Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRK5007
Ders İsmi: Modern Türk Eleştirisinin Eleştirisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. MEHMET ALİ GÜNDOĞDU
Dersi Veren(ler): DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET ALİ GÜNDOĞDU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yeni Türk Edebiyatı’nda eleştirinin doğmasını ve gelişmesini göstermek, değişen dönemlere göre eleştiri anlayışındaki farklılıklar
Dersin İçeriği: Türk Edebiyatı’nda eleştiri türünün doğması ve gelişmesi, Şinasi, Namık Kemal ve Ziya Paşa’da eleştiri, Servet-i Fünun Dönemi’nde eleştiri, Meşrutiyet basınında eleştiri, Ömer Seyfettin ve Türkçe eleştirisi, Yahya Kemal ve öz sanat eleştirisi, Yakup Kadri ve toplumsal eleştiri, Reşat Nuri ve taşra eleştirisi, Nazım Hikmet ve Sosyalist eleştiri, Sabahattin Ali ve siyasi eleştiri, Necip Fazıl Kısakürek ve rejim eleştirisi, Peyami Safa ve medeniyet eleştirisi, Ahmet Hamdi Tanpınar ve kültür eleştirisi, Orhan Kemal ve emperyalizm eleştirisi, Garip akımı ve dil eleştirisi, Nurullah Ataç, Cemil Meriç, Fethi Naci, Mehmet Kaplan, Berna Moran

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Eleştirel düşünce, metodik bakış, okuma programı, değerlendirme ve analiz konularında bilgi sahibi olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kaynaklar Hakkında Bilgi
2) Şinasi, Namık Kemal ve Ziya Paşa’da Eleştiri
3) Servet-i Fünun Dönemi’nde Eleştiri
4) Meşrutiyet Basınında Eleştiri, Ömer Seyfettin ve Türkçe Eleştirisi
5) Yahya Kemal ve Öz Sanat Eleştirisi, Yakup Kadri ve Toplumsal Eleştiri
6) Reşat Nuri ve Taşra Eleştirisi
7) Ara Sınav/Vize Ödevi
8) Nazım Hikmet ve Sosyalist Eleştiri, Sabahattin Ali ve Siyasi Eleştiri
9) Necip Fazıl Kısakürek ve Rejim Eleştirisi, Peyami Safa ve Medeniyet Eleştirisi
10) Ahmet Hamdi Tanpınar ve Kültür Eleştirisi
11) Orhan Kemal ve Emperyalizm Eleştirisi, Garip Akımı ve Dil Eleştirisi
12) Nurullah Ataç, Cemil Meriç
13) Fethi Naci, Mehmet Kaplan
14) Berna Moran
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mehmet Kaplan, Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar, 1, 2
Diğer Kaynaklar: Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, 1, 2
Bilge Ercilasun, Servet-i Fünun’da Edebî Tenkit
Fethi Naci, 100 Yılın 100 Romanı
Cemil Meriç, Kırk Ambar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

Program Kazanımları
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 2
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 2
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 4 2 84
Ödevler 1 8 16 24
Final 1 28 2 30
Toplam İş Yükü 138