Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TRK5014 | ||||
Ders İsmi: | Türk Dillerinin Mukayeseli Ses ve Şekil Bilgisi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN | ||||
Dersi Veren(ler): | DR. ÖĞR. ÜYESİ FEYZİ ÇİMEN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Türk dilinin tarihî seyri içerisinde ses ve şekil bilgisinde görülen değişimlerin metinler üzerinden incelenmesi. |
Dersin İçeriği: | Türk dilinin ses ve şekil bilgisinde tarihî seyir içerisinde meydana gelen değişiklikler metinler üzerinden incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Başlangıçtan günümüze kadar Türk dilinin ses ve şekil bilgisinde meydana gelen değişimleri kavrar. 2) Türk dilinin farklı dönemlerdeki görünüşü hakkında detaylı bilgi sahibi olur ve yorum geliştirebilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı ve Bibliyografya Hakkında Bilgi | |
2) | Tarihî Türk Lehçelerinin Tasnifi | |
3) | Tarihî Türk Lehçelerinin Tasnifi | |
4) | Eski Türkçe Dönemi Metinleri ve Metinlerdeki Fonetik ve Morfolojik Özelliklerin Karşılaştırılması | |
5) | Eski Türkçe Dönemi Metinleri ve Metinlerdeki Fonetik ve Morfolojik Özelliklerin Karşılaştırılması | |
6) | Eski Türkçe Dönemi Metinleri ve Metinlerdeki Fonetik ve Morfolojik Özelliklerin Karşılaştırılması | |
7) | Ara Sınav Haftası/Vize Ödevi | |
8) | Karahanlı Türkçesi Döneminin Ardından Türk Dilinin Durumu | |
9) | Harezm-Kıpçak ve Eski Anadolu Türkçesi Döneminden Bazı Metinlerin Okunması ve Gramer Mukayesesi Yapılması | |
10) | Harezm-Kıpçak ve Eski Anadolu Türkçesi Döneminden Bazı Metinlerin Okunması ve Gramer Mukayesesi Yapılması | |
11) | Harezm-Kıpçak ve Eski Anadolu Türkçesi Döneminden Bazı Metinlerin Okunması ve Gramer Mukayesesi Yapılması | |
12) | Çağatay Türkçesi ve Osmanlı Türkçesi Metin Okumaları ve Gramer Karşılaştırması | |
13) | Çağatay Türkçesi ve Osmanlı Türkçesi Metin Okumaları ve Gramer Karşılaştırması | |
14) | Çağdaş Türk Lehçelerinin Tasnifi ve Genel İtibarıyla Gramer Mukayesesi | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ercilasun, A. B. (2020). Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi. Akçağ Yayınları. Caferoğlu, A. (2019). Türk Dili Tarihi. Alfa Yayınları. Eckmann vd. (2014). Nehcü'l-Ferâdîs: Uştmahlarnıng Açuk Yolı (Cennetlerin Açık Yolu). Türk Dil Kurumu Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | Eckmann, J. (2021). Çağatayca El Kitabı. (Çev. Günay Karaağaç). Türk Dil Kurumu Yayınları. Eckmann, J. (2017). Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar. (Haz. Osman Fikri Sertkaya). Türk Dil Kurumu Yayınları. Ergin, M. (2020). Orhun Abideleri. Boğaziçi Yayınları. Gülsevin, G. (2020). Eski Anadolu Türkçesinde Ekler. Türk Dil Kurumu Yayınları. Tekin, T. (2020). Orhon Yazıtları. Türk Dil Kurumu Yayınları. Tekin, T. (1994). Tunyukuk Yazıtı. Simurg Yayınları. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 2 | 3 | |||||||||
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 3 | 3 | |||||||||
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 3 | 3 | |||||||||
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 2 | 2 | |||||||||
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 2 | 2 | |||||||||
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 | 2 | |||||||||
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 2 | 3 | |||||||||
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 2 | 2 | |||||||||
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 | 3 | |||||||||
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 | 2 | |||||||||
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 2 |
2) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
3) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 3 |
4) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 3 |
5) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 3 |
6) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 |
7) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 |
8) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 3 |
9) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 |
10) | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 |
11) | Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 4 | 2 | 84 | |||
Ödevler | 1 | 8 | 16 | 24 | |||
Final | 1 | 28 | 2 | 30 | |||
Toplam İş Yükü | 138 |