Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRK5004
Ders İsmi: Klasik Türk Edebiyatı Poetikaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK
Dersi Veren(ler): PROF. DR. AHMET ATİLLÂ ŞENTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Osmanlı edebiyatının felsefi arka planını ve özelliklerini öğreterek öğrencinin sahaya nüfuz etmesini sağlamak.
Dersin İçeriği: Osmanlı edebiyatının dini ve tasavvufi, tarihî ve sosyal, felsefi ve ilmî kaynakları ve estetik değerler sisteminin tanımları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Klasik şiirimizin fikri ve felsefi kaynaklarına nüfuz eder.
2) Klasik kültürün ana özellikleri konusunda fikir sahibi olur.
3) Klasik şiirin fikrî kaynakları hakkında bilgi sahibi olur.
4) Osmanlı edebiyatı etrafındaki tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur.
5) Klasik şiir hakkında araştırma yapmayı öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Estetik Kavramı ve Farklı Estetik Anlayışlar
2) Medeniyet ve Şiir Arasındaki Ortak Ruh
3) Klasik Kültürümüzün Temel Özellikleri
4) Tasavvufi Varlık Anlayışı
5) Klasik Edebiyatta Şair Anlayışı
6) Klasik Edebiyatta Şair Anlayışı
7) Şairlerin Poetikaları
8) Ara Sınav/Vize Ödevi
9) Klasik Şiirin Fikir Kaynakları
10) Klasik Şiirin Fikir Kaynakları
11) Klasik Şiirin Felsefesi
12) Klasik Şiirin Felsefesi
13) Klasik Şiir Etrafındaki Tartışmalar
14) Klasik Şiir Etrafındaki Tartışmalar
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Üzgör, T. (1990). Türkçe dîvân dîbâceleri. Kültür Bakanlığı.
Doğan, M. N. (2009). Fuzuli'nin Poetikası. Yelkenli.
Diğer Kaynaklar: Şentürk, A. A. (2016-2022). Osmanlı şiiri kılavuzu I-II-III-IV-V-VI. OSEDAM Osmanlı Edebiyatı Araştırmaları Merkezi, DBY.
Arı, A. (2005). Şeyh Galib'in poetikası. Osmanlı Araştırmaları, 26(26), 51-72.
Çulhaoğlu, F. G. (2009). Osmanlı şiirinde kadin şairin poetikası: Leylâ Hanım. Bilkent Üniversitesi Doktora Tezi Gür, N. (2009). Latîfî'nin eleştirel perspektifinden Osmanlı divan şiirinin poetikası. Bilkent Üniversitesi Doktora Tezi.
Erkal, A. (2009). Divan şiiri poetikası (17. yüzyıl). Birleşik.
Mutlu, M. (2021). 19. yüzyıl Dîvân Şiiri poetikası (Enderunlu Vâsıf, Keçecizâde İzzet Molla, Müştâk Baba, Leylâ Hanım, Leskofçalı Gâlib, Osmân Nevres, Yenişehirli Avnî, Hersekli Ârif Hikmet). Sakarya Üniversitesi Doktora Tezi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 3 3 3 2 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3 3 2 3 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 2 3 3 3 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3 2 3 2 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 3 2 1 2 2
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2 3 2 3 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3 2 2 2 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3 3 2 3 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3 2 3 2 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2 2 3 2 3
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2 2 3 3 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 3
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 3
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 4 2 84
Ödevler 1 8 16 24
Final 1 28 2 30
Toplam İş Yükü 138