Köktürk Harfli Yazıtlar ve Yazıtların Bulunuşu | |
4) | Köktürk Alfabesinin Özellikleri | |
5) | Kül Tigin Yazıtı'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi | |
6) | Kül Tigin Yazıtı'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi | |
7) | Ara Sınav Haftası/Vize Ödevi | |
8) | Bilge Kağan Yazıtı'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi | |
9) | Bilge Kağan Yazıtı'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi | |
10) | Tonyukuk Yazıtı'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi | |
11) | Tonyukuk Yazıtı'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi | |
12) | Tonyukuk Yazıtı'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi | |
13) | Yenisey Yazıtları'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi | |
14) | Yenisey Yazıtları'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ergin, M. (2020). Orhun Abideleri. Boğaziçi Yayınları. Gabain, A. V. (2003). Eski Türkçenin Grameri. (Çev. Mehmet Akalın). Türk Dil Kurumu Yayınları. Tekin, T. (2020). Orhon Yazıtları. Türk Dil Kurumu Yayınları. Tekin, T. (1994). Tunyukuk Yazıtı. Simurg Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | Ercilasun, A. B. (2020). Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi. Akçağ Yayınları. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 3 | 2 | 3 | 3 | |||||||
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 3 | 3 | 3 | 2 | |||||||
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 2 | 3 | 3 | 2 | |||||||
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 2 | 3 | 3 | 2 | |||||||
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 2 | 2 | 2 | 3 | |||||||
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 2 | 2 | 2 | 3 | |||||||
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 | 3 | 2 | 3 | |||||||
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 | 2 | 1 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 3 |
2) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
3) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 2 |
4) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 2 |
5) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 2 |
6) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 |
7) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 |
8) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 2 |
9) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 |
10) | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 |
11) | Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 3 | 84 | |||
Ödevler | 1 | 8 | 16 | 24 | |||
Final | 1 | 28 | 2 | 30 | |||
Toplam İş Yükü | 138 |