Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRK5017
Ders İsmi: Köktürk Harfli Metin İncelemeleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Feyzi Çimen
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Köktürk harfli metinlerin okutulması ve bu metinlerin gramer özelliklerinin kavratılması.
Dersin İçeriği: Orhun Yazıtları başka olmak üzere Köktürk harfli metinlerin okuması yapılacak, bu metinler üzerinden Köktürkçenin gramer özellikleri incelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Köktürk harfli yazıtları okuyabilir.
2) Köktürk harflerinin menşei ile ilgili tartışmaları ve güncel çalışmaları bilir.
3) Köktürk yazıtlarının keşfedilme sürecini ve yapılan akademik/bilimsel çalışmaları bilir.
4) Köktürk harfli yazıtların imla ve gramer özelliklerini bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı ve Bigliyografya Hakkında Bilgi
2) Köktürkler Hakkında Tarihî Bilgiler
3) Moğolistan, Çin, Güney Sibirya ve Kırgızistan'daki Köktürk Harfli Yazıtlar ve Yazıtların Bulunuşu
4) Köktürk Alfabesinin Özellikleri
5) Kül Tigin Yazıtı'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi
6) Kül Tigin Yazıtı'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi
7) Ara Sınav Haftası/Vize Ödevi
8) Bilge Kağan Yazıtı'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi
9) Bilge Kağan Yazıtı'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi
10) Tonyukuk Yazıtı'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi
11) Tonyukuk Yazıtı'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi
12) Tonyukuk Yazıtı'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi
13) Yenisey Yazıtları'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi
14) Yenisey Yazıtları'ndan Metin Okumaları ve Gramer İncelemesi
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ergin, M. (2020). Orhun Abideleri. Boğaziçi Yayınları.
Gabain, A. V. (2003). Eski Türkçenin Grameri. (Çev. Mehmet Akalın). Türk Dil Kurumu Yayınları.
Tekin, T. (2020). Orhon Yazıtları. Türk Dil Kurumu Yayınları.
Tekin, T. (1994). Tunyukuk Yazıtı. Simurg Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Ercilasun, A. B. (2020). Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi. Akçağ Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 3 2 3 3
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3 3 3 2
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 2 3 3 2
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 2 3 3 2
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2 2 2 3
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2 2 2 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 2 2 2 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3 2 2 2
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3 3 2 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2 2 2 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 3 2 1 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 3
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 2
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 2
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 2
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 3 84
Ödevler 1 8 16 24
Final 1 28 2 30
Toplam İş Yükü 138