Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TRK5013 | ||||
Ders İsmi: | Geçmişten Günümüze Uygur Metinlerinin Tahlili | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN | ||||
Dersi Veren(ler): | DR. ÖĞR. ÜYESİ FEYZİ ÇİMEN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Uygur Türkçesi ve Edebiyatı hakkında geniş bilgiler aktarmak, söz konusu dilin karakteristik ses ve şekil özellikleri hakkında bilgiler vermek, ilgili lehçeye ait metinleri okuyup anlayabilmek, dilbilgisel çözümlemeler yapmak, metinlerin ses ve şekil özelliklerinden hareketle lehçeleri tanıtmak amaçlanır. |
Dersin İçeriği: | Güneydoğu Türk Lehçeleri arasında yer alan Uygur Türkçesi ve Edebiyatı hakkında genel bilgiler verilir, Uygur Türkçesi gramer özellikleri öğretilir ve sözcükler üzerinde ek-kök tahlilleri yapılır. Geçmişten günümüze Uygur edebiyatı ve bu edebiyat içinde öne çıkan simalar ve eserleri üzerinde metin okumalarıyla uygulamalar yapılır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Güneydoğu Türk Lehçeleri hakkında bilgi sahibi olur. 2) Uygurca edebî metinleri okuyup anlayabilir. 3) Uygur Türkçesinin gramer özelliklerini öğrenip örnek metinler üzerinde ek-kök tahlilleri yapabilir. 4) Uygur edebiyatı ve bu edebiyat içinde öne çıkan simalar ve eserleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Çağdaş Türk Lehçeleri ile İlgili Genel Bilgi Verilmesi, Yararlanılacak Kaynaklar, Lehçe Grupları, Dil, Şive, Lehçe Kavramları, Türk Dünyası, Türk Dilinin Yayılma Alanları, Türk Lehçelerinin Tasnifi Meselesi | |
2) | Güneydoğu Türk Lehçeleri, Uygur Edebiyatı, Uygur Türkçesinin Genel Özellikleri, Uygurların Kullandığı Alfabeler | |
3) | Uygur Türkçesinin Ses ve Şekil Özelilkleri | |
4) | Metinler Üzerinden Gramer Özelliklerinin İncelenmesi | |
5) | Metinler Üzerinden Gramer Özelliklerinin İncelenmesi | |
6) | Metinler Üzerinden Gramer Özelliklerinin İncelenmesi | |
7) | Ara Sınav Haftası/Vize Ödevi | |
8) | Geçmişten Günümüze Uygur Edebiyatı | |
9) | Eski Uygur Edebiyatı ve Örnekleri | |
10) | Klasik Uygur Edebiyatı ve Örnekleri | |
11) | Modern Uygur Edebiyatı ve Örnekleri | |
12) | Modern Uygur Edebiyatı ve Örnekleri | |
13) | Modern Uygur Edebiyatı ve Örnekleri | |
14) | Modern Uygur Edebiyatı ve Örnekleri | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Karşılaştırmalı Türk lehçeleri sözlüğü. Haz. Ahmet Bican Ercilasun, Kültür Bakanlığı, Ankara,1992. Türk Lehçeleri Grameri, haz. Ahmet Bican Ercilasun Akçağ Yayınları, Ankara, 2007. Modern Uygur Türkçesi grameri, Kaşgarlı Mahmud, Orkun Yayınevi, İstanbul, 1992. Yeni Uygur Türkçesi grameri, Rıdvan Öztürk, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1994. |
Diğer Kaynaklar: | Yeni Uygur Türkçesi sözlüğü, Emir Necipoviç Necip; trc. İklil Kurban, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1995. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 2 | 3 | 3 | 3 | |||||||
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 2 | 1 | 2 | 2 | |||||||
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 2 | 2 | 2 | 3 | |||||||
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 1 | 2 | 2 | 1 | |||||||
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 | 2 | 3 | 3 | |||||||
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 2 | 3 | 3 | 2 | |||||||
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 | 2 | 3 | 2 | |||||||
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 | 2 | 3 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 3 |
2) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
3) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 2 |
4) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 3 |
5) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 1 |
6) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 |
7) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 |
8) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 3 |
9) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 |
10) | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 3 |
11) | Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 4 | 2 | 84 | |||
Ödevler | 1 | 8 | 16 | 24 | |||
Final | 1 | 28 | 2 | 30 | |||
Toplam İş Yükü | 138 |