Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TRK5004 | ||||
Ders İsmi: | Klasik Türk Edebiyatı Poetikaları | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK | ||||
Dersi Veren(ler): | PROF. DR. AHMET ATİLLÂ ŞENTÜRK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Osmanlı edebiyatının felsefi arka planını ve özelliklerini öğreterek öğrencinin sahaya nüfuz etmesini sağlamak. |
Dersin İçeriği: | Osmanlı edebiyatının dini ve tasavvufi, tarihî ve sosyal, felsefi ve ilmî kaynakları ve estetik değerler sisteminin tanımları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Klasik şiirimizin fikri ve felsefi kaynaklarına nüfuz eder. 2) Klasik kültürün ana özellikleri konusunda fikir sahibi olur. 3) Klasik şiirin fikrî kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. 4) Osmanlı edebiyatı etrafındaki tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 5) Klasik şiir hakkında araştırma yapmayı öğrenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Estetik Kavramı ve Farklı Estetik Anlayışlar | |
2) | Medeniyet ve Şiir Arasındaki Ortak Ruh | |
3) | Klasik Kültürümüzün Temel Özellikleri | |
4) | Tasavvufi Varlık Anlayışı | |
5) | Klasik Edebiyatta Şair Anlayışı | |
6) | Klasik Edebiyatta Şair Anlayışı | |
7) | Şairlerin Poetikaları | |
8) | Ara Sınav/Vize Ödevi | |
9) | Klasik Şiirin Fikir Kaynakları | |
10) | Klasik Şiirin Fikir Kaynakları | |
11) | Klasik Şiirin Felsefesi | |
12) | Klasik Şiirin Felsefesi | |
13) | Klasik Şiir Etrafındaki Tartışmalar | |
14) | Klasik Şiir Etrafındaki Tartışmalar | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Üzgör, T. (1990). Türkçe dîvân dîbâceleri. Kültür Bakanlığı. Doğan, M. N. (2009). Fuzuli'nin Poetikası. Yelkenli. |
Diğer Kaynaklar: | Şentürk, A. A. (2016-2022). Osmanlı şiiri kılavuzu I-II-III-IV-V-VI. OSEDAM Osmanlı Edebiyatı Araştırmaları Merkezi, DBY. Arı, A. (2005). Şeyh Galib'in poetikası. Osmanlı Araştırmaları, 26(26), 51-72. Çulhaoğlu, F. G. (2009). Osmanlı şiirinde kadin şairin poetikası: Leylâ Hanım. Bilkent Üniversitesi Doktora Tezi Gür, N. (2009). Latîfî'nin eleştirel perspektifinden Osmanlı divan şiirinin poetikası. Bilkent Üniversitesi Doktora Tezi. Erkal, A. (2009). Divan şiiri poetikası (17. yüzyıl). Birleşik. Mutlu, M. (2021). 19. yüzyıl Dîvân Şiiri poetikası (Enderunlu Vâsıf, Keçecizâde İzzet Molla, Müştâk Baba, Leylâ Hanım, Leskofçalı Gâlib, Osmân Nevres, Yenişehirli Avnî, Hersekli Ârif Hikmet). Sakarya Üniversitesi Doktora Tezi. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | ||||||
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||||
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | ||||||
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | ||||||
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | ||||||
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||||
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||||
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | ||||||
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | ||||||
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 3 |
2) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
3) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 3 |
4) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 3 |
5) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 3 |
6) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 |
7) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 |
8) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 3 |
9) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 |
10) | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 |
11) | Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 4 | 2 | 84 | |||
Ödevler | 1 | 8 | 16 | 24 | |||
Final | 1 | 28 | 2 | 30 | |||
Toplam İş Yükü | 138 |