Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TRK5005 | ||||
Ders İsmi: | Klasik Türk Edebiyatında Sosyal Hayatın İzleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK | ||||
Dersi Veren(ler): | PROF. DR. AHMET ATİLLÂ ŞENTÜRK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Klasik şiirde sosyal hayatın izlerini tespit etmek, şairin sosyal hayatın bir parçası olarak şiire bu hayattan neler kattığını öğrencilere kavratmaktır. |
Dersin İçeriği: | Osmanlı toplum hayatının edebiyata ve klasik şiire yansımaları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Klasik şiirde kullanılan mazmunların günlük hayatta farklı çağrışım halkaları hakkında bilgi edinir. 2) Osmanlı dönemi sosyal hayatını şiirler üzerinden kavrar. 3) Klasik şiirde rezm ve bezm tabirlerini öğrenir. 4) Klasik şiirde aşk ve sevgili kavramının günlük hayatta kullanımı hakkında bilgi kazanır. 5) Klasik şiiri anlamlandırmada sosyal hayatın önemini öğrenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sosyal Hayat ve Klasik Şiirin İlişkisi | |
2) | Klasik Şiirde Tipler (Âşık, Sevgili, Rakip, Zahid) | |
3) | Klasik Şiirde Giyim Kuşam | |
4) | Klasik Şiirde Yeme İçme ve Eğlence Kültürü | |
5) | Klasik Şiirde Tababet, Hastalıklar ve Tedavileri | |
6) | Klasik Şiirde Haberleşme, Peykler, Kuşlar | |
7) | Klasik Şiirde Cezalandırma, İdam ve Eziyetler | |
8) | Ara Sınav/Vize Ödevi | |
9) | Klasik Şiirde Savaş ve Kılıç | |
10) | Klasik Şiirde Meclis Âdetleri ve Meclis Âdâbı | |
11) | Klasik Şiirde Av ve Avcılık | |
12) | Klasik Şiirde Ok ve Okçuluk | |
13) | Klasik Şiirde Gökyüzü ve Yıldızlarla İlgili İnanışlar | |
14) | Klasik Şiirde Bedenle İlgili Batıl İnançlar | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Şentürk, A. Atillâ, “Klâsik Osmanlı Edebiyatı Işığında Eski Âdetler ve Günlük Hayattan Sahneler I”, Türk Dili, Mart 1993, sy. 495, s. 174-188. Şentürk, A. Atillâ, “Klâsik Osmanlı Edebiyatı Işığında Eski Âdetler ve Günlük Hayattan Sahneler II”, Türk Dili, Ağustos 1993, sy. 500, s. 211-223. Şentürk, A. Atillâ, “Osmanlı Edebiyatında Felekler, Seyyâre ve Sâbiteler (Burçlar)”, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Haziran 1994, sy. 90, s. 131-180. Şentürk, A. Atillâ, “Osmanlı Şairlerinin Gözlemciliği ve Klâsik Edebiyatımızda Realiteye Dair”, Dergâh, Temmuz 1993, c. IV, sy. 41, s. 8-10. Şentürk, A. Atillâ, “Osmanlı Şiirinde Aşka Dair”, Doğu-Batı, Şubat-Mart-Nisan 2004, yıl: 7, sy. 26, s. 55-68. Şentürk, A. Atillâ, “Zati’nin Bir Gazeli ve Düşündürdükleri”, Türk Dili, 1990, sy. 464, s. 78-80. |
Diğer Kaynaklar: | Şentürk, A. A. (2016-2022). Osmanlı şiiri kılavuzu I-II-III-IV-V-VI. OSEDAM Osmanlı Edebiyatı Araştırmaları Merkezi, DBY. Şen, F. M. (2007). Eski Türk Edebiyatında Sosyal Hayat Çalışmaları. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, (9), 467-506. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | ||||||
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | ||||||
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||||
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | ||||||
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | ||||||
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | ||||||
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | ||||||
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | ||||||
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | ||||||
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||||
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 2 |
2) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
3) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 2 |
4) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 3 |
5) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 2 |
6) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 |
7) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 |
8) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 2 |
9) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 2 |
10) | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 3 |
11) | Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 4 | 2 | 84 | |||
Ödevler | 1 | 8 | 16 | 24 | |||
Final | 1 | 28 | 2 | 30 | |||
Toplam İş Yükü | 138 |