Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TRK5015 | ||||
Ders İsmi: | Özbek Dili ve Edebiyatı | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN | ||||
Dersi Veren(ler): | DR. ÖĞR. ÜYESİ FEYZİ ÇİMEN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Özbek Türkçesi ve Edebiyatı hakkında geniş bilgiler aktarmak, söz konusu dilin karakteristik ses ve şekil özellikleri hakkında bilgiler vermek, ilgili lehçeye ait metinleri okuyup anlayabilmek, dilbilgisel çözümlemeler yapmak, metinlerin ses ve şekil özelliklerinden hareketle lehçeleri tanıtmak amaçlanır. |
Dersin İçeriği: | Güneydoğu Türk Lehçeleri arasında yer alan Özbek Türkçesi ve Edebiyatı hakkında genel bilgiler verilir, Özbek Türkçesi gramer özellikleri öğretilir ve sözcükler üzerinde ek-kök tahlilleri yapılır. Geçmişten günümüze Özbek edebiyatı ve bu edebiyat içinde öne çıkan simalar ve eserleri üzerinde metin okumalarıyla uygulamalar yapılır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Güneydoğu Türk Lehçeleri hakkında bilgi sahibi olur. 2) Kiril harfli Özbekçe edebi metinleri okuyup anlayabilir. 3) Özbek Türkçesi gramer özellikleri öğrenip örnek metinler üzerinde ek-kök tahlilleri yapabilir. 4) Özbek edebiyatı ve bu edebiyat içinde öne çıkan simalar ve eserleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Çağdaş Türk Lehçeleri ile İlgili Genel Bilgi, Yararlanılacak Kaynaklar, Lehçe Grupları, Dil, Şive, Lehçe Kavramları, Türk Dünyası, Türk Dilinin Yayılma Alanları, Türk Lehçelerinin Tasnifi Meselesi | |
2) | Güneydoğu Türk Lehçeleri, Özbek Edebiyatı, Özbek Türkçesinin Genel Özellikleri, Özbeklerin Kullandığı Kiril Alfabesi | |
3) | Özbek Türkçesinin Ses ve Şekil Özellikleri | |
4) | Metinler Üzerinde Gramer Özellikleri | |
5) | Metinler Üzerinde Gramer Özellikleri | |
6) | Metinler Üzerinde Gramer Özellikleri | |
7) | Ara Sınav Haftası/Vize Ödevi | |
8) | Geçmişten Günümüze Özbek Edebiyatı | |
9) | Kadimi Özbek edebiyatı ve Örnekleri | |
10) | Mümtaz Özbek Edebiyatı ve Örnekleri | |
11) | Modern Özbek Edebiyatı ve Örnekleri | |
12) | Cedidçilik Akımı | |
13) | Modern Özbek Edebiyatı ve Örnekleri, Abdulla Qadiri | |
14) | Modern Özbek Edebiyatı ve Örnekleri, Abdulla Qadiri | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Karşılaştırmalı Türk lehçeleri sözlüğü. Haz. Ahmet Bican Ercilasun, Kültür Bakanlığı, Ankara,1992. Türk Lehçeleri Grameri, haz. Ahmet Bican Ercilasun Akçağ Yayınları, Ankara, 2007. Özbek Türkçesi grameri, Volkan Coşkun, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 2000. Özbek Türkçesi Türkiye Türkçesi ve Türkiye Türkçesi Özbek Türkçesi karşılıklar kılavuzu, Ertuğrul Yaman, Nizamiddin Mahmud, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1998. Türkiye Türkçesi ve Özbek Türkçesinin söz dizimi bakımından karşılaştırılması, Ertuğrul Yaman, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 2000. |
Diğer Kaynaklar: | Sözlük: Özbekistan Türkçesi-Türkiye Türkçesi, Türkiye Türkçesi-Özbekistan Türkçesi, Berdak Yusuf, Mehmet Mahur Tulum, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları, İstanbul, 1994. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 2 | 3 | 3 | 3 | |||||||
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 3 | 2 | 2 | 3 | |||||||
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 2 | 2 | 3 | 2 | |||||||
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 1 | 2 | 2 | 3 | |||||||
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 | 2 | 3 | 2 | |||||||
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 2 | 3 | 3 | 2 | |||||||
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 | 3 | 3 | 2 | |||||||
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 | 3 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 2 |
2) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
3) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 2 |
4) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 2 |
5) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 3 |
6) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 |
7) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 2 |
8) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 3 |
9) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 |
10) | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 |
11) | Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 4 | 2 | 84 | |||
Ödevler | 1 | 8 | 16 | 24 | |||
Final | 1 | 28 | 2 | 30 | |||
Toplam İş Yükü | 138 |