Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRK5010
Ders İsmi: Sosyal Değişimler Çerçevesinde Modern Türk Şiiri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. MEHMET ALİ GÜNDOĞDU
Dersi Veren(ler): DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET ALİ GÜNDOĞDU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Son iki yüz yıldaki toplum hayatının Türk Şiirine etkisini göstermek, Yeni Türk şiirinin gelişiminde önemli dönemeçleri anlatmak, sembol ve imgelerin arkasındaki sosyal hayatı ortaya koymak
Dersin İçeriği: Son iki yüz yıldaki toplum hayatının Türk Şiirine etkisi, son iki yüz yıldaki toplumsal dönemeçler, bu değişimlerin şiirlere yansıması, Tanzimat Fermanı’nın getirdiği bir sosyal yapıda Yeni Osmanlı şiiri, Namık Kemal ve Ziya Paşa, 2. Tanzimatçıların Recaizade Mahmut Ekrem ve Abdülhak Hamid’in şiirinde dönemin etkisi, Servet-i Fünun şiirinde Sultan II. Abdülhamid siyasetinin izi, Mehmet Akif şiiri ve II. Meşrutiyet dönemi sosyal yapısı, Yahya Kemal şiirinde eski toplumun izleri, Memleket Edebiyatı şairlerinde Anadolu, Nazım Hikmet şiirinde Memleketimden İnsan Manzaraları, Necip Fazıl şiirinde inanç ve değerler, Orhan Veli şiirinde garipler, Ahmet Hamdi Tanpınar şiirinde eşik ve tarih, Sezai Karakoç şiirinde medeniyet tasavvuru, Behçet Necatigil şiirinde mekan, Hisar şiirinde gelenek, Atilla İlhan şiirinde şehir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Eleştirel düşünce, metodik bakış, okuma programı, değerlendirme ve analiz konularında bilgi sahibi olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Literatür Tanıtımı
2) Son İki Yüz Yıldaki Toplum Hayatının Türk Şiirine Etkisi, Son İki Yüz Yıldaki Toplumsal Dönemeçler, Bu Değişimlerin Şiirlere Yansıması
3) Tanzimat Fermanı’nın Getirdiği Bir Sosyal Yapıda Yeni Osmanlı Şiiri, Namık Kemal ve Ziya Paşa
4) 2. dönem Tanzimatçılarından Recaizade Mahmut Ekrem ve Abdülhak Hamid’in Şiirinde Dönemin Etkisi
5) Servet-i Fünun Şiirinde Sultan II. Abdülhamid Siyasetinin İzi
6) Mehmet Akif'in Şiiri ve II. Meşrutiyet Dönemi Sosyal Yapısı
7) Ara Sınav/Vize Ödevi
8) Yahya Kemal Şiirinde Eski Toplumun İzleri
9) Memleket Edebiyatı Şairlerinde Anadolu
10) Nazım Hikmet Şiiri ve Memleketimden İnsan Manzaraları
11) Necip Fazıl Şiirinde İnanç ve Değerler
12) Orhan Veli Şiirinde Garipler, Ahmet Hamdi Tanpınar Şiirinde Eşik ve Tarih
13) Sezai Karakoç Şiirinde Medeniyet Tasavvuru, Behçet Necatigil Şiirinde Mekân
14) Hisar Şiirinde Gelenek, Atilla İlhan Şiirinde Şehir
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mehmet Kaplan Şiir Tahlilleri, 1, 2
Diğer Kaynaklar: Nurullah Çetin, Şiir Tahlilleri
Ahmet Hamdi Tanpınar, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi
İnci Enginün, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

Program Kazanımları
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 3
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 3
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 4 2 84
Ödevler 1 8 16 24
Final 1 28 2 30
Toplam İş Yükü 138