Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRK5014
Ders İsmi: Türk Dillerinin Mukayeseli Ses ve Şekil Bilgisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN
Dersi Veren(ler): DR. ÖĞR. ÜYESİ FEYZİ ÇİMEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Türk dilinin tarihî seyri içerisinde ses ve şekil bilgisinde görülen değişimlerin metinler üzerinden incelenmesi.
Dersin İçeriği: Türk dilinin ses ve şekil bilgisinde tarihî seyir içerisinde meydana gelen değişiklikler metinler üzerinden incelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Başlangıçtan günümüze kadar Türk dilinin ses ve şekil bilgisinde meydana gelen değişimleri kavrar.
2) Türk dilinin farklı dönemlerdeki görünüşü hakkında detaylı bilgi sahibi olur ve yorum geliştirebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı ve Bibliyografya Hakkında Bilgi
2) Tarihî Türk Lehçelerinin Tasnifi
3) Tarihî Türk Lehçelerinin Tasnifi
4) Eski Türkçe Dönemi Metinleri ve Metinlerdeki Fonetik ve Morfolojik Özelliklerin Karşılaştırılması
5) Eski Türkçe Dönemi Metinleri ve Metinlerdeki Fonetik ve Morfolojik Özelliklerin Karşılaştırılması
6) Eski Türkçe Dönemi Metinleri ve Metinlerdeki Fonetik ve Morfolojik Özelliklerin Karşılaştırılması
7) Ara Sınav Haftası/Vize Ödevi
8) Karahanlı Türkçesi Döneminin Ardından Türk Dilinin Durumu
9) Harezm-Kıpçak ve Eski Anadolu Türkçesi Döneminden Bazı Metinlerin Okunması ve Gramer Mukayesesi Yapılması
10) Harezm-Kıpçak ve Eski Anadolu Türkçesi Döneminden Bazı Metinlerin Okunması ve Gramer Mukayesesi Yapılması
11) Harezm-Kıpçak ve Eski Anadolu Türkçesi Döneminden Bazı Metinlerin Okunması ve Gramer Mukayesesi Yapılması
12) Çağatay Türkçesi ve Osmanlı Türkçesi Metin Okumaları ve Gramer Karşılaştırması
13) Çağatay Türkçesi ve Osmanlı Türkçesi Metin Okumaları ve Gramer Karşılaştırması
14) Çağdaş Türk Lehçelerinin Tasnifi ve Genel İtibarıyla Gramer Mukayesesi
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ercilasun, A. B. (2020). Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi. Akçağ Yayınları.
Caferoğlu, A. (2019). Türk Dili Tarihi. Alfa Yayınları.
Eckmann vd. (2014). Nehcü'l-Ferâdîs: Uştmahlarnıng Açuk Yolı (Cennetlerin Açık Yolu). Türk Dil Kurumu Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Eckmann, J. (2021). Çağatayca El Kitabı. (Çev. Günay Karaağaç). Türk Dil Kurumu Yayınları.
Eckmann, J. (2017). Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar. (Haz. Osman Fikri Sertkaya). Türk Dil Kurumu Yayınları.
Ergin, M. (2020). Orhun Abideleri. Boğaziçi Yayınları.
Gülsevin, G. (2020). Eski Anadolu Türkçesinde Ekler. Türk Dil Kurumu Yayınları.
Tekin, T. (2020). Orhon Yazıtları. Türk Dil Kurumu Yayınları.
Tekin, T. (1994). Tunyukuk Yazıtı. Simurg Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

Program Kazanımları
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2 3
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 2 2
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2 2
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 2 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 2 2
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 2
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 3
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 4 2 84
Ödevler 1 8 16 24
Final 1 28 2 30
Toplam İş Yükü 138