Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRK5015
Ders İsmi: Özbek Dili ve Edebiyatı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN
Dersi Veren(ler): DR. ÖĞR. ÜYESİ FEYZİ ÇİMEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Özbek Türkçesi ve Edebiyatı hakkında geniş bilgiler aktarmak, söz konusu dilin karakteristik ses ve şekil özellikleri hakkında bilgiler vermek, ilgili lehçeye ait metinleri okuyup anlayabilmek, dilbilgisel çözümlemeler yapmak, metinlerin ses ve şekil özelliklerinden hareketle lehçeleri tanıtmak amaçlanır.
Dersin İçeriği: Güneydoğu Türk Lehçeleri arasında yer alan Özbek Türkçesi ve Edebiyatı hakkında genel bilgiler verilir, Özbek Türkçesi gramer özellikleri öğretilir ve sözcükler üzerinde ek-kök tahlilleri yapılır. Geçmişten günümüze Özbek edebiyatı ve bu edebiyat içinde öne çıkan simalar ve eserleri üzerinde metin okumalarıyla uygulamalar yapılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Güneydoğu Türk Lehçeleri hakkında bilgi sahibi olur.
2) Kiril harfli Özbekçe edebi metinleri okuyup anlayabilir.
3) Özbek Türkçesi gramer özellikleri öğrenip örnek metinler üzerinde ek-kök tahlilleri yapabilir.
4) Özbek edebiyatı ve bu edebiyat içinde öne çıkan simalar ve eserleri hakkında bilgi sahibi olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çağdaş Türk Lehçeleri ile İlgili Genel Bilgi, Yararlanılacak Kaynaklar, Lehçe Grupları, Dil, Şive, Lehçe Kavramları, Türk Dünyası, Türk Dilinin Yayılma Alanları, Türk Lehçelerinin Tasnifi Meselesi
2) Güneydoğu Türk Lehçeleri, Özbek Edebiyatı, Özbek Türkçesinin Genel Özellikleri, Özbeklerin Kullandığı Kiril Alfabesi
3) Özbek Türkçesinin Ses ve Şekil Özellikleri
4) Metinler Üzerinde Gramer Özellikleri
5) Metinler Üzerinde Gramer Özellikleri
6) Metinler Üzerinde Gramer Özellikleri
7) Ara Sınav Haftası/Vize Ödevi
8) Geçmişten Günümüze Özbek Edebiyatı
9) Kadimi Özbek edebiyatı ve Örnekleri
10) Mümtaz Özbek Edebiyatı ve Örnekleri
11) Modern Özbek Edebiyatı ve Örnekleri
12) Cedidçilik Akımı
13) Modern Özbek Edebiyatı ve Örnekleri, Abdulla Qadiri
14) Modern Özbek Edebiyatı ve Örnekleri, Abdulla Qadiri
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Karşılaştırmalı Türk lehçeleri sözlüğü. Haz. Ahmet Bican Ercilasun, Kültür Bakanlığı, Ankara,1992.
Türk Lehçeleri Grameri, haz. Ahmet Bican Ercilasun Akçağ Yayınları, Ankara, 2007.
Özbek Türkçesi grameri, Volkan Coşkun, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 2000.
Özbek Türkçesi Türkiye Türkçesi ve Türkiye Türkçesi Özbek Türkçesi karşılıklar kılavuzu, Ertuğrul Yaman, Nizamiddin Mahmud, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1998.
Türkiye Türkçesi ve Özbek Türkçesinin söz dizimi bakımından karşılaştırılması, Ertuğrul Yaman, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 2000.
Diğer Kaynaklar: Sözlük: Özbekistan Türkçesi-Türkiye Türkçesi, Türkiye Türkçesi-Özbekistan Türkçesi, Berdak Yusuf, Mehmet Mahur Tulum, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları, İstanbul, 1994.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2 3 3 3
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3 2 2 2
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3 2 2 2
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3 2 2 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2 2 3 2
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 1 2 2 3
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3 2 3 2
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 2 2 2 2
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2 3 3 2
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2 3 3 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2 3 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 2
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 2
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 3
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 2
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 4 2 84
Ödevler 1 8 16 24
Final 1 28 2 30
Toplam İş Yükü 138